från galopp till ridhäst

C

Cheeri

Vad ska man tänka på när man ska skola om en galoppör till ridhäst? Tips och erfarenheter önskas!:laugh:

Sv: från galopp till ridhäst

Det finns ett flertal trådar om ämnet. Du kan t.ex. börja med en tidigare tråd med samma namn som din: Från galopp till ridhäst :idea:

Det finns ganska många trådar med tips till de ryttare som nyligen köpt ett fullblod men här är en liten del av det viktigaste ... andra kan säkert fylla i det som jag missat ...

Ge hästen ordentligt med mat. Fri tillgång till stråfoder med HÖGT näringsinnehåll, både energi och protein och toppa sen med kraftfoder. Ju mer energi som kommer från stråfoder desto mindre kraftfoder behöver du ge och desto mindre "fullblodspigg" blir hästen. "Ridhästfolk" vågar ibland inte fodra ordentligt och säger att det är naturligt att se revbenen på ett fullblod, vilket är komplett skitsnack. Du kan få ett fullblod som inte rids alls men som tidigare varit i träning att se ut som "värsta välmusklade elithästen" bara genom att fodra rätt.

Tänk på att fullblodsryggar "från banan" inte är vana att bära omkring på en vanlig ridsadel inklusive tyngre ryttare. Rid därför hellre kort och intensivt än längre stunder i början, då hinner musklerna inte bli trötta. Det tar tid att bygga upp ryggen och den är oftast lite känsligare än halvblodsryggar, var därför extra noga med att sadeln passar och lägg gärna en stötdämpande pad under. Använd dessutom helst en sadelgjord med resår, gärna på båda sidor. En gjord till en träningssadel är väldigt elastisk och många hästar kan få panik när man drar åt en vanlig gjord utan resår. Sitt upp med hjälp av en pall, dels för att de oftast är vana att få ryttaren uppslängd och dels för att skona ryggen.

Vad gäller själva ridningen så är bästa sättet att muskla upp hästen att blanda markarbete med mycket uteridning, gärna i kuperad terräng. Om ryttaren inte är tung och sadeln väl inpassad så är längre skrittpass i kuperad terräng och gärna på ställen där hästen måste sänka huvudet för att titta vart den ska gå mycket effektiva. Skritt är den gångart som aktiverar ryggens rörelser allra mest och det är i ryggen fullbloden oftast får problem.

Fullblod från banan har i regel mycket bra kondititon men saknar ridhästens muskler. Därför kan man sällan rida dem "trötta" utan det är istället muskulaturen som tar stryk. Var observant på hur hästen reagerar i kroppen och jobba den inte för hårt eller för länge på ridbanan i början. Variation är nyckeln till framgång i de flesta fall. Om jag får vara lite jävig så rekommenderar jag dig att låta en equiterapeut titta på hästen då många löphästar har problem i rygg och hals. Det är ju alltid bättre att förebygga än bota så att kontrollera hästen innan den utsätts för en annan typ av träning är alltid bra.

I övrigt så är en del fullblod inte vana att stå uppbundna längre tid i en stallgång så ett balsnöre mellan grimman och uppbindningen kan avvärja många olyckor. Om du får problem med tappskor så använd hela boots, dvs boots utan kardborre som dras på, i så pass stor storlek att den täcker skon när hästen har hoven i marken. Iom att bootsen då är tillräckligt stora så att de kan rotera ordentligt och att det inte finns något som kan skava brukar det gå bra att ha dem på dygnet runt.

Det finns som sagt många, många fler tips för att göra övergången smidig och det finns många kunniga människor här på Buke som säkert kan hjälpa dig om du har fler frågor.

Lycka till!
/Elin

mitt tips är att fodra som de andra skrivit här och sedan inte klydda för mycket!
Det är en häst, och ska behandlas som det. Många fullblod jag träffat skulle lätt vara ridhästar efter 2 dagar... De vi har på jobb rids i dressyr några ggr var vecka så omskolning för våra är inget probl.
Ta det lugnt, och fjolla inte.
Njut av hästen

Det finns ganska många trådar med tips till de ryttare som nyligen köpt ett fullblod men här är en liten del av det viktigaste ... andra kan säkert fylla i det som jag missat ...

Ge hästen ordentligt med mat. Fri tillgång till stråfoder med HÖGT näringsinnehåll, både energi och protein och toppa sen med kraftfoder. Ju mer energi som kommer från stråfoder desto mindre kraftfoder behöver du ge och desto mindre "fullblodspigg" blir hästen. "Ridhästfolk" vågar ibland inte fodra ordentligt och säger att det är naturligt att se revbenen på ett fullblod, vilket är komplett skitsnack. Du kan få ett fullblod som inte rids alls men som tidigare varit i träning att se ut som "värsta välmusklade elithästen" bara genom att fodra rätt.

Tänk på att fullblodsryggar "från banan" inte är vana att bära omkring på en vanlig ridsadel inklusive tyngre ryttare. Rid därför hellre kort och intensivt än längre stunder i början, då hinner musklerna inte bli trötta. Det tar tid att bygga upp ryggen och den är oftast lite känsligare än halvblodsryggar, var därför extra noga med att sadeln passar och lägg gärna en stötdämpande pad under. Använd dessutom helst en sadelgjord med resår, gärna på båda sidor. En gjord till en träningssadel är väldigt elastisk och många hästar kan få panik när man drar åt en vanlig gjord utan resår. Sitt upp med hjälp av en pall, dels för att de oftast är vana att få ryttaren uppslängd och dels för att skona ryggen.

Vad gäller själva ridningen så är bästa sättet att muskla upp hästen att blanda markarbete med mycket uteridning, gärna i kuperad terräng. Om ryttaren inte är tung och sadeln väl inpassad så är längre skrittpass i kuperad terräng och gärna på ställen där hästen måste sänka huvudet för att titta vart den ska gå mycket effektiva. Skritt är den gångart som aktiverar ryggens rörelser allra mest och det är i ryggen fullbloden oftast får problem.

Fullblod från banan har i regel mycket bra kondititon men saknar ridhästens muskler. Därför kan man sällan rida dem "trötta" utan det är istället muskulaturen som tar stryk. Var observant på hur hästen reagerar i kroppen och jobba den inte för hårt eller för länge på ridbanan i början. Variation är nyckeln till framgång i de flesta fall. Om jag får vara lite jävig så rekommenderar jag dig att låta en equiterapeut titta på hästen då många löphästar har problem i rygg och hals. Det är ju alltid bättre att förebygga än bota så att kontrollera hästen innan den utsätts för en annan typ av träning är alltid bra.

I övrigt så är en del fullblod inte vana att stå uppbundna längre tid i en stallgång så ett balsnöre mellan grimman och uppbindningen kan avvärja många olyckor. Om du får problem med tappskor så använd hela boots, dvs boots utan kardborre som dras på, i så pass stor storlek att den täcker skon när hästen har hoven i marken. Iom att bootsen då är tillräckligt stora så att de kan rotera ordentligt och att det inte finns något som kan skava brukar det gå bra att ha dem på dygnet runt.

Det finns som sagt många, många fler tips för att göra övergången smidig och det finns många kunniga människor här på Buke som säkert kan hjälpa dig om du har fler frågor.

Lycka till!
/Elin

Detta var fantastiskt bra skrivet. Mkt genom tänkt. TACK!:bow::bow:

Mycket bra sammanfattning:bow:

Kan bara lägga till att det är känsliga hästar, både i hantering och ridning, de som inte är vana vid dem kan blir lite ställda när hästarna kanske reagerar "mycket" på beröring, ljud, intryck öht. Det betyder inte att de är hispiga, utan att de har snabbare reaktion och kanske att man själv varit för högljudd, för hårdhänt eller yvig i sina rörelser, kanske.....Samt i ridningen att ha en lätt hand, att inte bli hängande i tygeltag om hästen skulle vilja öka tempot, utan ta och lätta och ha en lätt oberoende hand. Att inte sätta sej ner för att bromsa om hästen skulle öka farten (vilket många lärt sej att man ska, det kommer bara få hsäten att öka mer:idea: stå i stigbyglarna, använd vikten att bromsa med.)

Samt kanske igen understryka att inte sätta sej i en tung ridhästsadel med tyngre ryttare än hästen kanske är van vid och nöta på en volt utan
se hästen som en grundriden unghäst, som måste byggas upp som ridhäst

Och ja, arbeta hästen i balans:idea: Balans innebär att vara noga med takten i traven, vilan på steget, de flesta har inte en så taktmnässig trav som ett halvblod coh behöver hjälp där.

mitt tips är att fodra som de andra skrivit här och sedan inte klydda för mycket!
Det är en häst, och ska behandlas som det. Många fullblod jag träffat skulle lätt vara ridhästar efter 2 dagar... De vi har på jobb rids i dressyr några ggr var vecka så omskolning för våra är inget probl.
Ta det lugnt, och fjolla inte.
Njut av hästen

Nu vet jag inte hur dina ryttare rider, dressyr är jättebra för dem, men tyvärr kan många galoppryttare inte skilja på böj på nacken och att arbeta i en bra form. De flesta faktiskt, såvitt jag har sett. Tyvärr.

Det kanske inte alls gäller hos er, men jag menar att allmänt ska man i stort sett alltid tänka att hästen ska utbildas från grunden när den kommer från banan, för säkerhets skull och några två dagars utbildning är det verkligen inte tal :eek: om utan det måste få ta tid, hästen måste få bygga nödvändiga muskler, annars har man problem med "skador" som ger hässtarna dåligt rykte när det handlar om felaktig "omskolning":crazy: Fullblod är hållbara hästar generellt, men tyvärr ger "snabbomskolningar" problem som drabbar rasens anseende.

När min häst blir tittig ute och börjar trippa och man tar i tygeln är det som att hälla bensin på eld! Blir hon trippig så är det bara att fortsätta med det man gjorde, helst ge lång tygel och skritta långsamt med sistsen istället för att anpassa sig efter henne.

Sen stannar min om man kniper om med låren. Det har t.om vart folk som hållt på att ramla fram länges över hennes hals för de klämt om ordenligt med låren :o Mycket känsligare än andra hästar jag och de ridit.

De som jobbar med galoppörer som jag vart i kontakt med rider dem även som vanliga ridhästar, de åker till ridhus på vintern, hoppar vanliga hinder, longerar och tömkör. Några åker t.om och hoppar fälttävlanshinder och vissa plockar fram en "vanlig" sadel.

Min hovslagare skor alla fullblod med 22mm skor istället för 24mm som är normalt (eller vad han nu sa för mm) för de är lite lättare än vanliga skor. Dessutom skos hon oftare än halvbloden. Hon har kanonkvalité i sina hovar och jag har aldrig haft en tappsko. Trots snösulor och djup "sugande" lera och hon gärna trampa sig på hovarna.

Sen älskar min mat och hon lägger på sig. Jag var på semester 1 vecka och då fick hon vila och jag tog bort nästan all kraftfoder. När jag kom hem fick jag lov att köpa en längre sadelgjord!

De som jobbar med galoppörer som jag vart i kontakt med rider dem även som vanliga ridhästar, de åker till ridhus på vintern, hoppar vanliga hinder, longerar och tömkör. Några åker t.om och hoppar fälttävlanshinder och vissa plockar fram en "vanlig" sadel.

Det gör en del men det är väldigt farligt att genom det tro att hästen är "ridhästriden" och att det skulle göra dem mer färdiga som ridhästar.

För så är det inte. Har du sett nån av dem markarbeta eller rida hästen i någon som helst form som ridhäst? Det förekommer nog ytterst sällan. Det är ju heller inte så lätt med de underhalsar tex många får. Man kan hoppa runt lite hinder utan att kunna rida hästen i en ändamålsenlig form.

Jag menar nu inte som kritik eller så,men att det är stooor skillnad på när hästen sen ska bli ridhäst och man ska i stort sett alltid räkna den som grön eftersom musklerna för ridhästridning helt enkelt inte finns......

Jag skrev att alla våra hästar, dvs från 2 åringar till starthästar rids dressyr några ggr var vecka, och har vi dem då 5-6 år, ja då anser jag hästen färdig utbildad även som dressyr häst. Åringarna tömkörs också.
Så efter 2 dagar som fd galopphäst, skulle jag lätt kunna kalla dem dressyrhästar i stället.
Våra går skänkelvikning, öppna ,sluta, bakdels vä, vissa kan tom galopp ombyte i vart 3 steg!
Vi kan rida dem i den formen som passar bäst för dagens träningspass, oftast lågt så de får upp ryggen.
Jag är tex anställd för att jag kan rida dressyr, så de som inte kan det inte ska ställa till med mer skada än nytta. Sen att jag kan cantra dem på banan också är bara ett + i kanten.
Jag kan inte påstå att fullbloden är så himmla speciella, tyvärr är det så att många människor GÖR dem speciella.
En häst är vad du gör den till....
Är du en cool människa speglar det av sig på hästen, men är du nervös och nojjig kan även en fet fjording få frispel.
Tycker generellt att folk gör för stor grej av det där med "fullblods hysteri" att de skulle vara så heta och lättskrämda osv.
Min gamle gosse var känd som värsting, tog inte ens en vecka när han kom hem innan jag skritta ut på långtygel, eller galoppera i kort fin galopp på stubben.
Ny foderstat och ny miljö gjorde susen. Ingen tror sina ögon när jag säger att Balfour går i hage med andra hästar 10 tim om dagen och kan dela på hö i hagen med andra. Denna hästen skulle " döda" alla andra hästar så fort han fick chansen förr när han var galopphäst!
Stark var han också, svår att cantra kunde han vara och på tårna hela tiden.
Han bets och var allmänt en krokodil....:devil:
Nu är han en ängel:)
Det viktigaste tycker jag är att man fodrar efter HUR man ridit, inte efter som man ska rida.... gäller att hålla energi nivån lagom så man inte rider en bomb i onödan. Finns ju ingen anledning att ha en massa krut i brallan när man ska rida.
Sen kanske jag är lite skadad, men jag tycker fullblod är de lättaste hästarna som finns...sköra, följsamma och alldeles underbara.
:banana:

Det låter myciket bra, men jag hävdar att det inte är det vanliga. (Även om jag rider hästarna av samma skäl, jag är ingen galoppryttare alls egenrligen men har "hamnat där" genom att jag har köpt och haft fulllbod och för länge sen lärt känna en tränare jag hjälper numera.)

Så visst finns det, men det är INTE det vanliga och därför ska man inte räkna med att hästarna är ridna så, när man köper galopphäst. Det var det jag sa! De allra flesta galoppryttarna kan inte och rider inte hästen i en bra ärlig form i dressyr.

Och jo, det är skillnad på fullblod och tex halvblod av gammal vanlig halvblodsstam. Fullbloden är kvickare och känsligare. Hästarna är varken hysteriska eller annat som brukar påstås. Det har jag heller aldrig sagt öht. Det är snarare ryttarna/ de som köper hästarna som är det, många gånger. De är inte vana vid känsligheten och upplever att hästen överreagerar
och tycker den är "hysterisk". Det har jag däremot sett tyvärr, folk som inte förstår sig på hästarna samt att många tränare inte begripit sej på fullblod, då de är vana vid andra typer av hästar. De har förstärkt ryttarens uppfattning att hästen är "knäpp".

Jag har varit med om att tränare (dressyr) utan vana vid fulllblod utan bara stora tunga halvblod, har suttit upp på mina och det har gjort hästen totalt överrumplad:crazy: De har haft en ridning som inte passar på en känslig häst, helt enkelt. Hopptränare har generellt varit bättre där, fullblodsinslag och typ har varit vanligare inom hoppning. Numera kommer det mer inom dressyren också.

Jag tror det är en aning bättre idag än för några år sen. Min niuvarande tränare är fö mycket van vid fullblodshästar och det gör stor skillnad.

Fullblod kräver generellt mer känslig ryttare, (det är inte negativt), halvblod tex är ofta mer "förlåtande" mot obalans, hårdhänthet osv. Alla hästar behöver känsliga rytatre, men vissa är som sagt mer förlåtande....om man återigen generaliserar.

Visst finns en skillnad. När vi haft flera halvblod i stallet är det väldigt uppenbart jämfört med alla fulllboden, vissa i träning, visa ridhästar eller pensionärer, i avel mm. Det går inte att bortse från den skillnaden i typ.

Fullblodens käsnlighet och kvicka uppfattningsförmåga gör att de är LÄTTARE än halvbloden generellt i hantering mm är i alla fall min uppfattning.

Det finns en del tränare, som vill att deras hästar skall fungera som hästar och låter dom gå lättare dressyr, hoppning och terrängarbete. Det är nyttigt för båda temperament, följsamhet och jämnsidig muskeluppbyggnad. Detta fänomen ses ofta lite utanför banorna, där det finns utrymme för det och ofta, men inte bara, blant amatörtränare, som kanske har en vidare bakgrund än enbart galopp. Man hittar säkert inte Kyra K och Nelson P blant ryttarna, men mindre kan göra det.
Därmed vara inte sagt, att det inte finns en mängd ryttare inom galoppen, som med fördel kunne lära sig grundläggande "rid"-teknik.
Vissa av de signaler "ridfolket" ger hästarne är de samma som "galoppfolket" ger, när det skall till att hända något. Även den mest samarbetsvilliga häst kan lätt bli förvirrad. Man gör nog klokt i att läsa av sin häst, bygga upp tilliten och skynda långsamt. Det är ingen dum idé att gå ett skritt tillbaka och exempelvis tömköra, som nämnds.

Från lite olika tränares hemsidor som lagt ut info om hur de tränar sina hästar och ser på träningen.

Just nu finns det därför några hästar som ska säljas. För dig som är intresserad av en fin ridhäst är det bara att ta kontakt med oss. De hästar som vi säljer är fina hästar, de är sunda och är åtgärdade och har vilat klart från eventuella skador.

Samtliga hästar tränas individuellt och rids som vanliga ridhästar (dvs hoppning, dressyr) vilket ger en allroundstyrka och en mental stabilitet som är svår att uppnå med andra träningsmetoder. Vidare så är det en avsevärd fördel att hästarna är "ridhästridna" då det gör dem anpassade till ett liv som ridhäst när kapplöpningskarriären är över.

Utöver canters och snabbarbeten skolrider vi också hästarna med jämna mellanrum för att de ska bli starka och hållbara och dessutom betinga ett bra värde som ridhästar den dagen de ska ”pensioneras” från galoppen.

Det är dessutom många som lägger ut träningsbilder och där tycker i alla fall jag hästarna jobbar i en ridhäst form och de har absolut inga underhalsar!

Jag pratar om hur det är med majoriteten. Inte enstaka undantag.

Det är så som jag säger. Jag vet det. :grin: Det är så generellt hos de allra flesta tränarna särskilt på banorna. Om det håller på att bli bättre är det bara att gratulera. Men nej, vanligt är det inte att de rids i en bra form eller är ridhästutbildade.

Så mycket känner jag till, faktiskt.

Det första citatet är från B.Bö, och du kan väl inte påstå att hästarna han tränar inte kan springa?

Det första citatet är från B.Bö, och du kan väl inte påstå att hästarna han tränar inte kan springa?

Det är det nog inte så många som påstår :cool:

Jag tror, Flashlight insisterar på att den stora majoritet av galopphästar rids som brädar, vilket ledar till en långvarig omställnings-process när de blir ridhästar.
Du har visat att det finns stall, som vet att hästar skall funka som hästar. Jag vet andra och alla vet, att en häst, som kan annat än att springa är mera värd efter karriären. Ingen tränare har någonsin tatt illa upp om ryttaren får sin häst att bära upp sig, men bra ryttare hängar inte på träden. Iblant ser det faktiskt förskräckligt ut, men det är kanske lite nonchalant att döma ut alla.

På Strömsholm, bl.a., har man ridundervisning för galopp-ryttare. Det är nog rätta vägen att gå.

Det är det nog inte så många som påstår :cool:

Jag tror, Flashlight insisterar på att den stora majoritet av galopphästar rids som brädar, vilket ledar till en långvarig omställnings-process när de blir ridhästar.
Du har visat att det finns stall, som vet att hästar skall funka som hästar. Jag vet andra och alla vet, att en häst, som kan annat än att springa är mera värd efter karriären. Ingen tränare har någonsin tatt illa upp om ryttaren får sin häst att bära upp sig, men bra ryttare hängar inte på träden. Iblant ser det faktiskt förskräckligt ut, men det är kanske lite nonchalant att döma ut alla.

På Strömsholm, bl.a., har man ridundervisning för galopp-ryttare. Det är nog rätta vägen att gå.

Ja, du har förstått hur jag menar:D :bow:
Nej jag dömer inte ut alla alls, men jag vet att många inte ens kan stava till form:o sen kan dom ändå vara välbalanserade, duktiga galoppryttare, det vet jag också.:bow:

"Jag har aldrig fått lära mej sånt där, det är ingen av oss som kan rida så" kan man höra när man pratar om dressyr, arbeta i balans, genom kroppen osv.
Men självklart finns även de som har vanlig ridhästbakgrund. Dock inte något som räcker oftast för att verkligen utbilda hästarna till ridhästar. Till det krävs mer, erfarenhet och inte minst en tränare, utan det är det svårt att i längden jobba, särskilt heta hästar som är vana att gå rakt fram i stort sett. Man behöver hjälp att hitta rätt, i alla fall då och då, och hur många galoppryttare rider regelbundet på hästarna för tränare? Ja, alltså inte galopptränaren då utan dressyr:idea: Inte för att utbilda dem till dressyrhästar, utan för att få hjälp att se när hästen arbetar på ett riktigt sätt och hur man kan nå dit.

Ja jag tror också att utbildningen på Strömsholm är bra, med tiden kommer ju fler att komma ut därifrån och det blir sakta men säkert en ändring tror jag också:idea: Men för att verkligen arbeta på ett ändamålsenligt sätt krävs även att en tränare tittar då och då.
Fullblod är dessutom suveränt bra på att kännas mjuka och kröka på nacken utan att jobba ett dugg rätt:angel:

Sen som du säger, bra ryttare växer inte på trän.....

Senast ändrad av en moderator:

Väcker liv i tråden.

Jag har en ädlre f.d. löphäst som gick av banan och in i avelsboxen när hon var fem. Jag köpte henne när hon var 13 och satt upp ett par ggr. De första gångerna gick bra men sedan började hon visa ovilja mot sadel och allt som hade med förberedande hantering inför ett ridpass så jag lade ner det. Dessutom hade hon väldiga problem med magen.

Nu som 20 åring funkar magen, hästen har gått upp i vikt och blivit mycket mer harmonisk. Hon tycker numera att det är KUL med att bli ompysslad och har gärna sadel på sig.

Jag har haft fullblod förut men den var redan omskolad när jag köpte den. Denna har aldrig varit normalt riden (vad jag vet i alla fall) utan bara löptränats. Jag köpte henne i huvudsak för att avla på men det blev inet med det så hon har gått som sällskapshäst istället.

Hur lär jag denna dam att förstå gas och broms i galopp? Hon förstår den i skritt och trav men i galopp ökar hon bara när jag tar i tygeln? Igår fick jag lägga tygeln i en loop och lägga ner handen på manken och bara sitta och pulskrama i tygln så det inte gick för fort. Med tanke på att hon inte blivit riden mer än kanske 10 ggr sedan hon togs av banan så vill jag ju inte ha sönder hästen på direkten.

Hon är väldigt stabil i skogen, tittar på läskiga saker men knatar snällt på. Pigg och glad och gillar verkligen att komma ut.

Jag skall ut och gå med henne idag (var ju alltså meningen att vi bara skulle skritta igår men hon hade andra planer) för jag tippar på att hon är ganska stel. Ska jag våga mig på att tömköra henne?

Utfodringen är fixad. Grovfoder får hon så mycket hon vill ha. Toppar med 0.5kg musli, 0.2 betfor och börjat sätta till lite soja. Hon är förnärvarande oskodd. Hovis kommer idag så skall prata med honom om den biten.

Vad skall man tänka på när man skolar om en enbart löptränad häst?

Om mig: Ridit i snart 40 år. Ridit in halvblod, tävlat western, dressyr, lättare hoppning. Är svag i skänkel och hand så vill ha hästar som bär sigsjälva och lätta att styra runt utan vikt i handen.

Hej dubben:D

Jag tror aldrig tömkörning skadar egentligen. Jättebra för att mjuka upp henne med. Hon är ju rätt gammal så det tar mer tid att få muskler att bära ryttare med och hon har ju aldrig haft några alls för ridhästridning.....

Så ta det försiktigt för hennes ryggs skull, bla...mycket försiktigt.

Ang galopp så sätt dej inte ner. Stå och gör som du gjorde i övrigt, ta och våga lätta i tygeln, fastna inte i handen. Då ger du henne nämligen stödet och uppmaningen att öka....Använd vikten, flytta den bakåt, genom att räta upp dej, men sätt dej inte. Det är ett vanligt fel många gör.

Härligt att hon fick komma ut, den gamla hästen:bow: Men tänk på att hon är en gammal otränad dam!

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svar!

Matnyttigt. Det där med att lägga vikten bakåt var ju smart. Har ju sett en del jockeys när de bromsar och de står på nästan raka ben och lite bak med rumpan då. Sitta ner i galoppen har jag ingen tanke på. Dels hennes rygg men också jag får gratis träning i benen. Gissa att jag var mör dagarna efteråt.

Vad bra att jag gjorde rätt då så fort jag insåg att jag gjort fel. Vill ju inte ha sönder henne.

Tömköra skall jag pröva, Hon gillar inte longering med inspänning. Har försökt och hon kände sig fastlåst i det och visade lite panikkänsla. Men, då hade hon precis flyttat hit. Hon är superkänslig för detta med miljöombyten.

Jo, tanten lyser än i ögonen. Hon tyckte det var super duper kul. Nu har jag inte vågat rida någon häst efter smällen i huvudet så tar det lugnt ett par dagar sp det får bli promenader nu. Kan ju leda två samtidigt ;)

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
294
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
698
Senast: Badger
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 106
Senast: Tora
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
13
· Visningar
918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka