Framför skänkeln! Hur?

London

Trådstartare
Hej!

Hur får man hästen framför skänkeln? Och hur märker man att den är framför skänkeln? Är den det när man känner att man måste bromsa den? :) Man ska ju ha den framför skänkeln på hoppningen också, men ska man då bromsa den innan hinder? Eller bara hålla jämn kontakt så hästen inte flyger iväg?

Tack på förhand! :)

Sv: Framför skänkeln! Hur?

"Framför skänkeln" har jag inte hört förut ;) bara "framme för skänkeln". Jag har tolkat det som att man menar att hästen bjuder framåt, har ett "sug" framåt. Den ska inte rusa eller vara okontrollerad på något sätt.
Det är din uppgift att se till så att hästen kommer bra på hindret, styra så den kommer rakt & se till att hästen tar så långa/korta språng som behövs; så att den kommer rätt. Inget rusande & sen bromsande - hopp & full fart igen, utan försök håll jämt tempo men behövs det en liten korrigering så ska hästen vara lyhörd för det. :)

Juste så var det ju, haha, är väldigt trött i dag så skyller på det ;) Tack!:D När man håller ett jämt tempo i hoppningen ska man då driva samtidigt som man har kontakten med hästen? :)

Framför skänken är för mig att man har hästen på bakbenen, när den inte rusar men har energi framåt. Bakhjul drift dvs.

Hur mycket man behöver driva är individuellt, men ngn form av drivning och samling behövs i regel.
Svårt att beskriva en känsla :rofl:

När du har hästen framför skänken kommer du förstå varför det heter som det heter. Det känns som att du inte har någon häst bakom dig- bara under och framför.
I hoppkretsar säger man ofta "framför skänkeln" och den enklaste meningen är att hästen tar drivningen framåt i alla lägen. En häst som är tittig kan i anridningen stanna upp eller försöka kasta sig åt sidan och då är den inte framme för skänkeln- när du driver står den emot. En tittig häst som ÄR framme för skänkeln tittar fortfarande men fortsätter framåt i rytmen och "backar av" hindret istället.
Att en häst springer fort med huvudet i vädret har inget med framme för skänkeln att göra.

Hur mycket man driver- fångar upp beror ju helt på häst och situation. Det handlar ju om att sätta hästen i balans och en lagom galopp. Lite anspänning fram till handen måste man ha men tänk inte att du driver och bromsar... Hästen bjuder fram till en kontakt och du erbjuder den kontakt.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
385
Senast: MiniLi
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
631
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Övr. Katt Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
4
· Visningar
601
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama