från bete till clear round?

Buck

Trådstartare
hästen går på bete och jag har blivit tränings lat. pga kor så kan jag inte komma till ridhuset så ofta som jag hade velat, och jag har inte världens bästa hage att rida i hemma.
men om man rider för tränare 1 gång i veckan eller varannan vecka, tränar kondition i galopp intervaller, försöker sig på lite enklare dressyr träning och markarbete i hagen, när kan man då kunna tänkas starta i en clear round eller lokal tävling?

hästen kommer gå kvar på bete så långe som möjligt då vi har bete hemma, men det borde väll inte vara ngt problem?

Sv: från bete till clear round?

Jag har hört att mn får bäst kondition genom att rida trav på grusväg. Ville bara säga det ;). Vad har du för storlke på ponny/häst?

sv halvblod sto 167cm i mkh, hon var i bra tävlings kondition tills nån vecka innan betet.

Borde inte vara några problem alls. Tänkte göra samma sak själv, fast med dressyren. Är hästen vältränad innan så kan vilan t.o.m. höja den ett snäpp upp på träningstrappan ;)

Jag har för mig, om hästen har en bra kondition och grundkondis som din borde ha då om den var i tävlingskondis innan betet, så tappar inte hästen grundkondisen på 5-6 veckor... (då snackar vi helt stillastående häst, boxvila typ)

Och om du då rider regelbundet så borde pållen kunna hoppa en cr imorrn om du vill...

Beror på hur högt såklart och om hästen blivit smällfet.

Min egen häst blir fet av att titta på mat och det spelar ingen roll på sommaren hur mycket man rider eller hur litet betet är...bete är bete är fett verkar det som.... suck

hehe

Så som du beskrivit har min häst ungefär haft det sen april och vi tävlar så mycket vi bara kan!
Hoppar för tränare i ridhus 1 ggr i veckan. Resten blir anpassat efter underlaget, grusväg/hage. Hemma hoppar jag lägre hinder och rider mkt lydnad.

Håller med ovanstående! Har precis samma möjligheter här, och som skrivits även i andra trådar så tränas du hästens styrka och kondis bäst genom att rida varierat och i skogen. Hopptränar max 1g/v (oftast varannan) och rider väldigt mkt ut i skogen, då jag har unghäst så har jag dessutom märkt att en vila kan vara riktigt bra för att ta till sig den tidigare träningen och det går lättare framåt efteråt. Även märkt detta med äldre häst.

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: Cambrie
·
Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 451
Senast: Emanon
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 318
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10