Framtung häst

Rosenblad

Trådstartare
Jag har börjat rida en häst som är byggd i princip framåtlutad :Smirk:, dvs är oerhört framtung. Det är svårt att aktivera bakdelen, då hon gärna vill springa iväg och maska. Jag söker därför nu bra enkla övningar och tips för att försöka få henne mer uppmärksam och få med bakkärran bättre!

Tacksam för svar :bow: !

Sv: Framtung häst

Om hästen lätt bara springer iväg skulle jag ta ner det till skritt. Flyttnignar där bakbenen måste aktiveras, vill säga emot lillamyggan och säga att flytta ut bakdelen ifrån spåret/in, slutor, öppnor, halter och ryggningar, tempoväxlingar, se till att den kommer bakifrån i drivningen.

Säger som de andra: flytta alla delar du kan hitta på hästen ;) Med lite fantasi går det ju att göra det nästan jämt!
Det brukar tillslut få den tyngsta hästen att bära sig själv. Tempoväxlingar funkar oxå bra, bara man ser till att vara snabb med eftergiften...

Så fort hon springer iväg så flytta direkt åt sidan. Flytta även åt sidan i övergångarna, det känns lite tjatigt men det gör underverk! Till slut behöver man inte flytta så ofta längre. Flytta skänkelvikning utefter långsidan med nosen mot väggen, då kan hon inte springa framåt i allafall. Som ovanstående skrev så är även ryggningar och massor av övergångar superbra! :)

Jag skulle jobba precis likadant.......och se till att hästen blev lyhörd och nyfiken.

Det kan man uppnå att i skritten gå fem steg,göra halt,stå en stnd sen skritt fem steg igen.
Hästen brukar börja smyga fram och om den har tillåtelse att stå still ett tag så brukar det bli ett jäkla driv i bakkärran......testa

Jag red en häst som var väldigt framtung och inte lyssnade speciellt mycket, när jag bytte bett på honom slutade han hänga i handen. Jag bytte från vanligt bett till hackamore. Annars det man oxå kan träna förutom öppna o sluta är halvhalter. Det är en jättebra övning för att flytta vikten bakåt.

Du har fått bra övningsförslag som borde ge effekt. Jag vill lägga till att kolla om det finns hinder för hästen att vinkla under sig bakbenen. Massage och/eller regelbunden stretching kan hjälpa till med det problemet. I kombination med vettig träning borde du märka skillnad ganska snabbt.
mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 519
Senast: Hedinn
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
566
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama