Framdels-/ bakdelsvändning - hjälp!

E

Escape

Óh hjälp, jag förväxlar alltid dessa två. Trööög: jag skäms. :smirk:
Men är framdelsvändning när man så att säga står still med framdelen och vänder bakdelen, dvs man vänder för framdelen så att säga? Eller är det att framdelen vänds?

Sv: Framdels-/ bakdelsvändning - hjälp!

Vid framdelsvändning så ska frambenen trampa på stället och bakdelen vända runt och vid bakdelsvändning ska bakbenen trampa på stället och framdelen vända runt.
Det är mycket ovanligt med framdelsvändning nu för tiden.
En risk vid den rörelsen är att hästen i stället för att lyfta hovarna skruvar sig runt och det är inte nyttigt.

Är den borttagen ur alla program? Vi tränar ganska ofta på den på ridskolan, men måste nog säga att den är ganska trist. Är så mycket som kan bli fel, den är enligt mig väldigt svår att genomföra utan att hästen skruvar sig eller tappar framåtbjudningen som du nämnde.

Ja, den är borttagen. Tror det var någon gång på 80-talet den slopades.

Egentligen kan jag inte förstå varför man tränar på den på ridskolorna - om man någon gång skulle behöva göra en framdelsvändning i praktiken (t ex om man ska stänga en grind från hästryggen) så tror jag att man fixar det ändå - rent instinktivt.

Immer

håller med dig till fullo. vi hade ju en tråd om detta för inte så länge sedan. när jag skrev att jag tyckte att övningen inte var till någon nytta höll jag på bli skjuten på den tråden. så jag stack...:crazy:

men till TS.
framdels vändning - vänd runt framdelen.
bakdelsvändning - vänd runt bakdelen.

Till badanka
ja man har inte framdels vändning i dressyrprogrammen längre.

btw. rider du i grimsta eller? red där själv förr... har något minne av att deras ridlärare alltid varit helt insnöade på framdelsvändningar....:crazy:

Ja, den är borttagen. Tror det var någon gång på 80-talet den slopades.

Egentligen kan jag inte förstå varför man tränar på den på ridskolorna - om man någon gång skulle behöva göra en framdelsvändning i praktiken (t ex om man ska stänga en grind från hästryggen) så tror jag att man fixar det ändå - rent instinktivt.

Immer

Fick förklarat för mig, när jag red regelbundet på ridskola, att den användes för att lära ryttaren hålla koll på både armar och ben. Fråga mig inte varför just framdelsvändning skulle vara så bra till det.

Nä då förstår inte jag det heller om man inte tävlar med det. Hm.. borde ju min ridlärare veta som är ansvarig för dressyrtävlinganra på sthlm horseshow. Ska fråga henne varför vi övar :P

Bakdelsvändning är en mycket bra samlande övning tycker jag. Även där får man verkligen hålla styr på armar och ben.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 788
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
564
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 116
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka