Framtid som AR-häst?

F

Frigge

Har en kallblodstravare som har problem med halsen. Han är opererad (gomseglet) och har lite problem med hosta då han ansträngs. Jag har nu insett att han inte har nån framtid som travare då han ej orkar med kraftig ansträngning.
Jag har ingen som helst erfarenhet av AR så min fråga är om en sån här häst kan ha en framtid som AR-häst?
Jag vill ju helst inte ta bort han:cry:

Sv: Framtid som AR-häst?

Frågan är om han går och har ont eller plågas av att ridas/arbetas vid handen.

Gör han inte det kan han mycket väl ha en framtid som AR häst. Då får man som med alla andra hästar utgå från hans behov och inse att han kanske inte kan komma så långt med tanke på att han kanske får problem om det blir tungt arbete.

Men man ska också ha tankeställaren att han kanske misstrivs med att inte får rör på sig så mycket eller ta i. Om nu det är ett problem.

En ridhäst behöver ju aldrig andas på det vis en travare gör.
En travare är en sprinter - den ska kunna gå fort och länge och då behöver den mycket syre för att orka hålla uppe medan en ridhäst ska ha styrkan att bära upp sig själv och sin ryttare i balans, det kräver kraft men inte lika mycket syre.

Jag tror absolut han kan bli en god ridhäst! :)

Hoppas det går bra för er!

Jag har inte speciellt bra koll på travet kan jag ju säga direkt.

Vet flera hästar som gärna går och frustar och har sig när man kommer upp i paiff. Av ren glädje oftast, men tänkte att det kan påverka lungor m.m.

Men som sagt går det bra att rida, vilket jag kommer lita på er andra som kan travet, så är det ju helt super!

Jag tror inte han varken har ont eller plågas men då jag anstränger han blir han väldigt flåsig ungefär som en människa som har astma.

Jag tror absolut han kan bli ridhäst om det är så att det är vid ansträngande travjobb som han inte fungerar. Man måste komma ihåg att det finns massor av olika ryttare där ute med helt olika ambitionsnivåer, och de allra flesta av oss hobbyryttare anstränger nog sällan våra hästar något överdrivet hårt. Särskilt (?) inte AR-ryttare är min uppfattning :D
Visst ställer piaff krav på syresättningsförmåga, men för det första så har långtifrån alla ambitioner att rida piaff och för det andra så rider långtifrån alla som har ambitionerna piaff :) :p - och för det tredje har även en ryttare som rider piaff alltid möjlighet att anpassa arbetet till hästens fysik.... Det är nog först vid långa piaff-repriser som ansträngningen blir sådan som i ett travjobb?

Det finns massor av kvickdragshästar som fungerar som ridhästar, utan att nånsin bli begränsade av sina dåliga luftvägar (i alla fall så att deras ägare märker det) - jag antar att såna hästar skulle stå sej "platt" inom travet...

Men jag blev faktiskt nyfiken - vad för sorts operation har han varit med om - och varför exakt hostar han egentligen?

Han hade väldigt slappt gomsegel så då man "lyste" han i halsen så såg man hur gomseglet lade sig över struplocket. han hade så mycket så vi tog både de och så snitta dom i en muskel på halsen.
Sen att han hostar beror nog på att han har lite problem med slem i halsen. Jag har provat alger, vitlök, blöter maten, ger ensilage och han har en utebox, men han är ändå inte tillräckligt bra i halsen för att kunna hävda sig som travare.
Synd på en grymt fin häst:(

Aldrig hört om liknande operation - intressant!
Förstår att det kanske inte funkar som travhäst - det är ju ganska extrema påfrestningar de måste klara...
Jag skulle definitivt prova sälja som ridhäst. Livet behöver inte vara över bara för att den inte kan gå på trav. :) Grymt fina hästar kan göra sej rätt gott som ridhästar också :D

På det du beskriver borde han kunna fungera som ridhäst iaf på "promenadnivå", dvs inte så höga krav på prestation. Kan han galoppera? Galoppen är väl annars vad jag spontant på den lilla infon i tråden, tror kan bli det jobbigaste om han får problem när han blir flåsig/andfådd.

Han är ej inriden så jag vet ej hur han blir i galoppen.
Jag har tänkt iallafall sätta mig upp och rida han lite innan jag säljer han, annars är han väll inte så lättsåld antar jag:confused:

Om du longerar honom, kan han galoppera då? Galoppera i hagen? Man måste inte sitta på en häst för att den ska kunna galoppera ;) Hur gammal är han?
Många faktorer spelar in om han är lättsåld eller inte, exteriör, rörelser, psyke.

5 år. aldrig longerad. men visst han galopperar ju i hagen.
Suveränt psyke, svart valack, ca 1.58-1.60 hög. I mina "travögon" perfakt exteriör:d

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 137
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 403
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 130
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama