från havre till kornkross

P

puckis

Som många andra före mig behöver jag nu lite råd...
Ska byta ut fibergi och havre till kornkross då jag får det inkluderat i stallhyran och inte det andra men behöver lite hjälp för att göra foderstaten komplett.

han får idag..
11kg ensilage men tänkte gå ner på 9kg när vi får halm då han är väldigt känslig och blir lätt lös av ensilaget.
3kg fibergi låg
1,5kg havre
0,5kg betfor
1dl vetekli

Hästen är ett magert fullblod, vikt 460 kg med 25% tillägg. Han är ganska omusklad just nu och jag vill få upp honom i vikt och muskler.

Ensilageanalys..

ts 59%
smält.protein 44g/kg
energi 5,8 MJ/kg
ca 3.0g/kg
fosfor P 1.5 g/kg
Mg 0,8 g/kg
kalium k 13.4 g/kg

råprotein 113g/kg
smält protein 75 g/kg
enerig 9.8 MJ / kg
 
Är inte så speciellt insatt i värdena på höet men skriver ändå en rad (med risk att ni andra som är "experter" på analyserat hö "hänger mig i gryningen").

Har du provat att lägga till Krafft Protein och/eller Krafft Groov?

Eftersom du ska gå över till havre eller korn rekommenderar jag korn så "slipper" du havreeffekten på ditt fullblod.

Morgon:

1-1,5 kg korn
5 dl Krafft Groov
Hö inne eller ute i hagen

Kanske t.o.m ge lunch om du tycker din häst är mager. Skulle då kanske ge Groov (5-6 dl).

Kväll:

1-1,5 kg korn
Betfor
1 dl Krafft Protein
3-5 dl Krafft Groov
Kli
0,5 dl olja (ett par gånger i veckan)

Skulle nog behålla hömängden om hästen äter upp det (tyder ju på att den vill och behöver äta så mycket).

Antar att du ger mineraler, kalk och kanske andra vitaminer och foderjäst?

När din häst gått upp i vikt bör du ju se över foderstaten igen (inkl hömängden) och minska därefter kanske på Grooven och ge Proteinet mer sällan, kanske t.o.m höet behöver minskas när hästen väl väger det den ska.

Hellre liiiite övervikt än undervikt - det är vad jag tycker (sen ska hästen inte vara smällfet men det är lättare att banta än att få upp en häst i hull).
 
Vill du alltså ge bara kornkross istället för fibergi och havre? Och dessutom minska på ensilaget men ändå få hästen att gå upp i vikt? Det blir en ganska konstig foderstat i mina ögon:

9 kg ensilage
2 kg halm (beror ju på hur mycket den äter förstså!)
4 kg korn
0,5 kg betfor
1 dl kli
75 g miner blå
2 mått dikalciumfosfat

Då hamnar du på ungefär samma energi som den får idag.

En annan variant kanske vore

11 kg ensilage
2 kg halm
2 kg korn
0,5 kg betfor
1 dl vetekli
0,75 kg havre/hippo basic/krafft grund eller motsvarande
75 g miner grön
2 mått dikalciumfosfat

eller ännu hellre

15 kg ensilage
2 kg halm
2 kg korn
1 dl kli
75 g miner grön
1,5 mått dikalciumfosfat

De senaste två ger lite mer energi än din nuvarande foderstat så hästen borde gå upp i vikt av dem.
 
Jag har lärt mig att man ALDRIG ska ge bara korn som sädesslag i hästens foderstat. Det ska altid blandas ut med minst 1/3 av något annat sädesslag tex havre. Detta för att stärkelsehalten annars skulle bli för hög och för att hästens kropp då inte kunde "ta hand om" fodret och tillgodogörasig det på ett bra sätt.
Är det bara jag som lärt mig detta ang korn? :confused: :confused: :confused: :confused:
 
Ja, det är en gamal myt...Man kan visst ge korn som enda fodermedel, men man måste beakta lite så det inte blir för stora givor på en gång. En del hästar tål inte korn, men det flesta gör det.
 
Jag tror inte heller att det gör till eller från, men hon har säkert en anledning till att hon ger kliet, så då kan hon ju lika gärna fortsätta. Hästen kanske äter mineralerna bättre eller så?
 
Jag tror inte heller att det gör till eller från, men hon har säkert en anledning till att hon ger kliet, så då kan hon ju lika gärna fortsätta
:confused:

Varför inte ge mineralerna i betforen isåfall?!

Lite lustigt med 'foder-experter' som räknar foderstater slaviskt och samtidigt tycker att man ska fodra med foder som ej behövs.. :angel:
 
Lite lustigt med 'foder-experter' som räknar foderstater slaviskt och samtidigt tycker att man ska fodra med foder som ej behövs.. :angel:

Vill du utveckla det där?
Det låter som att du menar mig, men jag kanske är överkänslig så här på morgonkvisten? Om det inte är jag som är retlig så får du gärna förklara var och när jag utgivit mig för att vara expert (jag kan ge dig flera exempel på när jag har påpekat att jag inte är det), samt förklara vad du menar med att "räkna foderstater slaviskt" och på vilket sätt jag gör det (återigen får jag det lättare än du att hitta exempel).
 
Anledningen till att Majola skrev med 1 dl vetekli var att det fanns med i den "gamla" foderstaten. Och just på grund av att det är en så liten mängd kan ägaren själv bestämma om det ska vara kvar eller inte.

Majola hade säker protesterat mot kliet om det hade gjort någon skillnad i foderstaten, men eftersom det inte gör det kan ju ägaren lika gärna få fortsätta ge kli!?!

Till Majola:

Låt inte sådana här inlägg göra dig upprörd. ;) Du behöver inte försvara dig och dina foderstatsråd.


mvh Jessica
 
Anledningen till att jag ger honom kli är pga av hans känsliga mage. 1 dl är inte mycket men det räcker för att han ska få en sådär stabil mage. Det är ju egentligen pga av att han inte klarar att äta ensilage i stora mängder som han blir dålig.

Jag anser inte heller kornkross vara ett ultimalt alternativ men eftersom stallägaren har bestämt att det är ensilage, betfor, havre och kornkross som ingår i stallhyran och att jag inte får avdrag om jag inte använder det och dessutom inte vill lägga mer pengar på annat foder så får man ju göra det bästa av situationen.
 
Det är det som är risken med att inte titta på analysen. Detta ensilage har ett högt proteinvärde och skulle alltså leda till proteinöverskott eller i värsta fall fång om jag gav honom mer protein.
 
OK, jag förstod det som att havre inte heller ingick utan att du bara skulle få korn.

11 kg silage
2 kg halm
1,8 kg korn
1,8 kg havre
0,5 kg betfor
1 dl kli
100 g miner blå

Ger samma energimängd som den får nu. Om du vill ge lite mer så kan du t ex ge 2 kg av varje, foderstaten är fortfarande i balans. Eftersom silaget är så proteinrikt så kan du gärna ge lite olja för hullet också.

Jag tycker att du ska prova om den inte blir lite bättre i magen om det får halm att tugga på till silaget innan du sänker det. Annars måste du ju ge så otroligt mycket kraftfoder (redan 4 kg är i mina ögon väldigt mycket). Det bästa vore ju om det kan äta ännu mer silage!
 
Javisst, det blir jättemycket kraft. Det borde hjälpa att bara stabilisera upp med halm. Ska prova det först när halmen kommer men öka ensilaget vågar jag inte.
Jag vill ge så lite havre som möjligt eftersom han blir "havretokig".
Att äta mer än 2kg korn kanske inte är bra för magen men ska jag kanske ge nåt kilo fibergi låg istället för ett kilo havre?
helst vill jag ju undvika att behöva köpa en massa tilläggsfoder men ett kilo om dagen är ju stor skillnad mot 3kg om dagen som jag nu ger..
 
Ja det går utmärkt. Med det silaget kan du ju ge nästan vilket färdigfoder som helst i "bas-versionen" (typ fibergi låg, krafft grund, hippo basic etc) bara du håller lite koll på mineralerna. Med 1 kg havre, 2 kg korn och 1 kg fibergi låg är det ok.
 
Det låter bra. Jag får tacka så mycket för hjälpen. Men förstod inte i ditt tillägg.. är mineralerna ok elelr behöver jag titta upp det?
 
I de förslag som jag har givit är mineralerna ok - om du väljer något annat färdigfoder så bör du kolla upp det!

Lycka till med din häst!
 
Majola hade säker protesterat mot kliet om det hade gjort någon skillnad i foderstaten, men eftersom det inte gör det kan ju ägaren lika gärna få fortsätta ge kli!?!

Javisst varför inte fodra med ännu mera onödiga kraft-foder :rofl:
 
Jag tycker bara foderstater går till överdrift när man fodrar med så små givor att det inte har ngn som helst effekt.

Har man därtill även räknat ut foderstat baserat på exakt näringsvärde så blir det i mina ögon rentutav löjligt :smirk:

Foderstater i all ära, men i ett sånt här fall blir det som jag anser så uppenbart 'slaviskt'!

Om du inte utgivit dig för att vara expert så behöver du naturlitvis inte ta åt dig ;)
 
Men då är det ju inte Majola du ska ge dig på utan den som skrev originalinlägget. :angel:

Ge dig på rätt personer så blir nog diskussionen mer givande för dig.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

P
Foder & Strö Hej Har äntligen fått analysen av ensilaget efter mcket tjat på bonden. Det visade sig att det fanns gott om protein i det, lite väl...
2
Svar
25
· Visningar
2 185
Senast: puckis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp