Sv: Från galopp till hopp
Finns massa trådar bara att söka
Att ställa av ett fullblod som kommer direkt från banan är helt galet, utan man får fortsätta jobba med dem som vanligt.
Foder kan jag inte svara på, min blir tjock bara hon kolla på en grön hage
Finns bra program på nätet man kan räkna ut en lämplig foderstat.
Att fullblod ska vara galna när man rider ut och sticka är bara en myt, men självklart finns de de som säkert gör de och de oxå kanske en anledning till att de tas av banan. Har du sett hur det ser ut på en galoppbana när hästarna tränas? Det är många hästar och alla rider i olika tempon. Lika så ska hästen lyssna på sin jockey under löpet.
Mitt fullblod köpte jag när hon var 6, gick av banan som 3åring men har inte gjort så mkt, de börja hoppa in henne och hon hoppar de man styr henne emot, inte tittig för 5 öre.
Min är jätte känslig för vikt och rösten, är vi ute och galopperar på våra km långa fina sträckor kan jag ligga jämsides, sätta mig tyngre i sadeln, knipa om med låren och säga trava och hon bryter av. Hon är faktiskt den som är coolast när vi rider ut och jag brukar i vanliga fall rida sist då de andra halvbloden kan bli tokheta när man rider jämnsides eller före. Jag har t.om gjort halt, och låtit kompisen galoppera före och komma utom synhåll för hennes häst var så pigg och sen lungt galopperat ikapp i en långsam arbetsgalopp och tränat på galoppombyten
Här tycker man ju ändå att flockinstinkten ska ta över.
Många rider ut, tränar dressyr och hoppning med sina löphästar.
Min häst är super cool att lasta och köra, när vi kommer på nya platser så backar hon ut och ser sig omkring och så är det bra sen. Aldrig vart problem att rida i grupp med okända hästar eller på nya platser.
Första gången jag var och tränade så var det mitt i vintern och lampan i transporten glappa, så när vi skulle lasta så fick jag lysa med min mobil för å se, hon gick snällt efter
Där emot så är inte min så väluppfostrad, hon kan vara hur snäll som helst att leda ena dagen och ett monster andra dagen. Men hon står snällt i boxen med dörren öppen, står stilla och snällt i stallgången osv.
Jag köpte henne för strax över 1 år sen. Hon togs av banan när hon var 3 och skulle bli hopphäst men tjejen klarade inte av henne. Sen såldes hon till en tjej som red lite barock och håller på med NH och som sen i sin tur lånade ut henne till min kompis som tog föl på henne. Så ridmässigt är hon mer som en 4-5 åring än en 7 åring.
När jag köpte henne förstod hon inte sidförande och formen var inte direkt snygg och kondis hade hon inte precis
ca 7 månader senare så gick hon i stadig form i alla gångarter, förstår sidförande, fram och bakdelsvändningar, gör halt med formen kvar istället för att direkt börja kolla efter andra saker och gör enkla galoppombyten i arbetsgalopp (det är ju lite skillnad att byta galopp under ett löp och att byta i arbetsgalopp)
När vi var på ultuna sist för besiktning så frågade vet. om vi drogat henne
Min nästa häst kommer även det bli ett fullblod