Framtung häst. Hur ska jag rida?

F

Fitness

Jag har ganska nyligen fått min första stora häst. Han har stort framparti och är framtung, byggd lite i nedförsbacke. Han går i lång låg form på bogarna. Han är också rätt tung att rida, stark i handen och jag är inte så tung och orkar inte sitta till på honom, det blir nästan så att han drar mig ur sadeln. Jag är van vid en känslig, lättriden nätt ponny, som är byggd i naturlig uppförsbacke och därför har betydligt lättare för sig.

Hur ska jag rida för att få honom att komma upp i en högre form, och inte vara så framtung, och också hålla kvar honom där?

Jätte tacksam för svar!

Sv: Framtung häst. Hur ska jag rida?

du måste få hästen att "sätta sig på baken" och jobba med bakbenen. Rid många kvicka övergångar och bli aldrig hård/stum i handen.
Prata med din tränare :idea:

kan ge dig ett lite mer utförligt svar ;)

Rid MYCKET ÖVERGÅNGAR. Så fort du känner att hästen blir tung så gör du en avsaktning och sedan direkt en igångsättning. Mellan vilka gångarter kan du välja det som passar. Reaktionen på övergången ska inte vara seg utan komma direkt. Målet är att din häst ska vakna till och börja bära sig med hjälp av baken.
Om hästen blir seg för hjälpen så se till att "renodla" dina hjälper ordentligt. Stanna för tygeln och ridigång med skänkeln.

Hur pass välutbildad är hästen?
Kan den skänkelvikning osv kan det vara bra att göra en avsaktning i skänkelvikningen för att sedan rida igång och in i skänkelvikning.

När hästen börjar förstå så räcker det oftast med att bara rida en halvhalt.

Lycka till :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med föregående talare.

Mkt övergångar, kanske aningens högre tempo, absolut inte springit, utan ett högre grundtempo, där hästen arbetar ordentligt. Var otroligt lätt i handen, ge hästen bara det mjuka stadiga stöd den ska ha, men absolut ingenting mera. För blir du hård i din hand, inbjuder det bara till att hästen blir ännu tyngre, då han tycker det är "bekvämt" att du bär runt på honom.
Så, mkt övergångar, tempoväxlingar, lätta hjälper, och hästen ska svara omedelbart på hjälperna. Rid med sätet, få hästen att arbeta med sina bakben. Skit i formen på hästen. Rid med sätet, få den att sätta under sig ordentligt, ha bara handen till små hjälper, och ett fint, stadigt, följsamt stöd. När hästen väl börjar arbeta, sätta under sig, höjer den sig automatiskt, och du får en fin mjuk mun på hästen.

Lycka till med hästen! Kommer säkert att bli jätte bra. Alltid svårt med ny häst, det tar ett tag innan man hittar knapparna och knepen.

Tack för tipsen!
Hästen jobbar alltså mkt med baken i övergångarna? Om jag ska göra en övergång varje gång hästen blir tung, är det då ok att göra väldigt många övergångar nu i början?

Hästen är utbildad tom la, och kan skänkelvikning, fram-och bakdelsvändning, öppna och sluta.

Jag håller med föregående talare.

Mkt övergångar, kanske aningens högre tempo, absolut inte springit, utan ett högre grundtempo, där hästen arbetar ordentligt. Var otroligt lätt i handen, ge hästen bara det mjuka stadiga stöd den ska ha, men absolut ingenting mera. För blir du hård i din hand, inbjuder det bara till att hästen blir ännu tyngre, då han tycker det är "bekvämt" att du bär runt på honom.
Så, mkt övergångar, tempoväxlingar, lätta hjälper, och hästen ska svara omedelbart på hjälperna. Rid med sätet, få hästen att arbeta med sina bakben. Skit i formen på hästen. Rid med sätet, få den att sätta under sig ordentligt, ha bara handen till små hjälper, och ett fint, stadigt, följsamt stöd. När hästen väl börjar arbeta, sätta under sig, höjer den sig automatiskt, och du får en fin mjuk mun på hästen.

Lycka till med hästen! Kommer säkert att bli jätte bra. Alltid svårt med ny häst, det tar ett tag innan man hittar knapparna och knepen.

Tack för tipsen! Särskilt tack för tipset att jag ska vara mjuk i handen. Det blir så lätt att jag blir hård i handen och precis som du säger bär omkring på honom när han blir tung och drar nedåt! Det ska jag verkligen tänka på! Jag försöker rida med sätet men det verkar inte ge något resultat.
Ska jag rida övergångar hela passet eller bara i början?

Jag skulle prova med att rida mkt övergångar nästan hela passet i början, se till att han är med dig hela tiden, och reagerar direkt på dina hjälper.
Men då menar jag inte övergångar oavbrutet, utan rid som du brukar, så fort han blir tung, övergångar, och hitta på ngt så han inte får tråkigt. Gör rörelser och övergångar så han blir alert, och kommer igång med bakbenen.
Var som sagt lätt i handen, strunta i formen, tills han börjar arbeta korrekt med bakbenen, då kommer formen automatiskt.

Hästen är utbildad tom la, och kan skänkelvikning, fram-och bakdelsvändning, öppna och sluta.

ok, då kan du tom rida avsaktningar och igångsättningar i skolorna om hästen är stark nog för det.

Min förra häst var framtung och gick på bogarna. Jag red mkt övergångar särskilt galopp-skritt-galopp. Det var väldigt effektivt! Som ngn redan har skrivit, gör en övergång/halvhalt så fort hästen blir tung.

Kom ihåg att dessa övergångar måste vara "kvicka", det ska inte ta flera sekunder att stanna/starta, utan det ska ske NU. Annars ger det inte så mycket, dvs hästen måste bli reaktionssnabb.

Hade en tränare som hjälpte mig mycket med detta, hann knappt göra halt förrän h*n "skrek" framåt igen... fick också mig att bli snabbare i hjälperna och inte tillåta hästen att vänta flera sekunder med att svara på hjälperna.

Lycka till!

tycker du har fått bra tips här! kan några till som har funkat på min fd framtunga kille. bli aldrig hård i handen och höj handen ca 5cm högre än du rider annars, känns löjligt i början men har hjälpt min häst, nu när han har musklat om och är lättare fram av sej själv så rider jag med normal höjd på handen igen.

massor med övergångar har funkat för oss med, spec skritt- galopp-skritt-galopp.
lycka till

Du har fått många tips, här får du ett par till:
Gör en halt, rygga 2-3 steg, gör galoppfattning direkt ur ryggningen. Det sätter verkligen hästen på baken. Men det är ju också tungt, så gör det inte för mycket i början.
"Kyras fyrkant" funkar bra för mig också.

Som många redan nämnt, var mjuk i handen och se upp för att bli segdragig, stel och låst. Du får inte bära runt på hästen, så rid verkligen hästen fram till handen. Rid med sätet!
Övergångar, tempoväxlingar och skänkelvikning brukar funka väldigt bra. Se till att få en snabb reaktion på hjälperna, och ha ett energiskt tempo, men se till att det inte blir för överilat för då har du återigen hästen på bogarna. Galoppfattningar ur skritt, och halt om hästen kan, brukar få med bakbenen.
Red en häst i somras som var väldigt framtung och kastade ut bogarna åt alla håll och kanter. Red då förvänd sluta på volterna, vilket gav ett jättebra resultat. Red även öppna i galopp och mycket mycket övergångar och tempoväxlingar där han var tvungen att få med sig bakbenen.
Sen får man ju också tänka på att hästen kanske saknar dom rätta musklerna för att bära upp sig rätt, så du kanske kan dra ut och klättra lite med honom osv?
Lycka till!

Om hästen är tung i handen får du inte erbjuda ett fast stöd (vilket man inte ska göra annars heller) med e stum hand, krama och lek lite lätt med innertygeln, gör axelrullningar som ett kvitto på att dina axlar inte är fastlåsta.

Ha blicken framåt och sträck på (EJ svank) dig hela tiden så du inte sjunker ihop och låter hästen rinna iväg som en köttbulle i nerförsbacke! :D

Självklart måste hästen ha ett musklat bakparti för att orka jobba i en "uppförsbacke", klättra lite lätt och gör stärkande övningar.

Ellen

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 950
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 941
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 345
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka