framifrån bak?

S

szanna

har precis börjat rida för en tränare som säger sig hålla på med barockridning. i början gick det jättebra. men nu har det blivit något slags fokusering på hästens framdel.

när jag tränar själv så rider jag på ganska långa tyglar med henne i låg form, utan att ta i tyglarna utan istället jobba med sits och skänklar(går olika bra beroende på hur dedikerad jag är för dagen...).

men nu på lektionerna har jag tillsägelser att jag ska strunta i bakdelen och skänklar och bara tänka på hennes framdel.
om jag ska vara ärlig så har det börjat gå sämre och sämre, varken jag, hästen eller ägaren trivs med det.

förra gången fuskade jag med att använda skänklarna när hon inte såg det. då gick det jättebra...

men jag har alltid haft den idéen att allting ska komma bakifrån och fram, och att man ska jobba främst med sits och skänklar framför att dra och slita i tyglarna.

är det någon mer än jag som tycker att det här sättet verkar skumt?

Sv: framifrån bak?

På vilket sätt menar hon att du ska jobba med framdelen?

Det låter konstigt med att jobba med framdelen och inte bakdelen. Det kanske funkar för vissa men om du upplever att det går sämre för dig med den tränaren så tycker jag att du ska byta. Man betalar ofta mycket pengar för att rida för instruktör och då anser jag att man ska vara nöjd och se framsteg, inte tvärtom.

Hmm, tror man ska vänta med att säga något alls förrän vi vet hur tränaren velat att ryttaren ska jobba med framdelen... Det kan ju betyda precis vad som helst, allt från "håll i fram" till att flytta bogarna mellan tyglarna...

Ibland behöver man fokusera mer på att kontrollera bogar hals och huvud och ibland ländrygg, bakben och mage... inget konstigt i det, det är ju hela hästens kropp som ska komma i ordning, inte bara en kroppsdel...

vad hon menar är att jag ska kontrollera bogarna. och visst det förstår jag. men inte vägen dit...

ja visst har jag frågat. har lite svårt att hålla käft när hästen suckar och stänger av.
hon menar att jag ska få kontroll över bogarna. men hon blir helt instabil i hela kroppen och bogarna känns faktiskt inte ett dugg bättre...

Skulle du vilja berätta hur hon menar att du ska göra? Vad du vill göra? Vad gör ni när ni tränar på detta? Vilka övningar? Försök beskriv lite hur du upplever träningen?
Min spontana tanke är att det kanske är något ni behöver (träna på kontroll på bogarna) och att tränaren gjort den bedömningen att ni inte klarar av att göra flera saker samtidigt... Men det är omöjligt för mig att säga något utan att du beskriver lite mer.

hon kör nästan enbart på att jag ska ta henne i munnen. tar in henne på en liten volt och tar ledande tygeltag neråt-framåt. problemet är att hästen är så känslig i munnen, som hon sjäv påpekat tidigare, och när hon drar henne så mycket i munnen så stänger hästen av. hon kör lite martyrstil, typ okej jag gör väl det här, men du ska veta att jag inte vill det. och det känns inte bra att rida henne när hon är sån.

vissa övningar vi gör är jättebra, t ex så har vi börjat någon gång med att rida serpentiner och så i låg form. då går hon finfint. samma när vi övar på att ställa henne både utåt och inåt. så stora delar av lektionerna så går det bra. men nu känns det som om hon läser in för mycket på hur hon håller huvudet...

Ok, då kan jag hålla med dig om att jag tycker att det verkar vara en väldigt knepig metod... Att dra i munnen på det sätt som jag får en känsla utifrån din beskrivning att denna tränare gör är absolut inte ett bra metod i mina ögon. "Där kunskapen tar slut tar våldet vid" är sanna ord, med det menar jag att denna tränare inte verkar klara av att förmedla till både hästen och dig vad det är hon vill utan våld (dra i munnen så pass mycket är våld anser jag).
Det går så lätt och så snabbt att förstöra det man byggt upp tillsammans med en häst, så om detta inte känns bra för dig så tycker att du ska ta din egen känsla på allvar. Prata på allvar med din tränare och förklara att detta inte känns bra, du vill inte dra din häst så mycket i munnen - även om det är under ett inlärningsstadie så är det inte ok! Det kanske kan kännas tungt att framföra så mycket kritik, men förbered dig innan så att du vet vad du vill ha sagt och hur du ska säga det.

Ett tips till dig är att försöka få se och träna för andra instruktörer också, det brukar vara jättebra att se hur andra löser problem. Sen får man även lite grund att bedömma sin egen tränare efter.

För mig verkar det som sagt som ett konstigt sätt att kontrollera bogarna på... I min värld innebär det att föra bogarna mellan tyglarna, dvs om jag lägger höger tygel (kan hjälpa till med handen i inlärningsskede) mot höger bog så ska den flytta undan. Det har ingenting med munnen att göra egentligen och jag är väldigt noga med att jag inte rör hästen i munnen när jag ber den att flytta bogen.

szanna skrev:
hon kör nästan enbart på att jag ska ta henne i munnen. tar in henne på en liten volt och tar ledande tygeltag neråt-framåt. problemet är att hästen är så känslig i munnen, som hon sjäv påpekat tidigare, och när hon drar henne så mycket i munnen så stänger hästen av.

om hästen är så känslig och svarar direkt, varför fortsätter du då att ta i henne om ni uppnått önskat resultat redan första gången du tog i henne?
det låter som om tränare inte är nöjd med hur din häst reagerar när du tar i henne.
kan det vara så att hon är så känslig att hon inte svarar rätt på tygeltagen?
fast - då är ju detta sätt att fortsätta tjata ingen lösning.
lär hästen att svara rätt från början istället. ta det som lektion ett, och två och tre om det behövs...

Sånt ha jag oxå lärt mig av barrocktränare. SLutade med kotledsinflammation. För precis som du säger så böjer man en häst med sitsen, inet med tygeln.

nej hon gör så att om du tar henne i munnen för mycket så biter hon fast. och då tar man om man inte känner henne, ännu mer i munnen. det blir en slags ond cirkel.

för i början så fick jag instruktioner att jag skulle visa henne vägen ner. men sen måste jag väl ändå arbeta med hjälp av sits osh så vidar?

okej. låter ju inte så bra.
fast just nu är hon fin i benen. fast det kanske går åt det sämre sen...

ja precis. för visst så böjer hon fint på halsen och så när man gör så. men hon blir helt stum i munnen, och skiter i de få sitshjälper jag gör.

jag har tagit ett litet uppehåll just nu. delvis för att reflektera lite, dels för att jag köpt egen häst och så skolan då...
men jag funderar på att inte ringa tillbaka sen. har inte så mycket tid och så.
men jag funderar på att ringa runt till lite andra tränare. problemet är att ingen verkar finnas i skåne...

jo, men så gjorde vi också i början. det gick bra. varför fortsatte vi inte med det, hmm.

szanna skrev:
ja precis. för visst så böjer hon fint på halsen och så när man gör så. men hon blir helt stum i munnen, och skiter i de få sitshjälper jag gör.QUOTE]
Ja, då är det fel. Om hästen blir stum och det känns som du får sämre kontakt med henne så är det fel.
Ja, jag tycker nog att du kan försöka få testa någon annan tränare. Om du inte hittar någon som bor i närheten, så kommer det väl alltid någon kurs till närheten? Jag pm:ar dig... Du kan ju om du vill ge tränaren en andra chans och försöka prata med henne om problemet.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 934
Senast: _Taggis_
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 337
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Parfym
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur