Frambensteknik

P

PTG

Hej!
Jag har ett fullblodssto som har dålig frambensteknik, hur tränar man bort det? Har ni några bra tips?

Sv: Frambensteknik

Träna mycket serier, gärna studs. Det brukar få hästarna att bli lite kvickare i frambenen.

håller med ovanståened ^^

Mkt serier, studs. Det borde få henne rappare på frambenen :bump:

en häst är ju nödvändigtvis inte långsam och slarvig för att tekniken är dålig, vilket dem som skrivit innan verkar tro.

själva tekniken är dels en rutingrej, men något som brukar få ordning på frambenen är kryss.

är hästen långsam så är studsar såklart bra.

håller med ovanstående :) har du kanske någon bra tränare du rider för som kan hjälpa dej?

Se till att alltid bygga korrekta hinder och med korrekta avstånd så hon får ett bra självförtroende och inte misslyckas. Hoppa henne regelbundet så hon blir stark i hoppningen så utvecklas förhoppningsvis tekniken efter hand...

en häst är ju nödvändigtvis inte långsam och slarvig för att tekniken är dålig, vilket dem som skrivit innan verkar tro.

själva tekniken är dels en rutingrej, men något som brukar få ordning på frambenen är kryss.

Studsar och serier hjälper ju inte bara hästar som är "långsamma" utan stärker hästen väldigt mycket också.

Hästen lär ju sig att lyfta på benen mer då!

som sagt serier, allt för att träna upp styrka och hästen reflexer/kvickhet. Lägg god energi på övriga musklande övningar, som klättring, gärna tömkörning med bomserier och cavaletti.

Min häst hoppar bra men kan ibland dänga ner frambena lite för mkt, hon e lite nonchalant,

jag vet att Lotta B*öre brukar hoppträna hästar med vanliga låga hinder och sedan ha 2 st jätte tunna träpinnar till bomar över, som hästarna knappt kan se, när hästen då slarvar och drar me sig eller knäcker de tunna träpinnarna, så får de lite respekt för hindre för dom tycker de e lite obehagligt, offtast ändrar hästen teknik väldigt fort och börjar hoppa upp sig.

alla tycker och tänker olika om den här metoden - tycker jag självklart man får göra. men jag tycker så länge de är saker som inte skadar hästen så kan jag tycka de är ok,

Hon är väldigt orutinerad,är 11 år men har gått som avelssto och är ej riden mer än nåt år, vi har haft henne i 7 månader och hon har gått tre 1m och en 0,90m med bra resultat några pet.Vi har en mycket bra tränare men har hittils bara tränat för att hon skulle hinna ut på några tävlingar så vi fick se vad hon tyckte om det.Tekniken ska vi ta nu i vinter, ville bara höra om ni hade några bra ideer.

Vad är det som är dåligt då? Blir hon hängande? Är hon långsam? Får hon frambenen framför sig eller drar hon inte upp dem?

Frambenen blir hängande hon viker inte upp dem, hon är kvick och snabb så det är inte det, bara lite onödigt och hoppa 40 cm högre än hon behöver, vad jag förstår är det rätt vanligt för fullblod. Självklart är hon orutinerad så det kanske löser sig av sig själv med tiden.Hon gillar inte att riva så hindren efter är hon skyhögt över men jag skulle vilja att hon knöglar ihop benen istället.

Jag har hört att det är bra för hängande framben att lägga ut en avsprångbom överdrivet långt ut framför hindret. Alltså ca 30-40 cm och ju högre hindret är, destu lägre ut med bommen :)

Om du inte har en magplatta så kan du ju införskaffa en sådan, det kan ju vara så att hon är rädd att slå sig. Sen tror jag som du säger att det kommer med styrka och rutin också. Min är också så där, han blev lite bättre med platta, och förhoppningsvis ännu bättre med muskler. :)

jag har också ett fullblod som hade kass benteknik när han kom! men det som funkade på honom var att löshoppa! jag löshoppade alltid 1 gång i veckan, i början flög det bommar hela tiden men det struntade jag i och höjde upp ändå..... till slut så fattade han och nu har han superfin benteknik! det hjälpte mycket att höja upp och bredda oxrar samt korta avstånden i kombinationerna, han fick mer respect och tänkte mera.... när bommarna låg på 1 meter och avstånden var normala så blev han utråkad..... men när han fick tuffare uppgifter och var tvungen att tänka så tände han till och gjorde sitt yttersta! Han älskar att löshoppas och han vägrar att sluta! Han vet precis han ska göra så jag behöver inte ens ha linor:D Lycka till!!!

Han på visningsbilden till vänster
<---------------

Hon är inte löshoppad, hon är väldigt försiktig och rättså osäker fortfarande,och våran tränare vill inte löshoppa henne,gör ingen nytta enligt henne, på just den här hästen,annars löshoppar vi ibland.
Tränaren menar att hon behöver stödet av ryttaren, och jag håller med, hon är väldigt beroende och ju mer förtroendet för ryttaren växer, ju bättre och tuffare blir hon.Löshoppning är ju faktiskt inte lösningen för alla hästar även om det passar de flesta.

Fast om hästen har dåligt självförtroende så är det nog just löshoppning jag skulle satsa på. Jag anser inte att det är bra om en häst är beroende av ryttaren, den måste kunna lösa situationer själv. Jag har aldrig stött på någon häst (eller hört om någon som gjort det heller) som INTE mår bra av löshoppning. Men jag känner ju inte hästen, så jag ska väl inte uttala mig, men i mina öron lät det mycket märkligt...

Dåligt förklarat av mig,hon hade inget förtroende för ryttaren när vi fick henne,och är väldigt känslig i munnen(har varit tre ggr.på klinik för att fixa munnen) hon är väldigt försiktig på hinder och ska kolla först innan hon hoppar(mycke stopp i början)nya hinder.Sin hoppförmåga är hon istället ganska säker på och hon taxerar kanonfint, vi låter henne sköta så mycket av hoppningen själv och sitter inte och rattar i onödan.Löshoppningen tycker jag är bra på unghästar som inte är vana vid ryttare och när man av nån anledning inte kan rida,men har sällan löshoppat med mina äldre hästar.

Jag håller fortfarande inte med. Jag anser att löshoppning är bra för alla hästar, även äldre hästar som kanske tom räknas som dressyrhästar. Jag kan inte tänka mig en enda häst som INTE skulle må bra av löshoppning. Varför löshoppar du inte äldre hästar? Varför skulle det inte vara bra?

Allt som du beskriver om hästen får mig bara att uppmuntra dig att löshoppa henne ännu mer. Jag tror det skulle vara mycket bra träning.

Nu tycker vi tydligen inte likadant vilket är helt okey.Jag tror säkert att det finns nån nytta med att löshoppa henne, men då jag inte har ridhus hemma så tycker jag att jag utnyttjar tiden bättre om jag hoppar uppsuttet vilket är en helt annan sak, och det finns många hästar som inte alls bör löshoppas så det är inget konstigt med det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
338
Senast: Bison
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
332
Senast: CaisaCax
·
Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 412
Senast: MalanMjöl
·
Tävling Hej! Brun Dressyrsadel, brunt träns, svart kavaj och svart hjälm. Ska jag ta mina svarta eller bruna stövlar? Schabraket blir nog lila...
Svar
8
· Visningar
644
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka