Framtung vbl herre

C

Canoó

Har en vbl herre som var otroligt framtung när jag köpte honom. Fick tips om hur jag skulle bli av med det tung. Fick fason på det men nu är det tillbaka igen bara helt plötsligt.

Han var hur fin som hellst och en dag tung som satan.
Vad kan ha hänt? :S
Någon som har nå bra tips på hur jag kan fortsätta jobba för att få bort det. Mina ideer börjar ta slut nu.

Det är inget fel på hästen kroppsligt då han nyligen är genomgången av vet. och kiropraktor är ute och behandlar honom regelbundet av annan anledning.

Sv: Framtung vbl herre

måste bara fråga vad man menar med framtung? Menar du att han lägger största kroppsvikten på frambenen (allmänt) eller menar du i ridningen?

se till att du inte sitter i framvikt, försök få in bakbenen så han"sätter" sej på bakdelen, flyttar då mer vikt bakåt.

känns vid ridning och syns tydligt när man ser honom röra sig utan ryttare.

Det tar lång tid att skola om hästar som alltid gått på ett visst sätt.

Det du kan göra är att rida samlande övningar och lösgöra honom. Ge inget stöd i handen och tillåt inte att han ramlar ned med huvudet och därigenom låser bogarna. Flytta på både fram- och bakdelen och aktivera hästen hela tiden. Rid absolut inte bara runt på fyrkanten i samma tempo, utan förändring HELA tiden. Tempoväxlingar, volter, flytta rumpan några steg, framdelen, skänkelvikningar. Halt, bakdelsvändning, samma åt andra hållet.

Rider du för tränare?

Rider du för tränare?

Nej, rider inte för tränare just nu. Gjorde de precis när jag köpt honom. Men sen flyttade vi till min egentliga stallplats. Där finns inte någon bra bana han klarar av att gå på. Banan är för mjuk och han halkar och håller på att gå omkull. Vet inte hur många gånger han halkat och satt sig vid longering på den banan.

Sen tycker han inte om att åka transtort då han gjort sig illa och har ärr efter det. Håller på att lasttränar nu för att kunna åka iväg och träna för instruktör.
Nu är han inte tränad sen början av sommaren fö vi håller på att rättar till ett snett kors på herren och han går med sula på ena bak.
Sulan ska av om ca 3 veckor och då kan man äntligen sätta igång på riktigt med honom.

Är verkligen i behov av hjälp. Han snubblade för ett tag sedan och var så framtung att de relaterade i att jag låg i diket och hästen låg på vägen.

Har fått för mig att sulan (0,5 mm) på baktassen har något med det att göra.
Men tycker ändå inte att den ska spela in så mycket.
Förvirrande!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 478
Senast: MiaMia
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 364
Senast: mackan
·
Hästvård Okej hörni, nu behöver jag verkligen ALLAS hjälp! Min D-ponny som jag har haft i nästan 3 år har blivit behandlad ett flertal gånger...
2
Svar
20
· Visningar
2 569
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel