C
Cheeri
Vad ska man tänka på när man ska skola om en galoppör till ridhäst? Tips och erfarenheter önskas!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns ganska många trådar med tips till de ryttare som nyligen köpt ett fullblod men här är en liten del av det viktigaste ... andra kan säkert fylla i det som jag missat ...
Ge hästen ordentligt med mat. Fri tillgång till stråfoder med HÖGT näringsinnehåll, både energi och protein och toppa sen med kraftfoder. Ju mer energi som kommer från stråfoder desto mindre kraftfoder behöver du ge och desto mindre "fullblodspigg" blir hästen. "Ridhästfolk" vågar ibland inte fodra ordentligt och säger att det är naturligt att se revbenen på ett fullblod, vilket är komplett skitsnack. Du kan få ett fullblod som inte rids alls men som tidigare varit i träning att se ut som "värsta välmusklade elithästen" bara genom att fodra rätt.
Tänk på att fullblodsryggar "från banan" inte är vana att bära omkring på en vanlig ridsadel inklusive tyngre ryttare. Rid därför hellre kort och intensivt än längre stunder i början, då hinner musklerna inte bli trötta. Det tar tid att bygga upp ryggen och den är oftast lite känsligare än halvblodsryggar, var därför extra noga med att sadeln passar och lägg gärna en stötdämpande pad under. Använd dessutom helst en sadelgjord med resår, gärna på båda sidor. En gjord till en träningssadel är väldigt elastisk och många hästar kan få panik när man drar åt en vanlig gjord utan resår. Sitt upp med hjälp av en pall, dels för att de oftast är vana att få ryttaren uppslängd och dels för att skona ryggen.
Vad gäller själva ridningen så är bästa sättet att muskla upp hästen att blanda markarbete med mycket uteridning, gärna i kuperad terräng. Om ryttaren inte är tung och sadeln väl inpassad så är längre skrittpass i kuperad terräng och gärna på ställen där hästen måste sänka huvudet för att titta vart den ska gå mycket effektiva. Skritt är den gångart som aktiverar ryggens rörelser allra mest och det är i ryggen fullbloden oftast får problem.
Fullblod från banan har i regel mycket bra kondititon men saknar ridhästens muskler. Därför kan man sällan rida dem "trötta" utan det är istället muskulaturen som tar stryk. Var observant på hur hästen reagerar i kroppen och jobba den inte för hårt eller för länge på ridbanan i början. Variation är nyckeln till framgång i de flesta fall. Om jag får vara lite jävig så rekommenderar jag dig att låta en equiterapeut titta på hästen då många löphästar har problem i rygg och hals. Det är ju alltid bättre att förebygga än bota så att kontrollera hästen innan den utsätts för en annan typ av träning är alltid bra.
I övrigt så är en del fullblod inte vana att stå uppbundna längre tid i en stallgång så ett balsnöre mellan grimman och uppbindningen kan avvärja många olyckor. Om du får problem med tappskor så använd hela boots, dvs boots utan kardborre som dras på, i så pass stor storlek att den täcker skon när hästen har hoven i marken. Iom att bootsen då är tillräckligt stora så att de kan rotera ordentligt och att det inte finns något som kan skava brukar det gå bra att ha dem på dygnet runt.
Det finns som sagt många, många fler tips för att göra övergången smidig och det finns många kunniga människor här på Buke som säkert kan hjälpa dig om du har fler frågor.
Lycka till!
/Elin
mitt tips är att fodra som de andra skrivit här och sedan inte klydda för mycket!
Det är en häst, och ska behandlas som det. Många fullblod jag träffat skulle lätt vara ridhästar efter 2 dagar... De vi har på jobb rids i dressyr några ggr var vecka så omskolning för våra är inget probl.
Ta det lugnt, och fjolla inte.
Njut av hästen
De som jobbar med galoppörer som jag vart i kontakt med rider dem även som vanliga ridhästar, de åker till ridhus på vintern, hoppar vanliga hinder, longerar och tömkör. Några åker t.om och hoppar fälttävlanshinder och vissa plockar fram en "vanlig" sadel.
Just nu finns det därför några hästar som ska säljas. För dig som är intresserad av en fin ridhäst är det bara att ta kontakt med oss. De hästar som vi säljer är fina hästar, de är sunda och är åtgärdade och har vilat klart från eventuella skador.
Samtliga hästar tränas individuellt och rids som vanliga ridhästar (dvs hoppning, dressyr) vilket ger en allroundstyrka och en mental stabilitet som är svår att uppnå med andra träningsmetoder. Vidare så är det en avsevärd fördel att hästarna är "ridhästridna" då det gör dem anpassade till ett liv som ridhäst när kapplöpningskarriären är över.
Utöver canters och snabbarbeten skolrider vi också hästarna med jämna mellanrum för att de ska bli starka och hållbara och dessutom betinga ett bra värde som ridhästar den dagen de ska ”pensioneras” från galoppen.
Det första citatet är från B.Bö, och du kan väl inte påstå att hästarna han tränar inte kan springa?
Det är det nog inte så många som påstår
Jag tror, Flashlight insisterar på att den stora majoritet av galopphästar rids som brädar, vilket ledar till en långvarig omställnings-process när de blir ridhästar.
Du har visat att det finns stall, som vet att hästar skall funka som hästar. Jag vet andra och alla vet, att en häst, som kan annat än att springa är mera värd efter karriären. Ingen tränare har någonsin tatt illa upp om ryttaren får sin häst att bära upp sig, men bra ryttare hängar inte på träden. Iblant ser det faktiskt förskräckligt ut, men det är kanske lite nonchalant att döma ut alla.
På Strömsholm, bl.a., har man ridundervisning för galopp-ryttare. Det är nog rätta vägen att gå.