Framridningstips???

gutenviks

Trådstartare
Tjena.

Är det någon som har ett bra framridningstips (eller flera) för att få en mjuk och rörlig häst. Min lilla juvel är ganska stel i halsen, kompisens stel i hasorna. Det är alltid roligt att få nya ideer, so fire away.

Sv: Framridningstips???

Min all time favourite är kontraställda volter! Mjukar upp bogarna som bara den. (Kontraställd = ställ hästen utåt på volten). För att mjuka upp en stel hals är det ju guvetvis bra att stretcha. Böj hästens huvud mot ditt ben, se till att h*n håller kvar en sekund eller två och släpp efter. Upprepa på andra sidan! Gör massor av övningar i skritt, öppna, sluta, gå över bommar osv osv

Min all time favourite är kontraställda volter! Mjukar upp bogarna som bara den. (Kontraställd = ställ hästen utåt på volten). För att mjuka upp en stel hals är det ju guvetvis bra att stretcha. Böj hästens huvud mot ditt ben, se till att h*n håller kvar en sekund eller två och släpp efter. Upprepa på andra sidan! Gör massor av övningar i skritt, öppna, sluta, gå över bommar osv osv

Håller med :)

:)Tack för tipset, har inte tänkt på det där med kontraställda volter.
Stretchar det gör vi vid varje början och slut på ridpassen både hästen och jag. Även när vi tar en tur i skog och mark. Ger honom också lite massage på halsmuskulaturen, som han njuter av, brukar nästan somna. Är det fler som kan komma med mer tips är jag lycklig.

Men att hästen går i form och rättställd i skänkelvikningar (gärna som en "boll" som Ronny Åman säger) och i öppna och sluta, är jätte bra träning. Gör det alltid på mitt sto, finputsar, även när vi rider ut. Träningshästen är stel och är starkare i ena sidan än andra, vilket är vanligt. Menvi gör det bara få steg nu i början och det börjar arta sig. Men så är det också skillnad på individer. Mitt sto är och har väldigt lätt att böja sig (nästan lite för lätt ibland, och lätt för skänkeln) och kan vara en "boll" väldigt länge, medans träningshästen är bekväm av sig, men han gör det efter lite lirkande:grin:

Senast ändrad:

Tack.:)
Jo det skulle nog bli ett väldigt lirkande på min herre också. Men det är ett bra tips, ska testa ikväll, allt för att få honom mer mjuk är ju till fördel.
Att vara som en boll menar han att man ska ställa hästen väldigt mycket, eller hur man nu ska uttrycka sig?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: morgaine
·
Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
782
Senast: Badger
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
422
Senast: sweep
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 620
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar