Från galopp till hopp

yasmineA

Trådstartare
Hej allihopa.
Jag undrar hur ni som har föredetta galopphästar har gjort när ni skolat om dem till "vanliga ridhästar" o hur det har funkat. Har ni kunnat rida ut på en gång? Första gången ni åkte på ridlektion med andra hästar. Hur gjorde ni med maten? Kan ni galoppera tillsammans med andra utan att de sticker med er?
Skulle vara kul med lite råd o tips nu när vi skaffat vårt första fullblod, 5 år o direkt från galoppträningen, en jättesnäll o väluppfostrad kille, men med väldigt mycket energi.

Hälsningar Majsan o Putte

Sv: Från galopp till hopp

Finns massa trådar bara att söka ;)

Att ställa av ett fullblod som kommer direkt från banan är helt galet, utan man får fortsätta jobba med dem som vanligt.

Foder kan jag inte svara på, min blir tjock bara hon kolla på en grön hage ;) Finns bra program på nätet man kan räkna ut en lämplig foderstat.

Att fullblod ska vara galna när man rider ut och sticka är bara en myt, men självklart finns de de som säkert gör de och de oxå kanske en anledning till att de tas av banan. Har du sett hur det ser ut på en galoppbana när hästarna tränas? Det är många hästar och alla rider i olika tempon. Lika så ska hästen lyssna på sin jockey under löpet.

Mitt fullblod köpte jag när hon var 6, gick av banan som 3åring men har inte gjort så mkt, de börja hoppa in henne och hon hoppar de man styr henne emot, inte tittig för 5 öre.

Min är jätte känslig för vikt och rösten, är vi ute och galopperar på våra km långa fina sträckor kan jag ligga jämsides, sätta mig tyngre i sadeln, knipa om med låren och säga trava och hon bryter av. Hon är faktiskt den som är coolast när vi rider ut och jag brukar i vanliga fall rida sist då de andra halvbloden kan bli tokheta när man rider jämnsides eller före. Jag har t.om gjort halt, och låtit kompisen galoppera före och komma utom synhåll för hennes häst var så pigg och sen lungt galopperat ikapp i en långsam arbetsgalopp och tränat på galoppombyten ;) Här tycker man ju ändå att flockinstinkten ska ta över.

Många rider ut, tränar dressyr och hoppning med sina löphästar.

Min häst är super cool att lasta och köra, när vi kommer på nya platser så backar hon ut och ser sig omkring och så är det bra sen. Aldrig vart problem att rida i grupp med okända hästar eller på nya platser.
Första gången jag var och tränade så var det mitt i vintern och lampan i transporten glappa, så när vi skulle lasta så fick jag lysa med min mobil för å se, hon gick snällt efter :bow:

Där emot så är inte min så väluppfostrad, hon kan vara hur snäll som helst att leda ena dagen och ett monster andra dagen. Men hon står snällt i boxen med dörren öppen, står stilla och snällt i stallgången osv.

Jag köpte henne för strax över 1 år sen. Hon togs av banan när hon var 3 och skulle bli hopphäst men tjejen klarade inte av henne. Sen såldes hon till en tjej som red lite barock och håller på med NH och som sen i sin tur lånade ut henne till min kompis som tog föl på henne. Så ridmässigt är hon mer som en 4-5 åring än en 7 åring.

När jag köpte henne förstod hon inte sidförande och formen var inte direkt snygg och kondis hade hon inte precis ;) ca 7 månader senare så gick hon i stadig form i alla gångarter, förstår sidförande, fram och bakdelsvändningar, gör halt med formen kvar istället för att direkt börja kolla efter andra saker och gör enkla galoppombyten i arbetsgalopp (det är ju lite skillnad att byta galopp under ett löp och att byta i arbetsgalopp)

När vi var på ultuna sist för besiktning så frågade vet. om vi drogat henne ;)

Min nästa häst kommer även det bli ett fullblod :love:

jag har haft mitt fullblod i 9 månader imorgon, han kom direkt från banan!
Rida ut har iten vart ngt större problem, ibland kan han krångla men det är nog mer för att testa hur mkt han får/inte får göra. Däremot blir han väldigt stressad om vi rider över en rundbanan ( rider igenom den för att komma till andra sidan ridvägen) och står då stilla och skakar i hela kroppen. men sen om det inte är några andra hästar där är han lugn. Galoppera med andra är inget promblem, fast jag brukar vara ganka långt fram för säkerhets skull ändå. Min häst är oxå fem år och då utvecklas dom ju snabbt och min är väldigt lättlärd så amn får ju lära dom när det är ok att galoepra fort och när man sak jobba i galoppen. Ibörjan tkt han det var lite svårt och kastade sig altlid fram i galopp men det är hetl borta nu!

Första lektionerna, speciellt hoppningen, när det var ca 10 st på dom och vissa stryde in sina hästar rakt i min för att få stopp på sina, vart han såklart stressad men rider du lektion med människor som kan kontrollera sina hästar går det nog bra!

När min pålle stod på galoppen hade han magsår och vart redan då stressad av havre så han får korn, betfor, lusern(för att han inte ska bli smal), olja(samma orsak som lusern och glansig päls), och mkt hö/hösilage. Om han är mkt stressad får ahn dessutom 1 dl youghurt med honung varje dag för att han ska bli lugnare i magen, hjälper jätte mkt.

Lycka till

Senast ändrad av en moderator:

Att fullblod ska vara galna när man rider ut och sticka är bara en myt, men självklart finns de de som säkert gör de och de oxå kanske en anledning till att de tas av banan. Har du sett hur det ser ut på en galoppbana när hästarna tränas? Det är många hästar och alla rider i olika tempon.

För dom som inte tror på det, kolla den här länken. :cool:

Hej Allihopa o tack för era svar. Jag kan berätta att vi tog hem Putte för en vecka sedan o han kom direkt från galoppträningen. 5 år o gått löp sedan 2 år. Aldrig skadad men ingen vinnare.
Var väldigt stressad 2 första dagarna i hagen, men sen vände det. Han går ensam bredvid mina andra hästar ännu eftersom han aldrig gått med andra o mitt ena sto är ganska kaxigt. Försökte rida efter 3 dar men då blåste han upp sig o hoppade runt, så jag gick en runda isället o det gick jättebra, red på ridbanan igår utan problem o han är stencool när vi möter olika fordon,( utom rullskidåkare, för såna har han nog aldrig sett).
Han är alltså i full kondis o stod på jätte mycket kraftfoder som jag försöker minska ner på. Han är ganska smal, men väldigt musklad så jag är lite orolig ifall han ska falla ur, men han får mycket hö o äter som en häst:). Jag tänkte att han skulle vänja sig lite mer med mig innan vi far iväg till ridhuset.
Men han är iallafall hur snäll o lätthanterlig som helst . Har dock problem att hitta en sadel som passar, vad har ni för sadlar till era fullblod?
Jag återkommer när jag får nya frågor.
kram Majsan

Jag har en dressyrsadel av okänt märke till min, och spar pengar för att åka till sadelprovaren och köpa en hoppsadel där ifrån då min inte ligger bra alls, sen ska jag även spara till en dressyrsadel där ifrån. Dressyrsadeln lånar jag från hon som hade min häst på foder innan mig.

Jag hör till dem som inte gör något speciellt med fullblod direkt från banan, rider och fostrar precis som jag skulle gjort med vilken ny häst som helst.
Mitt nuvarande fullblod var med på en klubbtävling i dressyr dagen efter jag hämtat honom från banan. Nu kanske han inte räknas riktigt eftersom jag har haft hand om honom under hela hans löpkarriär och vi givetvis kände varandra utan och innan.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 674
Senast: AbCdE
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 442
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 040
Senast: Nahar
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 923
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar