framdelsvändning.

D

Dotcom

hej, jag ska byta till en lite högre ridskolegrupp och jag är inte riktigt säker på hur man gör framdelsvändningar.. :confused: därför skulle jag vilja att någon förklarade nogrannt om hur man gör en framdelsvändning, vart på spåret man ska göra det och hur man ska göra det i respektive varv. Snälla svara! :confused:
 
Sv: framdelsvändning.

Om du gör vändningen efter fyrkanten så måste du gå lite innanför spåret. annars kan man ex göra vändningen på medellinjen, i en volt etc.
I framdelsvändning är hästen ställd i nacken men rak i bålen. bakdelen rör sig runt inre frambenet som i en centrerad vändning trampar upp och ner på stället. Det inre bakbenet trampar framför och förbi det yttre.
Jag tar ett exempel där du ska göra en vändning innanför långsidan. Du börjar med att göra halt. (man kan också göra vändnigen ur långsam skritt för att förhindra att hästen tänker bakåt)
Ställ hästen utåt med ställande inner tygel och reglerande yttertygel. Inre skänkel är sidförande. vart den ska vara beror lite på hästen, men en aning tillbakaflyttad är normalt. Yttre skänkeln är mothållande på bakdelen och fångar upp rörelsen så att vändningen sker steg för steg. Efter avslutad vändning ska hästen fram. (Man avslutar inte med halt)
lycka till!
 
Sv: framdelsvändning.

tack så jättemycket för svaret! det var en jättebra förklaring. jag ska testa det så fort som möjligt. tackar! ;)
 
Sv: framdelsvändning.

vill bara tillägga att jag har yttersk. långt fram, för att hindra ytterbogen att flytta sig i sidled samt lite framåtdrivande- om det behövs.
ursäkta att jag ej har svarat dig, men du hade redan fått ett bra svar- nåväl ganska bra:angel:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: Tilly_85
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 081
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 007
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 697
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp