från bete till hösilage

A

aurian

Min häst ska gå på bete till sista augusti och sedan stallas hon in, ska då få hösilage som är skördat på ängar som ligger i direkt anlsutning till hagarna. MIn fråga är hur jag ska göra innan hon stallas upp. Bör jag ha henne inne lite och ge henne hö och kraftfoder innan hon stallas upp eller är det bara att stalla upp henne när det blir dags? Hon går såklart ute hela dagarna även i höst men det är inte lika mycket gräs i vinterhagarna som i de hagarna hon gått i nu.

OM jag ska vänja in, hur länge och vilken mängd silage ska jag ge, närhon står inne kommer hon få ca 10 kg.

Sv: från bete till hösilage

Hallå??? finns det någon som kan ha något bra förslag?

försöker putta upp tråden lite för jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Kommer stalla in första september och då kommer hon att vara hyfsat igångsatt efter att ha vilat helt i två veckor fram till i morgon måndag.

Jag skulle börja fodra med kanske 3 kg/dag den här veckan, 6 kg nästa vecka och sedan fullt ös när du stallar in. Oftast så klarar hästarna övergången mellan bete - hö/silage galant utan att man behöver dutta. Kraftfodret bör vänjas in lite långsammare.

tack! något i den stieln jag hade tänkt mig :-)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama