Från klubbtävling till lokal

G

Gyllene

Vad är skillnaderna? Det är ju en massa TR-regler på lokala men är det nån skillnad annars, på banan och så? Har lite frågor som jag hoppas ngn kan besvara :bump: :

Fattade det som att man måste ha nummerlapp, men är det "e-numret" som ska stå där? Och var ska den sitta?

Måste man ha polotröja?

Om man redan är startanmäld och har betalt hela anm.avgiften, måste man ändå visa upp sina papper i sekreteriatet? Det stod i TR att man ska kunna visa upp dom, men inte att man måste då?

Sv: Från klubbtävling till lokal

På nummerlappen ska hästnummret stå, det är olika nummer från tävling till tävling och det står oftast på startlistan annars får man det i sekreteriatet.
Du måste alltid visa upp vaccinationsintyget innan du lastar ur hästen. Det är bra att ha med grönt kort och ryttarlicensen också.
På lokala tävlingar får man rida i fritids tröja/jacka, du behöver alltså inte ha polokrage.
Oftast är banorna inte så svåra på en lokal tävling dom är nog ganska lika klubbtävlingar, men det beror ju på vem som bygger.

Nummerlappen ska sitta så att den syns tydligt, finns ingen speciell plats men don vanligaste är;
på schabraket
på sidan av tränset
på ena stigbygeln
Jag fäster alltid min mitt fram på martingalen och det tycker funktionärerna om för då ser dom vilken häst som kommer utan att luta sig åt sidan.

Ja du måste gå till sekreteriatet och visa vacc. intyg, ryttarlicens och grönt kort. OM de inte har angivit ngt annat. Oftast så tittar arrangörerna bara på vaccinationen.

btw, kan man sätta fast nummerlappen på bröstan?

Det är inte jättstor skillnad på klubb och lokal, i de lägre klasserna är ju banorna väldigt snälla.
Fast såklart, det är ju lite mer tävlingsstämning och mer att titta på för hästen på en lokal, men det tränar man ju genom att åka till många olika ställen, så vänjer sig hästen snart :)

Martingal, brösta, i pannbandet:p spelar ingen roll bara den syns tydligt!

Hett tips!! Byt ut dom eländiga gummisnörena mot piprensare så blir det mycket enklare att få nummerlappen att sitta snyggt!

Tack för allas svar :bow:

Undrar också vad som är skillnaden mellan lokal och regional?

Regional är ju ännu ett snäpp högre nivå än lokal. Dock brukar det ju finnas LB/110 cm påbåde lokal och regional och dessa klasser är det ingen större skillnad vilken nivå man rider. Har ganska ofta varit med om att det är svårare LB-banor på lokal än regional ;)

Den stora skillnaden är väl att på regional krväs mer papper (junior/senior licens, häst/ponnylicens) och veterinärbesiktning+att resultaten räknas in på lokal, man får ju tex poäng om man blir placerad.

Ja just det ja, det är ju veterinärbesiktning och sånt. Men enligt TR så får ju regionala t.o.m. ha från LD. Så egentligen så är väl inte klasserna så stor skillnad?

Men vad menas med poäng? Får man det i regionala?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 864
Senast: Lhas
·
Tjatter Så, på allmän begäran är den nu - såklart! - här! Årets upplagda av Secret Santa! :banana: Precis som vanligt finns ett gäng regler, läs...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
39 979
Senast: Snurrfian
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 708
Senast: Habina
·
Dressyr Jag går och funderar på att starta i en dressyrtävling på klubbnivå och har suttit och läst TR angående utrustningen men känner mig lite...
Svar
4
· Visningar
1 939
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka