Framfall på sto

giffan

Trådstartare
Någon som kan förklara närmare vad som händer? Kan man betäcka ett sådant sto igen?

Sv: Framfall på sto

Livmodern kommer ut in och ut efter fölet,i dom flesta fallen avlivas stoet då det inte är lika lätt på hästar som på kor att trycka in den igen (har upplevt detta live och det var ingen upplevelse jag önskar min värsta fiende ens).
Så svaret är nej.

Livmodern kommer ut in och ut efter fölet,i dom flesta fallen avlivas stoet då det inte är lika lätt på hästar som på kor att trycka in den igen (har upplevt detta live och det var ingen upplevelse jag önskar min värsta fiende ens).
Så svaret är nej.

I "att bli med föl" står faktiskt att om livmoder snabbt har kommit in i rätt läge hel och ren och utan andra komplikationer så finns en god chans att stoet överlever och även blir dräktig igen. Så där låter prognosen inte nattsvart.

Kan ju även skriva av vad de säger att man skall göra i de lägena om man drabbas.

"Så fort man upptäcker framfallet skall man se till att livmodern inte skadas. Detta gör man genom att hålla upp livmoder tex på en ren bricka om stoet står upp. Sedan ringer man en veterinär så fort som möjligt.Under tiden man väntar på en veterinär kan man, om så behövs ringa efter fler medhjälpare, ta fram vatten, tvål och handduk, linda svansen och lägg en ren fuktig handduk runt livmodern. Det är sedan en veterinärs arbete att föra tillbaka livmodern."

Böcker och verklighet är inte alltid samma,nu hade kamraten otur med att bara ha mig som är undersköterska och en oduglig stallkamrat till första hjälp,och den duktiga vetten var 20 min bort,trots 20 min telefonkontakt och en suuuuper vet.som slet som en hund gick det åt skogen.
Om jag kommer ihåg infon rätt (hände 2004) så sa hon att det var 1 på 1000 som råkade ut för det och dom allra flesta strök med pga att hästens livmoder är skör och att det inte går att få bort stoets reflexer att krysta.

En av mina arabston fick livmoderframfall vid sin 2a fölning.
Hon har efter det fått 4 föl, utan mer komplikationer än att hon har bakterier, och behandlas varje betäckningsbrunst.

Känner också till ett avelssto som fick framfall på en fölning men efter det haft två problemfria fölningar och den tredje på gång vilken dag som...

Kände ett sto som haft livmodersframfall där livmodern stoppades tillbaka och hästen fick inte antibiotika eller sköljdes eller nåt efteråt.
Hon fick en infektion och stod på klinik men har fått 5-6 föl till efter detta utan problem.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
707
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Nikan
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
859
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 077
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka