Framhoppning - vad önskar ni av funktionären?

Camilla_H

Trådstartare
Hej!

Jag tävlar inte hoppning (förutom någon klubbtävling då och då) men ska vara funktionär för klubbens lokala hopptävling på lördag och jag ska stå på framhoppningen. Klasserna som rids är 90 cm och 1,00 meter.

Jag har hoppTR och kommer att läsa på vilka regler som gäller men jag undrar vad man som hoppryttare önskar att funktionären gör för att skapa en BRA framhoppning för alla? Hålla hårt på reglerna? Vara flexibel? Något speciellt?

Jag är väldigt service-minded och snabb så jag kan tänka mig att höja och sänka hinder också - önskar man det?

Tacksam för hjälp att göra en bra insats!

/Camilla

Sv: Framhoppning - vad önskar ni av funktionären?

Jag tycker att det är viktigt att man håller på rätt antal ryttare inne på framhoppningen. Kratta runt hinderna när det behövs. Många hade säkert uppskatta hjälp med att höja och sänka hindrena, inte alla som har ngn med sig. Annars tycker jag att du ska hålla hårt på reglerna, det blir trevligast för alla. Dom finns ju av en anledning! Lycka till!

det där med att ha rätt antal hästar inne är väl det viktigaste, tävlade i söndags o var start nr 3. när jag skulle till framhoppningen var det redan 6 st ekipage inne o jag fick inte komma in:confused: blev lite putt då:mad:
så håll koll på startnr o försök att tillgodo se allas behov så gott det går:)
lycka till;)

Precis... se till att det är rätt antal ryttare inne på framhoppningen, hjälp till att höja, sänka och kratta, tala om för ryttarna vem som ska hålla sig beredd (om det inte hörs från högtalarna) och vems tur det är näst att komma in på framhoppningen. Då har du en komplett framhoppning ur mitt tycke :)

Hoppas det går bra och att det blir lyckade tävlingar. :bump:

Jag uppskattar när funktionären håller på höjderna på framhoppningshinderna. Många i min tycke höjer för högt. Långt mer än 10 cm över klassen. På några tävlingar har man satt tejp på hinderstöden för att markera höjderna. Och det tycker jag är bra, för då kan man lätt se hur högt/lågt hinder är.

Fån en tävlande som inte hoppar så högt på framhoppningen, utan det tränar jag på hemma.

Se till att rätt antal ryttare än inne på banan. Hjälp gärna till o höja o sänka om inte personen har ngn medhjälare med sig. Var noga med att man inte höjer alldeles för mkt/lite men om man skulle råka sänka 15 cm istället för 10 cm så är det ingenting o börja gapa om, se bara till att dom höjer till tävlingshäjden igen efter sig och att det är krattat framför hindren.

Lycka till:banana:

Appropå att höja för mycket så får man bara hoppa 1 dm högre på framhoppningen än vad det är inne på banan.

Ha ögonen öppna och mycket skinn på näsan. Funkar det smidigt för alla så behöver du inte göra så mycket. Är det någon som stör någon annan och bryter mot reglementet bör du säga till. Samtidigt så på en lokal tävling är det förmodligen många orutinerade ryttare och det kan vara dumt att bråka med dem i onödan, det är säkerligen tillräckligt spännande (struligt) för dem ändå. Som alltid, sunt förnuft räcker långt!

Att den som är funktionär på framhoppningen hjälper ryttare att ändra hindren ser jag som självklart! Att det krattas framför hindren likaså, men var inte i vägen. Vad det gäller antalet ryttare på framhoppningen så tycker jag att det ska sitta någon i insläppet och ropa in ryttarna och att denna någon inte ska vara samma person som den som sköter framhoppningshindren.

Don_93: Det är tillåtet att sänka hindren långt lägre än 15 cm. Såvitt jag vet så finns det ingen lägre gräns!

Lady_S skrev:
Vad det gäller antalet ryttare på framhoppningen så tycker jag att det ska sitta någon i insläppet och ropa in ryttarna och att denna någon inte ska vara samma person som den som sköter framhoppningshindren.

Precis.. en person kan ju inte göra allt.

Hoppas att du inte ska stå på framhoppningen ensam?!

jag vet att det är så, max 10 cm högre/lägre, men om man skulle råka sänka ett hål för mkt så är det inget o gapa över.

Senast ändrad av en moderator:

jo det finns en regel som säger att hindre bara får vara max 10 cm högre eller lägre än tävlingshöjden på framridningen.

Don_93 skrev:
jo det finns en regel som säger att hindre bara får vara max 10 cm högre eller lägre än tävlingshöjden på framridningen.

Hur är det möjligt? Så om jag ska tävla 1.50 så måste jag börja hoppa fram på 1.40?
Det måste vara fel... har aldrig varit med om det...

Don_93 skrev:
jag vet att det är så, max 10 cm högre/lägre, men om man skulle råka sänka ett hål för mkt så är det inget o gapa över.

Var den till mig?

nej du måste inte börja hoppa fram på 140 men om det finns ngn som vill sänka/höja framhoppningshindren (som du säkert har sett att det förekommit när du vart o tävlat) så får man max sänka/höja 10 cm och inte mer.

Men om det är någon som har hoppat sin sista oxer innan den ska in på banan (i tex en 1.30 klass) och hoppar oxern på höjden 1.40 och sen ska jag "ta över" och börja hoppa min häst på oxern (förutsatt att det inte är någon annan som ska hoppa 1.40 oxern) så måste jag ju få sänka den till 1.10 i alla fall för det är ju där någonstans som man börjar.
Eller ska man succesivt sänka med 10 cm för att se om det är någon annan som vill hoppa? Jag förstår inte varför man inte får sänka mer än 10 cm?

Don_93 skrev:

Klart att man får sänka mer än 10 cm. Man fr sänka så mkt man vill. Jag har Aldrig varit med om att man inte fr sänka mer. Jag har iaf inte börjat hoppa fram på 130 innan jag ska starta en 140.

StarLina skrev:
Klart att man får sänka mer än 10 cm. Man fr sänka så mkt man vill. Jag har Aldrig varit med om att man inte fr sänka mer. Jag har iaf inte börjat hoppa fram på 130 innan jag ska starta en 140.

Tack för det... jag började undra lite. har aldrig varit med om att någon har sagt till om det.
Har alltid sänkt så mycket jag vill och alla andra och också gjort det. Förstår inte hur en sådan regel skulle kunna vara till någon nytta?!

det är så. Du behöver int börja hoppa på den låga höjden, vi tar det så här:

Du kommer in på framhoppningsbanan till 110 klassen. Alla hinder ligger på 110, men du kanske känner att du inte vill börja hoppa din häst på 110 utan börja lite lägre (förutom lilla) då får du sänka max 10 cm. När du hoppat det så kanske du höjer till 110 igen (tävlingshöjden) och hoppar det lite, men sen kanske du känner att du vill hoppa lite högre, då får du max höja 10 cm o när du hoppat det så sänker du till 110 igen.
Givetvis kan du direkt börja hoppa på 110 när du kommer in på framhoppningen.
Detta tycker jag är ngt självklart, bland det första man lär sig, slå upp det i TR o läs där. Tyvärr följs detta sällan då folk ofta höjer o skäner för mkt.

Nej du får inte sänka o höja hur mkt du vill. Som jag skrev innan så är detta en sjäkvklarthet ju o det första man lär sig så slå upp det i TR och läs där.

Kan inte ngn som har TR tillhands (mitt är i stallet) citera vad som står där angående sänkning/höjning på framhoppningen så dom som inte veta detta får det klart för sig var som gäller.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka