Linda_A
Trådstartare
Min häst har en historia av hovledsproblem men sedan 2018 har hon inte behövt någon behandling, troligen tack vare ändrad skoning och ändrad arbetsbörda (innan jag köpte henne gick hon i verksamhet heltid, nu går hon 3 dagar i veckan). För en och en halv vecka sen började hon dock protestera i ridningen. Först trodde vi att det var för att hon plötsligt blivit tokbrunstig, hon blir väldigt tvär i ridningen då också. Vi longerade henne och såg inget och i måndags var det också bättre i ridningen. Men sen var det sämre igen i onsdags. Jag fick hjälp av stallchefen att böja och kolla henne och då visade hon hälta på båda fram. Mest vänster och en aning höger. Hon är nu inbokad hos veterinär men den veterinär som haft henne tidigare hade ingen ledig tid just nu så det blir om två veckor. Tills dess får hon så klart vila.
Men tills dess är det två saker jag funderar över. Vi har ju en del snö just nu så alla hästarna har fått två korta brodd runt om. Den ändrade vinkeln oroar mig lite, men samtidigt blir det ju inte bra heller om hon går och spänner sig när det är halt. Och sen är det där med snöstyltor under fötterna. Idag hade hon en snöboll under varje framhov när jag kom dit, och då går hon ju inte heller helt normalt. Men tydligen är det inte optimalt att ha på snösulor hela tiden heller?
Men tills dess är det två saker jag funderar över. Vi har ju en del snö just nu så alla hästarna har fått två korta brodd runt om. Den ändrade vinkeln oroar mig lite, men samtidigt blir det ju inte bra heller om hon går och spänner sig när det är halt. Och sen är det där med snöstyltor under fötterna. Idag hade hon en snöboll under varje framhov när jag kom dit, och då går hon ju inte heller helt normalt. Men tydligen är det inte optimalt att ha på snösulor hela tiden heller?