Sv: Framförgående
Jag har också använt mig av matskålar, en i varje ände av sträckan. De har dock varit tomma. Jag har visat henne skålarna innan jag ställt upp vid min startpunkt och även låtit henne äta någon godbit ur dem.
Jag har satt hunden vid sidan, riktat in henne med hjälp av handen bredvid huvudet och hetsat henne lite med orden skålen, där är den, skålen. Sedan har jag långsamt rest mig upp och sagt före. I början fattade hon inte ordet, men syftet var bara att få ut henne i kopplet och hon var så taggad på skålen så vilket ord som helst hade funkat. Hon går ogärna från min sida på lydnadsplanen så jag jobbade rätt hårt med att tagga henne på skålarna. Det gav som bi-effekt att hon drog som en tok i början, men jag visste att vi skulle förlora energi och tempo direkt jag började kräva riktigt framförgående med halter och vändningar. Vad gäller godiset så låg det aldrig i skålen utan det släppte jag ned då vi kom fram.
Där gick vi då mellan skålarna. Fram och tillbaka hela sommaren lång. Inte många minuter per dag, men varje dag. Skålarna fick vara kvar tills hon kunde gå i stadigt tempo utan drag i kopplet, halterna satt och hon inte tappade sugen i vändningarna. Då hon kunde gå ett riktigt bra framfgörgående mellan skålarna var det dags att börja gå utan retning. Jag körde samma procedur då, ställde upp, riktade in och sa skålen. Tjoff tjong så var hon iväg. När det funkade bra började jag finputsa så att hon gick absolut rakt, stannade rakt osv. Hon tappar lätt sugen så utan en rejäl motivation hade jag inte kunnat finputsa. Annars föredrar jag att lära in rätt från början istället för att lära om, som det blev med vissa delar nu.
Min kompis gjorde det lite enklare för sig. Hon putade ut hunden i kopplets längd, sa före och började gå. Hunden gick klockrent och gör det fortfarande. Mycket smart och lättlärd hund som bara fattar allt på en gång. Orättvist.