Framförgående

Javan

Trådstartare
jag håller på att träna in framförgående då jag tänkte starta apellklassen i höst. Övriga moment sitter bra. Men jag vet inte riktigt hur jag ska träna in det.

Just nu använder jag dragning framåt och tränar han på att enbart kunna gå ut i kopplets längd och gå framför mot skålen med godis.

Hur tränar ni andra in detta moment på ett vettigt sätt - att det är ett svårt moment som bör delas upp har jag förstått. Men hur?

Tacksam för lite olika infallsvinklar på hur ni har löst moment ifråga.

Tack på förhand

Javan

Sv: Framförgående

Det gäller att nöta in det. Komandot och retningen frammåt ska befästas ordentligt. Så det är bara att fortsätta tills poletten trillar ned. Ett bra framförgående får man igen sen när man ska träna frammåtsändande också.

Kom ihåg att stegra träningen och lägg ut belöningar i förväg. I början kommer hunden att vara förvirrad för att den inte sett dig lägga ut det. Men det är bara att uppmuntra och styra hunden mot belöningen så kommer det att lossna snart igen. Men det känns ju alltid som ett litet steg bakåt...

En del tränar i passager, efter stigar, gånvägar, mellan parkerad bilar etc. Jag har inte tränat så mycket så eftersom att jag inte vill befästa det stödet som t.ex. en stig ger.

Det som har fungerat bäst för oss är att jag kastat en boll över huvdet på henne när hon gått ut och sen förlängt det meter för meter.

Vilken metod som passar varierar... Man får testa sig fram!!

Kom ihåg att alltid koppla om halsbandet innan momentet. Det blir en lite extra signal också om vad som komma skall. Har du inte stryp så kan du iaf knäppa med spännet som förberedande.

Jag kopplar även om när jag kör budföring. Det blir lite extra tjuvträning att koppla om är roligt frammåt!!

Lycka till!!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har också använt mig av matskålar, en i varje ände av sträckan. De har dock varit tomma. Jag har visat henne skålarna innan jag ställt upp vid min startpunkt och även låtit henne äta någon godbit ur dem.
Jag har satt hunden vid sidan, riktat in henne med hjälp av handen bredvid huvudet och hetsat henne lite med orden skålen, där är den, skålen. Sedan har jag långsamt rest mig upp och sagt före. I början fattade hon inte ordet, men syftet var bara att få ut henne i kopplet och hon var så taggad på skålen så vilket ord som helst hade funkat. Hon går ogärna från min sida på lydnadsplanen så jag jobbade rätt hårt med att tagga henne på skålarna. Det gav som bi-effekt att hon drog som en tok i början, men jag visste att vi skulle förlora energi och tempo direkt jag började kräva riktigt framförgående med halter och vändningar. Vad gäller godiset så låg det aldrig i skålen utan det släppte jag ned då vi kom fram.

Där gick vi då mellan skålarna. Fram och tillbaka hela sommaren lång. Inte många minuter per dag, men varje dag. Skålarna fick vara kvar tills hon kunde gå i stadigt tempo utan drag i kopplet, halterna satt och hon inte tappade sugen i vändningarna. Då hon kunde gå ett riktigt bra framfgörgående mellan skålarna var det dags att börja gå utan retning. Jag körde samma procedur då, ställde upp, riktade in och sa skålen. Tjoff tjong så var hon iväg. När det funkade bra började jag finputsa så att hon gick absolut rakt, stannade rakt osv. Hon tappar lätt sugen så utan en rejäl motivation hade jag inte kunnat finputsa. Annars föredrar jag att lära in rätt från början istället för att lära om, som det blev med vissa delar nu.

Min kompis gjorde det lite enklare för sig. Hon putade ut hunden i kopplets längd, sa före och började gå. Hunden gick klockrent och gör det fortfarande. Mycket smart och lättlärd hund som bara fattar allt på en gång. Orättvist.

Tack för tipsen! Min hund är INTE smart på det viset som din kompis :) Han behöver nötning för att förstå. Bra tips med dubbla skålar ska prova det imorgon.

Tippan! Det var ett bra tips det där med att koppla om kopplet sådana signaler behöver min hund för att bli säker på vad det var han skulle göra.

Om någon har fler tips får ni JÄTTEgärna skriva samt eventuella fällor man gärna går i. Vi har tränat mycket tävlingslydnad men bruksmomenten är nya för oss.

Tack från Javan

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
778
Senast: animalasia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 315
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 153
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 654
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17