Framskodd häst och frusen mark

Simply me

Trådstartare
Kanske en naiv fråga. Men i våras började jag ha min häst bara skodd fram, hon var väldigt öm några dagar men sen har det gått jättebra. Men nu när det börjar frysa i backen undrar jag om jag ska vara orolig för att ömheten kommer tillbaka och även hur det kommer gå med halka, har förstått att oskodda hästar klarar det bättre än skodda hästar utan brodd.

Hästen har bra hovkvalitet, det var hovslagaren som föreslog mig att låta henne gå oskodd runt om, fegade lite så det blev oskott bak, anledningen till det var att hon har varit väldigt öm vid tappskor fram, medan tappskor bak har gått bra. Ev kommer jag prova ha henne helt oskodd till sommaren, men vi har en vinter först

Sv: Framskodd häst och frusen mark

Jag tycker att man antingen ska ha hästen skodd runt om, eller helt barfota - och det allra särskilt på vintern. Det är ju bak de behöver bäst grepp, och man vill ju att de ska fördela över så mycket vikt som möjligt på bakdelen vilket kanske inte känns så lockande för hästen om den har skor fram men inte bak.

Att ta av framskorna nu när det börjar bli knöggligt är inte så klokt om hon lätt blir öm, så jag tycker att du ska sko runt om och spara eventuella barfotaexperiment till nästa år. I alla fall om du inte bor i någon del av landet som har härlig fluffig snö större delen av vintern.

Ja du stärker min teori att ha hela hästen skodd och bråddad under vintern. Men jag skulle gärna vilja kunna vänta till det är dax att sko igen, typ två till tre veckor kvar. Men trodde det var helt ok att ha skodd fram ej bak året runt, vet flera som har så inkl ridskolan här i närheten.

Vill bara göra så bra jag kan för min häst

Beror ju lite på var du bor och hur hagarna ser ut. Har haft hästar skodda och broddade fram och använt broddade boots bak vid ridning. Det kräver dock att dom har hagar som inte är knöliga och hala.
Förra året skodde jag runtom redan i november för att det var varmt och kallt om vartannat och det blev så knöligt på vissa partier. Det blir ju påverkan både på sulan och så finns risken att kanterna på hoven flisar sig.

Har du bra hagar utan isgata och anpassar ridning efter underlag ser jag inga problem om hästen inte blir ömfotad. Det är svårt att känna ibland om de är på bak .

I övrigt tycker jag som är gammal i gemet att resonemanget att sko av på sommaren är helt bakvänt . Det är då det är som hårdast i backen . Förr gjorde vi alltid tvärtom - skodde av vintertid och sen på med skor på ömfotade hästar sommartid .

Två tre veckor är ingen katastrof, säger som Mackan, anpassa ridningen efter underlaget och var uppmärksam på om hästen ömmar. Men i längden är det bättre att ha skor och broddar bak också.

Hej!

Jag håller delvis med de andra.

Min pålla går barfota bak och obroddad fram, gick så förra vintern och kommer gå så denna vinter med, blir det för isigt får hon stå helt. Jag märkte förra vintern att hon hade klart bättre fäste med skorna än med barfotafötterna, men då var det också isgata. På snö kvittade det lika.

Hon är skodd med franska järn fram, de ger enligt diverse hovslagare bättre grepp på snö, fråga inte mig varför.

/Lavinia

Jag har varit tvungen att ha ena hästen skodd fram i sommar, skos nu även bak. Han kommer att vara skodd runt om i vinter och det blir nog så att han även kommer att fortsätta ha skor sen med. Den andra hästen är oskodd runt om...funkar fint för henne. Vi har mycket snö så det blir sällan ishalka...

Tack för alla svar, nu har jag mer att fundera på.

Ja det är nog dax att ta tillbaka min fråga, efter vad jag såg idag och även hört av dotter som var i stallet före mig gillade inte min häst att vara broddad fram och halka bak.... det var så tydligt att det är självklart att ringa hovslagaren på måndag så hon får skor runt om. Har blivit övertygad om att ha lika på alla fyra fötterna när isen kommer. Vi har dock stora fina hagar som inte blir isisga men vägen till hagen som är kort är en backe har också en del ridmöjligheter i skog och på åkrar som inte ska bli hala. Men älskade Snekkjas stil idag har fattat mitt beslut, litar helt på min häst

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 399
Senast: Miingla
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 927
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka