från Mac till Pc????

Hyacinth

Trådstartare
*ångest*

Jag har tokviktig info liggandes på en diskett, infon låg på en gammal Powerbook(lever, men är skruttig och inte använd sedan typ sent 90-tal, allt gjort i Mac OS), nu har jag bara en Pc. Kan jag på något sätt göra innehållet läsbart min Pc?

*tuggar naglar*

Sv: från Mac till Pc????

Gahhhh, fattar inget:o

Jag behöver liksom en "för dummies-version":D

men Tack:)

Vad är det du vill göra? Kopiera över filerna till hårddisken? Om disketten lever (är den sedan slutet av 90-talet?) så är den strukturerad med annat filsystem. Troligen HFS eller kanske HFS+ (jag har dålig koll på Macarnas filsystem), medans din pc troligen kör med NTFS eller FAT. Så det är inte trivialt att flytta över filerna.

Efter lite googlande verkar det i alla fall som det finns program som kan läsa Mac-formaterade disketter i windows. Hittade t.ex. det här som borde fungera för dig: http://www.asy.com/scrtm.htm
Är informationen tokviktig kanske det är värt att investera 350kr i att få över den till PC:n? Kan finnas billigare program, men då får du googla själv. :)

Senast ändrad:

Det där var ju från PC till Mac, inte tvärt om som trådskaparen efterfrågade. Dessutom verkade få av länkarna från sidan fungera, så även om man var ute efter att flytta filer åt andra hållet hade man inte haft så mycket hjälp av den, är jag rädd. :D

Ett billigare alternativ kan ju vara att lokalisera en vän med Mac som kan läsa disketten åt dig och skicka över informationen via mail eller liknande.

Jopp, vill ha över filerna till hårddisken, för att kunna skriva ut, skriva mer, redigera osv.
Disketten är nog från -97:D

Tack för länken, ska bita tag i den:)

Tyvärr finns risken att disketten gått och dött på de här tio åren. Jag håller tummarna för motsatsen. Tänk även på att filerna kanske är svåra att redigera/skriva ut om de är skapade med program som bara finns på Mac. Rena textfiler (alltså inte från ordbehandlare liknande word) och bilder brukar gå fint, men allt annat kan vara riktigt knöligt...

Det är rena textfiler, disketten verkar leva.
Jag kan iaf se att den innehåller "rätt" prylar, men filformatet stöds inte av min nuvarande dator.

Nu har jag fjäskat runt lite, och fått låna en gammal mac som ska få agera mellanhand. Samt betalat hittills okänd summa för att en datanörd ska lösa problemet:D

Men men, nöden har ingen lag!

Mja, det fanns länkar till program för Windows som klarade av Mac-formaterade disketter lite längre ner på sidan ;)

Det är rena textfiler, disketten verkar leva.
Jag kan iaf se att den innehåller "rätt" prylar, men filformatet stöds inte av min nuvarande dator.

Nu har jag fjäskat runt lite, och fått låna en gammal mac som ska få agera mellanhand. Samt betalat hittills okänd summa för att en datanörd ska lösa problemet:D

Men men, nöden har ingen lag!

om formateringen pa textfilerna inte ar viktig, sa kan du alltid spara den som txt fil istallet for typ word. det ar generellt ett format du kan importera till annat ordbehandligsprogram.

Kan testa det här: HFVExplorer. Dock vet jag inte ifall det fungerar på moderna versioner av windows.
Lättast är dock att komma åt en mac och plocka ut filerna via den. Ev. även, efter att ha kopierat över filerna, lägga dem på en FAT12-formaterad (som alla ibm/pc-disketter använder. Aldrig ntfs.) diskett.

[edit]
Som datornörd är det annars inget större problem plocka ut små filer från disketter manuellt. En hex-editor, förståelse av filsystemet och en större dos tålamod bara.
[/edit]

Senast ändrad av en moderator:

Jag kanske kan hjälpa dig! Jag har nämligen funderat över samma sak då jag har en text på diskett skriven på en urgammal mac.

Nu har jag skaffat mac på nytt och tänkte se om jag kan läsa av disketten. Jag har en extern diskettstation som jag ska försöka se om den fungerar på min macbook. Får jag till det kan jag meddela dig!

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Välkommen till Halloween Hollow! Platsen där det ena kvarteret pyntas mer skräckinjagande än det andra. Varje år hålls en tävling där...
49 50 51
Svar
1 003
· Visningar
27 495
Senast: Niyama
·
IT & mobiler Jag har tänkt ett tag att min nästa dator kanske ska bli en mac, men eftersom jag trodde att det låg ett tag fram i tiden så har jag...
2
Svar
37
· Visningar
4 464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Gamla hösilagebollar
  • Strö i boxen