Främmande katt i vårat hus, vad göra?

trofé

Trådstartare
Vår grannes katt (han bor en halv kilometer bort) har börjat gå in genom kattluckan och in i vårat hus :crazy:Har misstänkt det ett tag då vår ena katt varit stressad (hon är rädd för den) och det låtit i kattluckan fast alla (tre) våra varit inne och det varit kattbajs :eek: i våran soffa. Men ikväll så kom den in så att jag såg den när jag var hemma.

Vad kan vi göra? Är det upp till grannen att hålla rätt på sin katt eller upp till oss att inte ha kattlucka? Vi bor på landet och det finns inga andra hus mellan oss och grannen. Misstänker att det är en okastrerad han katt (vi har tre kastrerade honor). Känns inte så kul att ha den INNE hos oss! Förklarar varför ena kissen sitter och kollar i fönstren så fort hon hör ett knyst utifrån, hon är nämligen JÄTTE rädd för den här andra katten. Den har jagat henne flera gånger osv.

Någon som varit med om något liknande, vad gjorde ni? Eller hur skulle ni gjort om ni varit i min situation?

Sv: Främmande katt i vårat hus, vad göra?

Min förra granne hade en sån där kattlucka som katten kunde öppna med hjälp av ett chip i halsbandet. :idea:Det var bara rätt katt som kunde komma in om inte katt nummer två kom alledels strax efter den första. Det kanske kan vara något?

Jag vet inte hur ofta du snackar med grannen men det kanske kan vara bra för honom/henne att veta vad deras katt gör..

Sen hade jag nog suttit på vakt med vattenspruta tills jag träffat några gånger...:devil: Jag har dock ingen kattlucka utan öppnar när de jamar. Men jag tycker inte om om det det ens springer andras kattor på gårdsplanen... Men våra två bastanta kastr. killar jagar bort de flesta..

Lycka till!

Vi hade problem med det förra året/vintern, tråden finns väl inte kvar längre men det vart en ganska hård diskussion ett tag. :angel:
Det vi började göra var att låsa luckan åt båda hållen på nätterna, fick först se till att våra var inne förståss. Ibland hände det att vi bara hade luckan låst för utgång och då kunde ju inte den främmande katten komma ut om den smitit in, den hade sönder luckan efter ett tag. Men efter ett tag så slutade vi få besök, jag brukade fräsa åt den varje gång jag upptäckte den. :devil:

Har den inte blivit raderad för att den bröt mot forumreglerna så finns den kvar.

Det är bara på vissa av snackforumen som trådar raderas automatiskt och idag inte lika snabbt som förr.

Svarar alla.

Vet att det finns lucka med magnetlås som gör att bara våra skulle komma in. Men vill helst slippa ha halsband på våra och vill inte tänka på hur det blir om framförallt den ena av våra katter tappar sitt halsband, då kommer hon inte in alls om hon vill! Blir inte så lyckat då hon som sagt är jätte rädd för grannkatten.

Ang att skrämma bort den. I somras såg vi på långt håll när den var på väg hem emot oss. Då skrämde vi bort den, och sen har det vari tlugnt väldigt länge. Men problemet nu är att den bara kommer på nätterna, ser inte till den alls på dagarna. Och allt mellan 22-03, lite jobbigt att sitta och vakta vid luckan hela nätterna. Men annars är det en bra idé, att fösa bort den när den kommer.

Ska söka och se om jag hittar den andra tråden ni nämnde.

Ska gå bort och prata med grannen idag och höra vad han säger. Har som sagt ingen lusta att ha den rännandes alls här, och i synnerhet inte INNE i vårat hus! Inte heller att den ska skrämma våra andra katter eller bajsa i vår soffa...

Jag har ett liknande problem. Vi har en okastrerad hankatt som stryker runt vårt och grannens hus. Skrämmer både våra och grannens katter samt går in i vårt stall genom kattluckan och äter upp maten som står där. Jag har sett vår kastrerade honkatt slåss med honom, våra kastrerade hankatter flyr långt så fort de ser honom. Detta gör att vi inte kan sätta luckan på endast in, skulle han komma in tillsammans med våra katter och de inte kommer ut blir det världens bråk och oreda. Vi har våra katter inlåsta i stallet på natten, så då kommer han inte in där. Vi måste dock sätta för luckan med något tungt, annars bryter den främmande katten upp kattluckan.

Nu har grannen luskat reda på att den okastrerade hankatten har en ägare, hon pratade lite med honom om att katten stör och bråkar. Tyvärr verkar det som om kattens ägare inte bryr sig, det är en stallkatt som får springa vind för våg. Jag skulle tro att genom att kastrera honom så skulle mycket vara löst men det går ju inte att göra på någon annans katt.

Vi har försökt att skrämma bort honom med vatten, men han bara kommer tillbaka. Det är väl maten som drar och det kanske var hans revir innan vi skaffade katter.

Vi bor alltså på landet med 200 meter till grannarna, både de med snälla katter och de med okastrerade stallkatter.

Nästa gång vi lyckas fånga in honom så tänkte jag ta med honom hem till ägaren och prata med dem. Jag vill ju helst att katten kastreras men andra alternativet är väl avlivning (i och för sig synd att avliva en frisk katt där det kan räcka med kastrering). Dock är det ägaren som bestämmer.

Om det bara är på nätterna den kommer så skulle jag hålla den egna katten inne med stängd lucka nattetid.

Problemet med att ha våra inne på nätterna är som just nu, alla våra är inte inne och då kan jag ju inte heller spärra luckan...

Till alla:

Har idag pratat med kattens ägare. Han förstod (verkade det som) vårat problem och var förvånad över att hans katt bajsat inne... Anledninge till att den är här dock, är ju troligen att han berättade att han bara släpper in den hos sig på morgonen för att den ska få äta, resten av tiden är den ute, för att "den väckte mig på nätterna och jag tyckte det var jobbigt". Men nu väcker (somnar inte ens..) oss på nätterna... Skulle den å komma in hemma även på nätterna nu när det bara är kring 2 plus grader ute så tror jag mkt vore löst. Jag hoppas dock på förändring snart, annars ska jag föreslå grannen detta.

Katten i fråga är dock kastrerad, så inte av den anledningen den håller till här. Våra katter är alldeles för snälla, de borde mota ut honom!

Grannen hade med på förslag att kasta en hink kallvatten över katten om den kommer hit, men så fort katten ser mig eller min man så drar den på en gång, så går inte att komma så nära som det är nu.

Funderade dock på att någon kväll när alla våra är inne, stänga till farstun där luckan sitter och ställa en balja vatten innanför, då kliver kisse ner i den när han kommer, kanske kan avskräcka....

Sök på Äcklig vildkatt så hittar du den på en gång. :angel:

Är det verkligen något att mer eller mindre skryta över att du kallar en katt för äckel och jävla vildkatt, och uttrycker en stark önskan om att skjuta den o.s.v., trots att katten knappast vet att den har gjort något fel? Felet i ett sådant läge ligger ju snarare hos den ev. ägaren som inte bryr sig om sin katt/inte bryr sig om att katten stör andra människor.

Nej, det har jag väl heller inte sagt? :confused:

Läste du ens den tråden eller... Jag skrev också i den tråden längre ner att jag uttryckte mig så hårt iom att jag var upprörd. :cool:

trofé: Skönt att det verkar lösa sig för er.

Läste delar av den ovan nämnda tråden. Och ja, vad gör man. Självklart är det människans ansvar att det finns vildkatter, men det ställer ju samtidigt till en del problem. Mest ledsamt är det med mkt skygga katter som både är sjuka och skadade och som inte får någon vård heller...

Men ang den katten som besöker oss så är den ju inte vild, och har ett hem bara en halv kilometer från oss. Har haft stängt nu ett par nätter hoppas den ger upp att komma in. Annars ska jag rigga vattenbad innanför dörren så ger den kanske upp...

Nej, det är verkligen inte roligt någonstans. :(

Katten som vi hade besök av slutade att komma till slut, har ingen aning om vad som hänt med den tyvärr. Det vi kom framtill var iaf att den antagligen hade en ägare längre bort på 70-vägen.

Hoppas verkligen att du slipper fler nattliga besök.

Uppdatering på hela denna historia...

Grannkatten har varit inne igen, bajsat i soffan igen. Vi har försökt haft stängt ut på nätterna, då har den klöst på luckan.

I natt tog det priset. Vaknade kl 00.00 av en rad med skrik som jag aldrig hört dess like innan. Då var grannkatten på övervåningen i vårat hus, utanför sovrumsdörren. Den skrek gång på gång precis som bara katter kan låta när de slåss eller är livrädda eller jätte arga.

Öppnade dörren och då försvann den ner och ut snabbt som skrutt, och 2 av våra katter med som blivit skrämda av den. Sen visade det sig att den också BAJSAT IGEN på vårat skrivbord, på papper, skivor... Och så är den säkert inte avmaskad för all lort är ju helt lös...

Grannen säger att han inte kan ha katten inne på nätterna för att katten väcker honom. Ok, men vi ska ha den bajsande och skirkande i vårat hus? Nu är jag i upplösningstillstånd, åkte bort till grannen ikväll, men han var inte hemma nu. Nu har vi ställt kattluckan i läge att de kan gå in men inte ut, och stängt till farstun, så att går katten in är den fast. Sen är planen att parkera katten i transportburen och bära hem den till grannen.

Det konstiga är att som igår kväll när det ösregnade så var vi ute och gick en sväng i mörkret med hästarna, och då var katten ute och fick inte vara inne då heller...

Min man pratade med granne och barnen förut, och ungarna sa att de bara lyckats klappa katten ute någon gång. Kan ju knappt kallas tam!

Ringt kommunen idag för att se vad det är för rättigheter eller skyldigheter som gäller, på vem ansvaret ligger. Hon man skulle prata med kommer tillbaks imorgon, så får vi se vad de säger.

Nu är våra katter intagna för natten och "fällan" till farstun riggad...

:eek: Usch vad äckligt med bajs överallt. :crazy:

Hoppas att kommunen kan hjälpa dig då istället.

har för mig att man får skjuta den om den upplevs som störande samt att den inte har halsband på sig

när du vet ägaren kanske det är annorlunda, ring kommunen

har något sådant för mig med. Den är inte märkt och har inte halsband, och är väl inte tam heller... Ska ringa kommunen nu i em.

usch va äckligt att han bajsar överallt:crazy:.... intressant att höra vad kommunen har att säga!

Ja, det är äckligt! Och jag och min man som går upp 05 på morgonen var måttligt roade bägge två av att stå och torka kattbajs samt leta reda på våra uppskrämda katter 1,5 timmer mitt i natten...

Såg dessutom i eftermiddags att ena katten fått ett sår av grannkatten. Ena bakbenet är sårigt och lite svullet. Gissa vart veterinärräkningen kommer skickas :devil:

Har nu pratat med kommunen, de sa att det var lite halvotydligt ang lagar och regler. Det som hon sa var att man har skylldighet att se till att ens djur inte skapar väsentlig oangelänget het (ungefär så) för annan. Det är det minsta katten gjort! Och i och med att grannen inte ens låter den komma in när det ösregnar så tycker inte jag att han försöker precis...

Hon sa med att man kunde dra igång någon slsgs rättsprocess om man ville, men att det är bättre att pröva att prata med varandra. Självklart ska vi göra det. Var bort och knackade på nyss, bilen var hemma men ingen som öppnade. Han vet nog vad det gäller vid det här laget...

Oj vilken frustrerande situation!

Skriver så att jag inte missar hur det går!

Lycka till med hur det än går!

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 557
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 906
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 859
Övr. Katt Vi kommer förmodligen att åka iväg strax efter nyår och blir borta 2-3 veckor. Problemet är våra katter. De är 2 "hittekatter" och...
Svar
5
· Visningar
1 121
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama