Från enkla grunder till..

Sv: Från enkla grunder till..

En häst går inte på tygeln av sig själv. Det är ryttaren som måste lära sig hur man gör för att rida en häst på tygeln. Sedan kan det vara lättare eller svårare med olika hästar och man kan själv vara bättre eller sämre på att rida olika typer av hästar. Det är det som gör en riktigt bra ryttare, tycker jag. Förmågan att rida olika typer av hästar bra.
 
Sv: Från enkla grunder till..

Ursäkta mig om jag råkade välja fel ord, inte lätt att vet vad som är rätt enligt konstens alla regler när det kommer till text. Ber så mycket om ursäkt. :o
 
Sv: Från enkla grunder till..

Svarar alla:

Fast för mig är pris viktigt då min ekonomi är begränsad och tänkte att jag kunde rida för min ena ridlärare privat som är väldigt duktig på grunder, men kanske inte kan det där mer avancerande. Hon kan lära mig hur min sits ska vara och hur jag får ner hästen på tygeln, kanske kan hon ta mig längre än vad jag tror. Vet att vi har en bra dressyrtränare som kommer en gång i månaden, men då kostar en lektion 500:- (vilket för mig i nuläget är lite dyrt), ridläraren tar någonstans mellan 150-250:-, så det är lite skillnad.

Vill helst kunna lite grunder innan jag pungar ut med massa stålar. Ibland får man väl välja kvantitet före kvalité om vi nu ska va krassa, även om jag tror att i mitt fall blir det kvalité vilket som (bara mina egna funderingar). :)

Tänk såhär.. någon som kan det avancerade ser mer hela röda tråden och vet vad små skillnader gör för skillnad. Även om det är flera år kvar till en viss rörelse så vill man ju bädda rätt sas för att kunna komma dit. Om man inte vet vad man bäddar för kan man ju bädda lite hur som.

Man kan inte ha en för bra tränare, i en idealisk värld så skulle alla ha en Kyra från början : P men det viktigaste är att den man tränar för lägger fokus där det behövs, dvs i början av utbildningen verkligen lägger fokus på grunderna; balans i sitsen, att hitta rätt tramp i stigbygeln, stabilitet i bålen, att kunna rida lätt på rätt sätt, ridbanans vägar och att lära eleven horsemanship (rätt inställning mot hästen).

Det krävs bra kroppskontroll innan ryttaren är såpass lite i vägen sas att den inte längre stjälper ekipagets balans utan kan bibehålla (om än inte förbättra) och det är först då man kan börja kräva att hästen ska gå i någon mer samlad form (inte bara kontakt på tygeln utan börja korta ramen) och kunna utföra några rörelser. Viktigt att tränaren lär en att rida innan den kräver ridning sas, det är dock inte alla som gör och det är dom man får 'akta' sig för.
 
Sv: Från enkla grunder till..

Det där var intressant, om det är så man ska börja då är det definitivt ridläraren jag ska rida för. Delvis känner jag henne, hon vet allt om sitsen och sen är hon på mig hela tiden så jag inte kan fuska. Min kropp vill inte göra jobbiga saker om man kan slippa undan och då är det bra med någon som är lite på och hjälper mig rätt på vägen. :)

Jag har dålig kroppskontroll och har svårt för att få ihop motoriken ibland, blir liksom krock i hjärnan på nått vis, men är medveten om det och jobbar vidare på problemet.
 
Sv: Från enkla grunder till..

Det känns som om du har missförstått det helt och tror att hästen bara ska "gå på tygeln" för "gå på tygelns" skull?

En häst som jobbar i rätt form ska kunna bära upp sig själv, vara i balans och jobba med rätt muskler. När den går i balans så sätter den under sig och jobbar med ryggen fram till handen. Hästen måste alltså aktiveras bakifrån först och främst. En häst kan kröka på nacken men gå i helt fel form. Då försvinner ju hela vitsen med att rida hästen i en korrekt form. Anledningen till att man vill rida en häst i form ("på tygeln") är att hästar egentligen inte är gjorda för att människor ska sitta på dem. För att deras kroppar ska klara det så måste vi försöka rida dem på ett sätt så att de avlastar framdelen, sätter under sig med bak och kommer upp och arbetar med ryggen. Då kommer böjningen på nacken automatiskt. Men om man på något konstgjort sätt försöker få till böjningen på nacken, för att man tror att DET är själva vitsen, då gör man bara skada. Vitsen är liksom inte att hästen ska springa omkring och se snygg ut, utan att den ska arbeta korrekt för att spara på sin kropp.

Alla hästar "kan" - det är ryttarna som behöver lära sig god ridning. Vilket det INTE är att sitta och, med sina händers hjälp, försöka få en häst att kröka på nacken.

Det här är inget man lär sig över en natt. Det är en lång resa och kräver mycket träning. Det handlar om korrekta baskunskaper och teknik, men också om en massa känsla och tajming.
 
Sv: Från enkla grunder till..

Va? Nu ser jag att du har missförstått mig här, jag tror ingenting. ;)

Varför tror du jag vill korrigera min sits och jobba på så att jag kan komma dit i min ridning? Jag har ridit en häst som gått på tygeln på "riktigt" så att säga, hon verkligen trampade under sig och det kändes som jag flög. Har ridit hästar där ridläraren t ex säger att hästen går på tygeln, men det känns som om den bara kröker på huvudet. Jag kan inte känna om den lyfter/höjer ryggen, vill verkligen lära mig detta och jobbar för att lära mig också. :)
 
Sv: Från enkla grunder till..

Att rida regelbundet för en bra tränare är precis vad du behöver, om priset är haken så kan man kanske rida var 4:e vecka för den dyrare eller varannan vecka för den billigare.
Jag skulle prova båda, berätta om mina mål, mina och hästens grunder, be dem berätta om hur de skulle vilja jobba med mig, vad vi skulle fokusera på osv.
För mig är det viktigt att tränare kan förklara för mig varför vi gör något på ett visst sätt, tränaren ska också ha respekt för min häst och mig och vara kunnig nog att inte pressa oss över gränsen för vad vi klarar.
En skicklig tränare kan locka en att tänja på gränserna, då kan man komma framåt och lära sig på ett positivt sätt.
Tränaren måste också ha en positiv inställning till min häst, jag vill inte träna för någon som tycker att min häst är ett hopplöst fall bara för att vi aldrig kan ta oss till GP-dressyr eller nått.
 
Sv: Från enkla grunder till..

Det absolut första steget för att kunna göra så är att ha en häst att rida på privat, vilket jag inte har i dagsläget. Men målet är såklart att skaffa det inom en snar framtid och då är det bra att ha fått lite idéer m.m.

Bättre att ta en sak i sänder.
 
Sv: Från enkla grunder till..

Jaha, då missförstod jag det. Jag trodde du i trådstarten beskrev din häst som du ville ha hjälp med.
 
Sv: Från enkla grunder till..

Nu har jag sökt runt och inte hittat någon bra existerande tråd som beskriver det jag undrar över.

Om ni har en häst som kan dom allra enklast grunderna (skritt, trav, galopp, flytta för skänkeln osv). Hur skulle ni lägga upp träningen för att få hästen att bli bättre, bygga muskler och lära sig gå på tygeln m.m?

Uteritter? Longering? Tömkörning? Träning på banan? Övningar? Tänka på? :)

I all ridning eftersträvar jag att hästen ska gå i balans. Rider mest i naturen och lägger in dressyrmoment lite här och där. Terrängen är tuff i sig och hästarna blir starka bara genom att promenera en runda. Att då jobba med samling bygger och stärker ännu mer. Det går att lägga in all form av dressyrmoment i naturen. Det är mycket sällan jag rider på ridbana...

Jag är lite allergisk mot uttrycket att "gå på tygeln" ... När hästen är i balans och bärig så ger det sig själv med en mjuk och följsam hand...som westernryttare vill jag ha balans och bärighet utan min hand som stöd. Hästen ska bära sig själv, alltså...
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 387
Senast: Roxy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 279
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 666
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp