Från enkla grunder till..

TheRedLightning

Trådstartare
Nu har jag sökt runt och inte hittat någon bra existerande tråd som beskriver det jag undrar över.

Om ni har en häst som kan dom allra enklast grunderna (skritt, trav, galopp, flytta för skänkeln osv). Hur skulle ni lägga upp träningen för att få hästen att bli bättre, bygga muskler och lära sig gå på tygeln m.m?

Uteritter? Longering? Tömkörning? Träning på banan? Övningar? Tänka på? :)
 
Sv: Från enkla grunder till..

Rid mycket på volt och rid i öppna eller sluta hela tiden.
Serpentiner, skänkelvikningar, små volter, stora voltor.
Lixsom flytta hästen hela tiden antingen sidleds, öppna eller sluta.
Börja göra det i långsam trav och övergå sedan till galopp när traven sitter till 100 %
När jag började med detta hade jag inte gjort det i skritt äns på min häst men min tränare sa bara att vi kör på i trav. SKIT svårt men wow, det gör mycket för samlingen och för att hästen ska få bakbenen under sig ! :)
 
Sv: Från enkla grunder till..

Ja, det låter faktiskt rätt logiskt, lösgörande övningar. :)

Red du för tränare eller hade du disciplin på dig själv så du kunde rida själv utan att t ex fuska när det blir för jobbigt (vet att jag själv har dålig disciplin så)?
 
Sv: Från enkla grunder till..

Om den kan grunderna så borde den gå på tygeln. Går den inte på tygeln så skulle jag fundera på varför den inte gör det och sedan i andra hand hur jag kan hjälpa hästen att hitta en ändamålsenlig form.

När hästen går på tygeln så brukar den oftast vara relativt mjuk i sina sidor (fysiskt lösgjord), den spårar på rakt och på böjt spår. Den bjuder framåt utan att springa iväg. Den är psykiskt avslappnad och tillfreds med att lyssna på sin ryttare. Den har en ren takt och går i balans.

Går den inte på tygeln så funderar jag på vilket av ovanstående som brister samt om jag med dålig hjälpgivning eller dålig sits stör hästen och sätter den ur balans.

Om jag inte kan hitta någon trolig specifik orsak till att hästen inte går på tygeln (till exempel att den är stel och inte spårar - då jobbar jag med lösgörande och rakriktning) så skulle jag på en orutinerad häst främst arbeta med tempoväxlingar och övergångar. Försöka arbeta på att sitta så korrekt som möjligt och använda så små hjälper som möjligt men ändå få kvicka reaktioner. Arbeta omväxlande på raka spår och stora böjda spår och byta varv ofta. Hela tiden tänka att hjälperna ska ges i ordningen sits-skänkel-tygel för att så småningom få hästen mer och mer lyhörd.
 
Sv: Från enkla grunder till..

Jag hade tagit hjälp av tränare och jobbat i som i utbildning av unghäst, dvs form, stabilitet och sen skolor osv med hjälp av tränare.
 
Sv: Från enkla grunder till..

Rid för en tränare! Du kan traggla själv i flera år eller gå å träning och utvecklas oändligt mycket fortare. :) absolut bästa. Däremellan rida ut, tömköra och öva lite på det ni lärt er senast.
 
Sv: Från enkla grunder till..

Ridskolehästar kan grunderna men går inte alltid på tygeln ändå (mest för att de inte har muskler för det skulle jag tro)
Det var därför jag formulerade mig som jag gjorde och vad jag förstått så måste man jobba för att få en häst att gå på tygeln, den gör inte det per automatik. Alltid intressant att lära sig nya saker. :)
 
Sv: Från enkla grunder till..

Buck & heidi maria:

Ni båda menar lite som att rida för tränare och sen ha lite "hemläxa" och sen rida igen, typ eller har jag missuppfattat? :)
 
Sv: Från enkla grunder till..

Ja typ. Bara träningarna i sig ger så mkt så jag rider i princip bara ut mellan. Får alltid en massa kluriga intensiva övningar som gör att hästen automatiskt blir lösgjord och på hjälperna.

Det där med ridskolehästar är nog att de automatiskt blir lite stumma och okänsliga eftersom många nybörjare och kanske inte de försiktigaste ryttarna rider dem. Men med rätt övningar får man nog dem också lyhörda och på tygeln. En häst som lyssnar noga efter ryttaren och är lätt för hjälperna går i den form du ber om!
 
Sv: Från enkla grunder till..

Ja typ, eftersom jag inte är ngn duktig utbildare så hade jag tagit mycket hjälp av tränare och jobbat vidare med grunderna hemma. Och kört introduktionerna och finliret för tränaren.
 
Sv: Från enkla grunder till..

Buck & heidi maria:

Ni båda menar lite som att rida för tränare och sen ha lite "hemläxa" och sen rida igen, typ eller har jag missuppfattat? :)


ja det är ju själva grejen med att rida för tränare, och självklart är det svaret på din fråga.
 
Sv: Från enkla grunder till..

Ridskolehästar går inte på tygel därför att ridskoleryttare inte kan rida dom så att de grunder som ottilia så fint beskriver fungerar. Grunderna är färskvara. Men en ryttare kan hästen grunderna- med en annan inte...

Ryttarens egen balans och förmåga att sätta hästen i balans är vad som gör skillnaden
En ridskolehäst kan dock kräva mer för att grunderna ska fungera eftersom den går i lite försvar mot obalanserade ryttare och därför tar det mer tid med lösgörande arbete!
 
Senast ändrad:
Sv: Från enkla grunder till..

Jag har funderat på det där med att gå på tygeln. Red min kusins halvblod för många år sedan och fick ner henne på tygeln, jag svävade fram.

Enligt min nuvarande ridlärare får jag en av hästarna att gå på tygeln, men jag har inte samma känsla som på kusinens halvblod och det ser ut som hästen bara böjer på huvudet. (Jag kan inte känna om den lyfter ryggen, vet inte hur det ska kännas..) :/

Kan de gå på tygeln olika eller går ridskolehästen bara bakom hand tro?
 
Sv: Från enkla grunder till..

Man får inte "ner" en häst på tygeln .. Den kommer på tygeln när den balanserar sig och ryttaren möjliggör för den att balansera sig genom kroppen .

Självklart som flera skrivit tidigare och utifrån din egen utbildningsnivå så måste du rida för tränare om du samtidigt vill utbilda din häst .
 
Sv: Från enkla grunder till..

Buck & heidi maria:

Det är sant, hur hade ni gjort med tränare en dyr jätteduktig från start eller börjat med en billig lite mer än grunder? Jag får känslan att det går med en billig tills man är på det stadiet då man inte lär sig något mer och vill vidare. För jag vet att det inte är gratis att rida för tränare. :/
 
Sv: Från enkla grunder till..

Att "gå på tygeln" är ju inget man lär hästen, som man gör med t ex en rörelse. En häst går på tygeln när den rids rätt - det är inget den behöver "lära sig". Snarare ryttaren som behöver lära sig hur man får hästen att komma dit.
 
Sv: Från enkla grunder till..

Pris är inte relaterat till kompetens i sig . Däremot se till att rida för en tränare som har goda referenser dvs inte Lisa i skogen som kallar sig tränare .
 
Sv: Från enkla grunder till..

Det "jobb" jag beskrev tidigare fungerar ofta bra på ridskolehästar, man gör en "felsökning"och rider sedan efter det. Rider man på ridskola så kan det vara svårt att hitta på övningar men man kan rida små små tempoväxlingar och göra halvhalter ofta för att balansera upp.

Beträffande tränare så försök att få en rekommenderad av någon duktig som du känner om du själv inte kan skilja en bra från en dålig. Jag skulle hellre lägga mer pengar på en bra från början även om det är som mackan skriver att pris och kvalitet inte alltid är samma. En bra tränare kan lära dig rätt grunder i hjälpgivningen och sitsen, när du ska ta tygeltaget för att det ska få bäst effekt osv.. Lika bra att lära rätt från början då det tar många upprepningar för att bryta ett redan automatiserat rörelsemönster och många för att automatisera rätt rörelse
 
Sv: Från enkla grunder till..

Jag kör på billig och bra tränare :p, min hopptränare är en som som man får aha upplevelser av varje träning, tar 250kr. dressyr tränaren har jag bara tränat en gång för pga brist av dragbil, men är otroligt bra tänk och övningar för hästen. Hon ser till grunden och hela hästen. 300kr.
=billigt och bra :p. Ridit för mycket sämre tränare som tar mycket mer.
 
Sv: Från enkla grunder till..

Svarar alla:

Fast för mig är pris viktigt då min ekonomi är begränsad och tänkte att jag kunde rida för min ena ridlärare privat som är väldigt duktig på grunder, men kanske inte kan det där mer avancerande. Hon kan lära mig hur min sits ska vara och hur jag får ner hästen på tygeln, kanske kan hon ta mig längre än vad jag tror. Vet att vi har en bra dressyrtränare som kommer en gång i månaden, men då kostar en lektion 500:- (vilket för mig i nuläget är lite dyrt), ridläraren tar någonstans mellan 150-250:-, så det är lite skillnad.

Vill helst kunna lite grunder innan jag pungar ut med massa stålar. Ibland får man väl välja kvantitet före kvalité om vi nu ska va krassa, även om jag tror att i mitt fall blir det kvalité vilket som (bara mina egna funderingar). :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 387
Senast: Roxy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 279
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 666
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp