Framtung och svårstyrd tar inte halvhalter

moli

Trådstartare
Rider en ganska nyinriden (islands)häst som jag behöver tips på övningar för att få ordning på! Rider man ut så fungerar hon jättebra så länge man inte behöver stanna eller göra snabba svängar. :angel: Alla gångarter sitter (om än lite kantig galopp och struttig trav) och jag kan rida henne med mycket mjuk kontakt i munnen. Dock på framdelen som en liten ångvält.

Hon känns ganska stel i nacke och hals och verkar inte riktigt förstå bettet. Jag har ett tredelat globus med parerstänger. (Annars halkar det lätt in i munnen på henne eftersom hon krånglar en del)

Det GÅR att styra, men hon liksom vräker sig. Vänder nästan utan att böja sig i kroppen. Det fungerar dock att rida på volter. Vilket jag försöker använda mig av mycket när hon försöker springa ifrån mig. Kan hon ha ont? Vad skall jag leta efter? Inga varma ben/ hovar, verkar inte rygg öm. Skall titta i munnen på henne om jag kan se något där. Varvar uteritter med små krav med att rida i "paddock" (eg. en hage) där jag försöker få henne mer uppmärksam. Rider serpentiner, volter, snirklar och gör halter. Max 25min. I slutet av passet brukar hon lyssna lite bättre, men fortfarande vara väldigt framtung. Hon hänger sig på bettet om man ger henne stöd, och får hon inget stöd alls så ökar hon. Lossnar lite när jag styr in henne på volt.

Det känns nästan som om hon skall tappa balansen ibland i mina snirklor och vändningar, även om det sker i långsam tölt/ trav.

Från månadsskiftet finns här en rundpaddock och då har jag planerat att börja dubbellongera henne. Är väldigt överviktig skall tilläggas.

Fler tips?

Senast ändrad:
Sv: Framtung och svårstyrd tar inte halvhalter

Tycker att det är att kräva aldeles för mycket av en nyinriden häst att den skall bära sig ordentligt under ryttare i paddock och på böjda spår! Hon har inte styrkan att klara av de uppgifter du ber henne om, med resultat att hon vräker sig framåt och blir framtung för att försöka parera sin egen med ryttarens vikt.

Rid på raka spår i terrängen, och efter hand som hon hittar relationen mellan sin egen och din vikt och bär upp dig bättre och balanserat, kan du istället kräva mer under arbetet rakt fram i skog och mark. Tex kan man efter hand börja trava i mjuka nedförsbackar där hästen får sätta under sig baken och balansera upp sig, även utmärkt tillfälle att träna halvhalter.

Du kan jobba henne i padock och böjda spår avsuttet, dvs löslongering och/eller tömkörning. Där har hon en chans att orka bära upp sig själv och bygga styrka utan att samtidigt behöva slåss med ryttarens vikt. Förstår hon dessutom inte hjälperna vilket du antyder så är det ju att kräva för mycket att rida markarbete innan grundläggande hjälperna sitter som de ska. backa som sagt ett antal steg och fokusera på att hon hittar trygghet och balans under ryttare ute i terrängen innan du kräver detta av henne på mer avancerad nivå.

Nyinriden är relativt. Hon reds in förra sommaren. Reds regelbundet rakt fram i skogen i cirka 5mån och inte så regelbundet under vintern, hölls igång såpass att hon har lite kondis kvar, reds en del i ridhus och då fungerade hon mycket bra. Koncentrerad och verkade nöjd med vad som krävdes. Så nej, hon är inte helt nyinriden. Men inte direkt mycket riden heller. Är dock ganska välmusklad (inte bara tjock).

När bör man börja ställa krav? Så länge det går rakt fram så funkar det bra. Åtminstone att bestämma gångart och tempo.

Nu har jag bara alldeles nyligen börjat sätta igång henne igen efter senaste pausen. Och rider mest ut i skogen. Men tänkte ta en dag till paddock ridning eller avsuttet markarbete för att inte riskera att hon blir stelare än hon redan blivit av att harva på rätt fram. Vilket känns som roten till det hela.

Men jag kanske kan fortsätta bara rida i skogen ett tag till.

Kraven jag ställer i paddocken är framför allt att hon inte skall springa ifrån mig och att hon skall stanna när jag ber om det utan att gå emot handen. När hon "springer ifrån mig" styr jag in henne på volt vartefter hon brukar sakta ned igen och gå att kontrollera på ett vettigt sätt. Annars jobbar jag mest med att hon skall gå rakt fram på spåret utan att försöka vika in mot mitten. Jag ber inte om samling, bara att hon skall lyssna på mig och försöker få åtminstone lite böjning av hals och kropp genom snirklingar och volter.

Svårt att veta hur mycket krav man törs ställa. Det är så fruktansvärt olika med de unghästar jag rider, vissa bär sig själv väldigt bra från början, och så denna damen som känns som om hon skall störta framlänges så snart man kräver något annat än att gå rakt fram av henne.

Hon har ganska lågt ansatt hals. Det bidrar kanske till att hon har svårt för sig.

ställ inte så höga krav när du rider, däremot kan du ju tömköra och kräva lite mer...för då behöver hästen inte störas av ryttarens vikt utan kan bära sej på ett bättre sätt

Tack för tipsen. Bra att buke finns! Skall låta bli att rida henne i paddocken ett tag framöver och prova tömköra henne. Är dubbellongering ett alternativ med en så grön häst? Det borde väl vara ett utmärkt sätt att lära hästen tygelhjälperna?

När jag säger dubbellongering menar jag tömkörning på volt.

Det där att hon blir så extremt stel av att inte har ridits/ej ridits markarbete tycker jag inte är legitimt, det kan man kanske tala om när det gäller en etablerad tränad ridhäst, men en unghäst har nog att göra med att hitta balansen i kroppen än att man kan sitta och riktigt jobba den lösgjord eller säga att den ens blir extremt stel av att inte ridas...
Har du kollat munnen på henne och att bettet är ett bett som passar henne?

Om du tömkör så skulle jag variera rakt spår med svängar och volter. att enbart tömköra på volt är i princip samma sak som att longera hästen, dvs intensiteten och slitaget är ganska stort. Om du har en häst som har särskilt svårt att balansera sig och jobba rätt så får du ju vara extra försiktig med att jobba konsekvent och i lugnt tempo för att bygga upp henne rätt från grunden.

mackan skrev:
Det där att hon blir så extremt stel av att inte har ridits/ej ridits markarbete tycker jag inte är legitimt, det kan man kanske tala om när det gäller en etablerad tränad ridhäst, men en unghäst har nog att göra med att hitta balansen i kroppen än att man kan sitta och riktigt jobba den lösgjord eller säga att den ens blir extremt stel av att inte ridas...
Har du kollat munnen på henne och att bettet är ett bett som passar henne?

Om du tömkör så skulle jag variera rakt spår med svängar och volter. att enbart tömköra på volt är i princip samma sak som att longera hästen, dvs intensiteten och slitaget är ganska stort. Om du har en häst som har särskilt svårt att balansera sig och jobba rätt så får du ju vara extra försiktig med att jobba konsekvent och i lugnt tempo för att bygga upp henne rätt från grunden.

Hej, jag tror inte att hon blir stel av att inte ridas. Möjligen (i längden) av att harva på rätt fram i skogen på framdelen. Det var så jag menade, men jag kanske tänker fel.

Jag var ut med henne idag igen. Det gick rätt bra. Jag låter henne gå i princip hur hon vill när jag rider ut, (på framdelen eller som en dammsugare om hon önskar. :-)) bara det är den gångart jag väljer. Släpper idéerna om vidare krav ett tag. Jag har inte bråttom.

Senast ändrad:

Ge inte upp. det finns ju hur mycket som helst du kan träna på lika bra ute i skogen om inte bättre än i padock som hjälper henne att bygga upp sig. Men kolla tänderna också som sagt.... en annan fråga är hur hon bär sig utan ryttare, när du longerar eller tömkör? är hon lika framtung då...?

Jag skulle se till att få ordning på signalsystemet, dvs start-stopp-sväng, och det ska funka JÄMT, även om du rider ut. Halvhalter är ju inte att tänka på förrän hon förstår och lyder basics.

Liknande trådar

Ridning Behöver verkligen tips och råd.... köpte för 2 månader sedan ett jättefint, välutbildad och välstammat dressyrsto som jag skulle ha som...
2
Svar
23
· Visningar
5 210
Senast: villhöver
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 892
Senast: Lager
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 773
Senast: _FiA_
·
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
1 964
Senast: Líf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama