från lugnaste matvraket i stallet till världens nervösatste häst?

J

juni_cool

Jag vet inte vad som har flugit i mitt sto :eek: hon har alltid varit den snällaste och lugnaste ponnyn av alla jag känner. Hon har varit snäll under hela dräktigheten och bara viljat gosat och så.Hon följde mej som en ledare löst jämt vi skulle till hagen eller stallet gick hon löst och lyssnade verkligen på mig. Men nu efter några evckor har jag sett STORA personlighets förändringar. :S Hon är ena skeunden den hästen hon var nästa minuterna är hon som ett fullblod som kommit från banan.Taktar, nervös, stirrig och lyssnar inte ett skvatt. Jag funderar på om jag ska ta ut en som tittar igenom henne ordentligt. Men nu så har jag låtit dem vara väldigt mycket. Dem har fått gått på sommarbetet och jag har bara låtit dem gått och ah det sönt. förutom att jag har fodrat och vattnat dme och ryktat och kliat dem lite då och då mest stoet .

Snälla hjälp mig med förslag :crazy:

Sv: från lugnaste matvraket i stallet till världens nervösatste häst?

hon kanske sätter ledarskapet på prov?de gjorde millan och då va de ungefär sådär,men efter ett tag ,när man hade gjort lite mer ledarskaps övningar m.m. så vart de ok,hon förtod att de va jag som va ledaren :)

tordde jagf örstoxå men hur mkt jag än tränar ledarskpet så funkar det inte :S

puttputt**

jo det kan jag tänka mig :) men hur länge då? :O

Det kanske är hennes sätt att säga att hon ine är redo för ridning än, ge det lite tid och ta allvar på hennes signaler, hon kanske bara vill vara med fölis! Du började ju rida väldigt tidigt.

så jag skulle låta stoet vara, hon har sagt ifrån, ta allvar på det.

men det var ju det jag srkev att jag låtit henne gått och ah det skönt i flera veckor :)

men hur länge har detta pågått??för man måste ha tålamod!för mig o millan tog de upp till 4 veckor innan allt va ok igen:) men du kanske gör lite samma saker mkt?,variera!

okejokej ;)

Hej!
Nu har jag ju inte hängt med i tråden tidigare men jag tror jag har fått med mej det mesta.

Det är ju klart att ditt sto blir nervöst om du tar henne ifrån fölet. Det är ju helt naturligt. Vi brukar inte rida på våra fölston förrän det har gått tre månader sedan förlossningen. Det tar lite tid innan fölet blir självständigt och är redo att lämnas ensam! Sedan är det ju mycket hormoner som spelar in också.
Om det hade varit mitt sto hade jag låtit henne få ett rejält sommarbete och låtit henne njuta tillsammans med fölisen:)

det är ju tvärtemot vad du har skrivit i en annan tråd, hur ska du ha det igentligen?

i den andra tråden rider du, men här har du inte ridit alls... ehm...

jag skriver i andra trådar kan jag rida? jag har inte ridit henne på läänge nu !

har inte särat på stoet och fölet. har låtit fölet vara emd hela tiden men däremot har jag frågat!

Hon gÅr pÅ bete nu emn jag lÄr vÄl kunna leda henne oxÅ mellan stallet och betet eftersom i stallet fÅr hon sin kraftfoder tsm med fÖlet

mm det borde man tycka ! men ston är ju ganska envisa. iblnd så kan dem vara hur lungna som hälst men ibland så kan dem vara helt ovilga det man vill göra så gör dem tvärt imott ! ston är sånna !

den tråden startades för lite mer än 2 veckor sen, och för 10 dagar sen skrev du att du red 30 min om dagen.

det är inte flera veckor!

så vilken tråd ljuger du i? denna eller de andra?

jag red henne ja för 2 veckor sen för då funaklde allt men när jag märkte att hon betedde sig konstigt släppte jag henne på bete :)

det vara det med att hon är mammig
1 hon vill väl ta hand om sitt föl ju..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka