Från engelsk till western

E

Expensive_Hobby

Ja, det är frågan. Hur lär man hästen egentligen att jobba korrekt på lös tygel? Rider man med stöd i början och försöker sen släppa stödet?

Sv: Från engelsk till western

hästen ska sänka huvudet av tygeltag, när hästen sänker huvudet så lättar man på tygeln; Läs denna tråd så står det lite matnyttigt i slutet av tråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=745706

hästen ska stanna/svänga av sätet/ben/neckreining så tygeln ska mest användas som "koll" av formen (när man e riktigt duktig ;) )

Fast det handlar ju inte bara om att hästen ska sänka huvudet.
Den ska ju fortfarande jobba med hela kroppen.

jag trodde det var ganska självklart :p

men tyglarna ska (efter vad jag lärt mig) endast användas när ngt nytt ska läras in / kontroll av huvudet

Det är bara att börja om från början :) sen beror det ju alltid på häst. en Angloarab jag red va inga som hällst problem att skola om, trots att hon blivit enkelskt riden i 14 år.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 600
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 812
Senast: Kajsalisa
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
843
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
720
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka