frambommen i transport ??????

N

noris96

Hej! vi har köpt en ny ponny som inte är van att åka transport.Hon står brett med frambenen och tycker inte alls om att åka.Det tar ett tag innan hon kliver in i transporten.Vi brukar hyra en transport.Det jag undrar som jag kom att tänka på,hur hög ska frambommen vara till en ponny på 140cm.Om nu frambommen är till en storhäst hur påverkar det balansen för en ponny.Snälla! hjälp mig menna fråga för vi ska om en vecka åka på tävling och jag vill att det ska bli så bra som möjligt för pållen.Tack:confused:

Sv: frambommen i transport ??????

Jag brukar sätta frambommen på sådan höjd att hästen får den mot övre delen av bringan.

Har ni mellanväggen i?Om inte så kanske hon känner det lite "bättre" om hon har mellan väggen att stötta sig mot? Jag har också bommen så pass högt att den ligger där bogen börjar. Fast vi har modifierat om våran transport så den är numera ponny anpassad:smirk:

ok! men om den är för hög påverkar det balansen för hästen?

Om hästen vill ta stöd mot bommen så blir det obekvämare för den om bommen sitter för högt upp. Det går liksom en luftstrupe i halsen. I de flesta transporter brukar det finnas minst två olika lägen i höjdled där det ena passar stor häst och det andra ponny så det bör inte vara så svårt att få hyfsat rätt höjd om bommen kan flyttas. När det gäller balansen uppfattar jag det som att hästarna i första hand tar stöd mot bakre delen av transporten vid åkande på plan väg.

ska kolla så att det är den lägre höjden när vi tar hem transporten.Vi har mellanväggen i.Sist vi åkte så var hon ensam i transporten,sista biten hem så hoppade dottern i för att kolla hur ponnyn hade det där bak.Shit vad det slamrar i transporten utbrast hon. ponnyn vår stog brett med frambenen.Hon kommer väl att vänja sig hoppas jag.är det bättre att ha transportgrimskaftet lite längre el ska man ha den kort då?

Jag skulle snarare klassa eran ponny som bredåkare. Vill den stå brett med frambenen så torde den nog villja stå brett med bakbenen också. Sällan står en häst brett på bara fram. Om hästen lever om och har sig kan det bero på att den trots allt är bredåkare. Jag skulle tagit bort mellanväggen.

hon lever inte om,hon står alldeles stilla.eftersom dottern åkte med ponnyn en bit så såg hon att hon endast stog brett med frambenen.

Hejsan, jag testade även att åka med min häst idag och herregud vad det lät !! !!:eek: :eek:
Hästen stog helt still men det slamrade och lä från trafiken asmkt !! :eek: Ursäkta att jag snackade om annat men jag fick bara lov att säga det !
Och till dig kan ni vell tänka på att köra super försiktigt och kanske prata med förra ägaren och fråga om dom hade några prolem.. :smirk:

Nån som vet vad man ska göra när det inte änns går sänka bommen tillräckligt långt ner då? till min shettis på 95 cm, han kan gå under bommmen när den är på lägsta, så nu sist fick han stå på sidan framför bommen. Funderar på om man kan göra nån anordning eller nåt

Hon är från tyskland ,dom som hade henne under ett år i sverige åkte bara med henne en gång till kliniken.vi ska göra öronproppar till vår ponny.Fick ett tips av vår hovslagare att stoppa bomull i en bit av en nylonstrumpa och knyta en knut och vips har man gjort en öronpropp.Hovis sa att det var bättre än att stoppa bomull i örat för då kan det lossna ludd som kan fastna i örat.Vi kör jätte försiktigt men på lillvägen som är ca 1,5 km så är vägen skitdålig,fulla av gropar.Stackars lillpållen...

noris96 skrev:
hon lever inte om,hon står alldeles stilla.eftersom dottern åkte med ponnyn en bit så såg hon att hon endast stog brett med frambenen.
Om ponnyn inte har åkt så mycket så kan det vara ett sätt för henne att hålla balansen bättre. Så länge hon är lugn är det säkert inget problem.

Maran skrev:
Om ponnyn inte har åkt så mycket så kan det vara ett sätt för henne att hålla balansen bättre. Så länge hon är lugn är det säkert inget problem.
det får vi hoppas på...:rofl:

Mynta2 skrev:
Jag skulle snarare klassa eran ponny som bredåkare. Vill den stå brett med frambenen så torde den nog villja stå brett med bakbenen också. Sällan står en häst brett på bara fram. Om hästen lever om och har sig kan det bero på att den trots allt är bredåkare. Jag skulle tagit bort mellanväggen.

Vill den stå brett med bakbenen så gör den väl det:confused:

Kurvor pareras väl förövrigt lättare om pållen står brett med benen, så då är det kanske kurvorna som är jobbigast.:idea: Så därför, ha mellanväggen i tycker jag så den har något att luta sig mot:)

vi kommer att ha mellanväggen i.Nästa helg ska hon få åka med en annan ponny.Men hur ska egentligen transportgrimmskaftet vara,jag menar ska hon ha ett långt el kort i transporten? Det lär ordna sig,för det första ska jag kolla så att frambommen är till ponny.Vi har säkert haft för storhäst..Är det någon som har haft liknade problem?

Ja, om den kan. Oftast hindras den av mellanväggen. Det jag menar är att: är hästen bredåkare så kan den inte bredda bakbenen så mycket så den kan hålla sin balans. Därav namnet: bredåkare. en bredåkare breddar ju extremt mycket mer än en icke bredåkare. en mellanvägg till en sådan häst kan göra mer skada än nytta...oftast är det därför en del hästar lever om i transporten eftersom dom får panik av väggen. En transport med vägg ger ju egentligen inget spelutrymme alls för att balansera, och då hästar måste bredda bakbenen för att balansera men inte kan det pga en vägg så kan du ju räkna ut hur det slutar. En mellanvägg ger inte alltid stöd som många tror. Jag ser mellanväggen mest som avskiljare ifall man måste transportera 2 hästar, annars anser jag den ganska överflödig.

Bind grimskaften i främre ringen framför bommen så hästen kan sänka sitt huvud och balansera. Att binda superkort direkt i bommen är ingen bra ide.

Mynta2 skrev:
Ja, om den kan. Oftast hindras den av mellanväggen. Det jag menar är att: är hästen bredåkare så kan den inte bredda bakbenen så mycket så den kan hålla sin balans. Därav namnet: bredåkare. en bredåkare breddar ju extremt mycket mer än en icke bredåkare. en mellanvägg till en sådan häst kan göra mer skada än nytta...oftast är det därför en del hästar lever om i transporten eftersom dom får panik av väggen. En transport med vägg ger ju egentligen inget spelutrymme alls för att balansera, och då hästar måste bredda bakbenen för att balansera men inte kan det pga en vägg så kan du ju räkna ut hur det slutar. En mellanvägg ger inte alltid stöd som många tror. Jag ser mellanväggen mest som avskiljare ifall man måste transportera 2 hästar, annars anser jag den ganska överflödig.
Hon rör sig inte alls.Men vi har åkt tillsammans förrut.Men vi ska prova att sänka frambommen.Eftersom hon inte åkt mkt förrut så är det kanske en sak hon måste vänja sig vid.Vi får se efter nästa helg.

Mynta2 skrev:
Bind grimskaften i främre ringen framför bommen så hästen kan sänka sitt huvud och balansera. Att binda superkort direkt i bommen är ingen bra ide.
Vi band ganska kort när vi åkte med en annan ponny,vi skulle hindra att dom skulle komma åt varandra.Det kanske blev ånnu mer jobbigt för vår dam att hålla balansen då.Vi länger den,fixar öronskydd så får vi se!!!:idea:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 105
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 518
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama