Främjar körning överlinjen?

J

JennyD

Sökte häromdagen här på körforumet efter "överlinje" och finner bara mina egna (utmärkta;) ) inlägg där jag tjatar om att jag använder körningen för att stärka hennes överlinje. Helt plötsligt blir jag lite osäker, tränas den när man "hobbykör" en gång i veckan och i övrigt rider, markarbetar mm sin allroundponny, eller tränas "på framdelen"-musklerna och tekniken? Hon går inte "på tömmen" då vi mest motionskör i skritt och trav, men hon arbetar långt och lågt, breddar sig i traven och vi har jättekul. Givetvis har vi en väl tillpassad loksele, bra draglinje och rockard som har bra viktförhållanden i skacklarna. Vänliga och konstruktiva svar tack, om man får önska!:angel:
Jenny

Sv: Främjar körning överlinjen?

Jag påstår precis som du att körningen stärker överlinjen SAMT bakdelen. Har använt körningen i syftet att stärka musklerna kring bakknäna på min patellaupphakande islandshäst och har lyckats bra med detta. På köpet fick jag fina ryggmuskler och en god förmåga att välva ryggen med mig på ryggen. Min hovslagare håller med mig om detta, att förmågan att bära ryttaren rätt måste ju öka med bra ryggmuskler (vad ska han annars bära med?!), och min pålle har fått dessa genom körningen. Alltså har körningen varit bra för hållningen/formen i ridningen.

Nu drar min pålle i en fin form och tekniken syns allra tydligast i uppförslut - då han söker sig nedåt med nosen och välver ryggen uppåt, samt jobbar på med rumpan.

Har en häst dålig överlinje så ska den nog inte ridas alls under en period, förren den fått muskler där. När väl musklerna finns, kan man gott varva under veckan som du beskriver för att på så vis underhålla ryggen genom skonsam träning (utan ryttare).

Sv: Främjar körning överlinjen?

Vet att jag aldrig sett så fina ryggar på en tvååring som hos en av mina travtränare med inriktning unghästar. Han körde iofs i sand varannan dag.

Jag vill jättegärna bygga upp min hästs överlinje, och han jobbar i form för det mesta, rids i form när jag orkar (en sån där mag/lår häst)

De muskler jag ser jobba från kuskbocken är bakom sadelläget, låren och magen som hålls uppe.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka