Framdelsvändning förvirrad...

E

Effi

Vi har just börjat med framdelsvändningar och förra gången blev jag total förvirrad. När jag red i vänster varv och red in mot mittlinjen för att göra en framdelsvändning förde jag bak vänster skänkel och det var fel enligt läraren. Efter det blev jag helt bortkollrad i skänklar, varv osv. Kan nån vänlig själ förklara hur det blir när man rider i resp varv och vänder upp. Vilken skänkel ska bak? Känner mig lite dum, men, men :d

Sv: Framdelsvändning förvirrad...

Kan det vara så att rumpan på hästen ska så att säga åka åt vänster i framdelsvändningen när du rider i vänstervarv? Mao att i vänstervarv görs framdelsvändningen åt vänster? dvs du för bak höger skänkel och puttar bakdelen runt framdelen åt vänster.

en vänstervändning rids undan för vänster skänkel alltså är det den du ska föra en liten liten bit bakåt och flytta hästen undan för

Smulu skrev:
Kan det vara så att rumpan på hästen ska så att säga åka åt vänster i framdelsvändningen när du rider i vänstervarv? Mao att i vänstervarv görs framdelsvändningen åt vänster? dvs du för bak höger skänkel och puttar bakdelen runt framdelen åt vänster.

Förmodligen är det så. Trodde att det fanns någon generell regel för åt vilket håll man skulle vända men det kanske det inte finns. Tyckte att det blev fel hur jag än gjorde till slut :confused:

Framdelsvänding är en ganska ologisk rörelse för hästen, lär dig bakdelsvändning istället, funkar bättre lösgjörande.

Måste du promt göra framdelvändning så gör något vettigt av rörelsen, tex gör en stor framdelsvändning på en 6m volt, det kan också vara lösgjörande. Men en snurr på framdelen à la gamla LB, den är inte mycket att ha.

Men den rörelsen är o andra sidan stärkande när hästen kliver ur den? Så som jag har fattat det?

Hmm... Bakdelsvändning är samlande liksom galoppiruett är en samlande rörelse. Rids likadant fast i olika gångarter.

Framdelsvändning kan vara lösgörande men hästen ska trampa runt med stöd på ytter, ställning och med energi och inte skruva. Det är bättre att rida en liten volt, ja, med bibehållen energi om framdelsvändningen ska "ge" något än att hästen skruvar runt.

framdelsvändning lär man sig först sen skänkelvikning och efter det bakdelsvändning lr galoppombyte ( är inte säker)
så kör dom på vår ridskola.

fattar inte riktigt "red in mot mittlinjen".
när vi ska göra en framdelsvändning säger ridläraren,
framdelsvändning undan vänster skänkel.

SofiaP skrev:
Hmm... Bakdelsvändning är samlande liksom galoppiruett är en samlande rörelse. Rids likadant fast i olika gångarter.

Framdelsvändning kan vara lösgörande men hästen ska trampa runt med stöd på ytter, ställning och med energi och inte skruva. Det är bättre att rida en liten volt, ja, med bibehållen energi om framdelsvändningen ska "ge" något än att hästen skruvar runt.

Håller med. Stor skillnad dvs helt olika rörelser fram och bakdelsvändning dvs framdelsvändning lösgörande och bakdelsvändning samlande.

sen är ofta bakdelsvändning "lättare" och känns naturligare att utföra både för häst och ryttare.

det vanligaste felet man gör i framdelsvändning är att hästen ej är RAK, dvs man förböjer den i inner sidan och sen vänder (läs skruvar) runt den för inner skänkel. Håller med den som kommenterade enl. "gamla LB". För att INTE skruva och utföra rörelsen rätt, så måste hästen a) vara rak i kroppen och b) "stanna till" mellan stegen, dvs tillåtas tid - annars blir det skruv, ej tramp och framåt bjudning i vändningen.

MallePalles kommentar är bra i förklarande syfte: framdelsvändning för vänster skänkel menas just det: vänster skänkel är den som vänder och flyttar hästen. därmed för du bak vänster skänkel ngt, och flyttar hästens bakdel FRÅN vänster skänkel. Hoppas du förstår logiken till uttrycket....

Senast ändrad:

Smulu skrev:

i vänstervändning ska hästens rumpa "åka åt höger" undan för vänster skänkel

Det låter ju stockkonservativt, fast det finns kanske en generell "läroplan" på dagens ridskolor, men som du beskiver det så får man en känsla av att man lär ut enligt principen. Lätt, svårare, svårt. Och då skulle en bakdelsvändning vara svårare än en framdelsvändning och det är den inte.

Sen skulle det var roligt om standardridskolehästen kan byta, vilket jag är skeptisk till.

nej jag fattar inget heller, jag menar, om man går i tex vänster varv och så gör man en halvhalt och sen ställer man hästen INÅT eller UTÅT? och när man gjort det så trycker man med Innerskänkeln? men då går hästen in i väggen ju?:crazy: jag tycker som att man ska flytta bakdelen FRÅN väggen, alltså trycka med ytterskänkeln! snälla svara åt vilket håll man ska flytta! :bow:

Om du rider i vänster varv och ska göra en framdelsvändning. Så gör du en halvhalt och sen lägger du på höger skänkel. För att flytta hästen med huvudet mot väggen.

Framdels.jpg

Denna bilden får visa.
Du rider längs spåret. Vid krysset gör du halvhalten, där ska hästens huvud hela tiden vara sedan medans hästens rumpa flyttar sig så som strecken visar. Runt i en halvcirkel.

Så i vänster varv flyttar du hästen för höger skänkel.

nej jag fattar inget heller, jag menar, om man går i tex vänster varv och så gör man en halvhalt och sen ställer man hästen INÅT eller UTÅT? och när man gjort det så trycker man med Innerskänkeln? men då går hästen in i väggen ju?:crazy: jag tycker som att man ska flytta bakdelen FRÅN väggen, alltså trycka med ytterskänkeln! snälla svara åt vilket håll man ska flytta! :bow:

Du kan göra vändningen inte bara på spåret därav förvirringen. Men om du är på fyrkantsspåret i vänster varv - ställ UTÅT HÖGER. Höger skänkel något bakom sadelgjorden flyttar hästens bakdel inåt. Vänster skänkel vid sadeljorden (på vissa hästar t o m något framför) håller framdelen på plats och ser till att det inte blir skruvning runt framdelen). Vänstr tygel mothållande så halsen inte blir förböjd.

Vad jag menade med att man kan göra vändningen inte bara på spåret. Tar 2 exempel.

1. Man går 2-3 steg innanför fyrkantsspåret. Vi fortsätter med vänster varv. Då vill en av mina tränare att jag ställer hästen inåt vänster. Flyttar baken åt höger utåt väggen/spåret runt frambenen så efter vändningen ärman fortfarande 2-3 steg innanför spåret men i höger varv.

2. Den övning jag tror ni gjorde är: går i vänster varv, vänder in till medellinjen från långsidan. Vända hästen åt höger - vänsterställd häst, vänster skänkel bakom sadelgjorden flyttar bakdelen åt höger. Fortsätta i vänster varv när man går ut från meddellinjen igen. Vanlig övning om man är flera i grupp som lite enskilt får göra vändningar. Alla är då i samma varv och stör inte varandra.

Nu blev det lite att tänka på ;)

Lite begreppsförvirring här va? Det kan vara så att ridskolorna använder lite olika kommandon, och därav det snurriga.. Hur hästen ska utföra en framdelsvändning är alla överrens om, och samtliga har rätt i hur ryttaren ska göra, men läser ni tråden igen så kan det låta som om man tycker olika..

Gör ett försök att reda ut det. (inte säkert jag lyckas..)

Det vanligaste kommandot för framdelsvändning är: "På framdelen helt höger(eller vänster) om"! Gäller det höger, så ska hästen flyttas undan för höger skänkel. (Hästens bakdel "åker" :rofl:till vänster)
Normalt gör man rörelsen några meter innanför fyrkantsspåret, och då kan den göras både undan höger och vänster skänkel. Instruktören ska alltid tala om vilken, genom rätt kommando - se ovan. OM den utförs fyrkanten finns bara alternativet att flytta bakdelen FRÅN väggen, dvs i vänster varv endast undan höger skänkel.
Hästen SKALL alltid vara ställd från rörelseriktningen, och inner sida är alltid den sida hästen hästen ska vara ställd åt. Detta kan verka krångligt och leder till en del tankekaos för många. Det innebär att hästen ska alltid vara ställd åt samma håll som den skänkel man flyttar med: Flytta undan höger skänkel = ställd åt höger.
Som elev kan det bli underligt, eftersom man normalt alltid har inner sida in mot mitten av ridhuset, när instruktören helt plötsligt gastar om inner tygel, när ryttaren tycker att det är ytter!!! (Händer i exemplet när vändningen utförs fyrkanten.)
Själv tycker jag att framdelsvändningen i sig kanske inte är den allra bästa dressyrrörelsen ur hästens perspektiv, men är en mycket god kontroll av ryttarens förmåga att använda sina hjälper, och ett sätt att kontrollera hästens grundutbildning. Det är skönt att höra att den inte försvunnit på ridskolorna bara för att den inte finns i dressyrprogrammen!

okej nu fattar jag, tack för alla svar!:)

Jag tror det där med att vända åt höger eller vänster blir mycket lättare om man i stället tänker sej att man bara vänder halvt om. Om man inte tänker börja rida baklänges blir det plötsligt väldigt enkelt att inse att det är huvudet som ska åt t ex höger och alltså ska bakdelen åt det andra hållet.

Rid i höger varv en bra bit från kortsidan, vid medellinjen halvt höger om och upp på medellinjen...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Träning Hej! Jag tycker att det här med bakdel och framdelsvändning är så lurigt. Är nybörjare. Ridit snart tre terminer. Övar och övar men det...
Svar
4
· Visningar
1 525
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 752
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar