Framåtbjudning?

Aliil

Trådstartare
Hur får man mera framåtbjudning? Och då ffa i skritten.

Hon rids mycket ut så redan som det e...

Sv: Framåtbjudning?

Tycker hästen om att hoppa? Annars kan skrittbommar vara ett alternativ för att få ökad framåtbjudning i skritten ;)

Jo hon tycker om att hoppa. Men trots att jag tränat hoppning e gång i veckan tidigare har hon ändå varit seg och saknat framåtbjudning.

Jag får testa med bomarna.

(Just nu kan jag inte hoppa då hon e under igångsättning.)

Jag tränade en häst under en period som var seg och allmänt okänslig. Det jag gjorde var att träna mycket, mycket på grundläggande hjälper. Så enkelt som: halv-spring-halt-spring. När han skulle springa var det valfri gångart, så länge han gick fram i friskt tempo och var känslig för hjälpen.

När jag bad honom att gå fram så nuddade jag bara med skänkeln, lyssnade han inte så var det pisken på en gång. Han hade en halv sekund på sig att reagera på den lilla, lilla hjälpen han fick. Efter ca 1-2 veckors träning så var han mycket känsligare! och hade mycket mer framåtbjudning. Faktiskt så kändes hela hästen gladare också, han visste precis vad som gällde och vart han hade mig.

Sen red jag ut ganska mycket på honom också, det ända vi fokuserade på då var att springa i friskt tempo. Utan krav på form eller något sånt, det ända viktiga var att han lyssnade på framåt och bromsande.

Så det jag tycker att du ska göra är att backa tillbaka ifrån början och börja om där det "fejlar". Kan hästen inte vara känslig för de allra grundläggande hjälperna så är det väldigt svårt att få fram någon form av vilja.

Har tänkt på en sak när jag läst många inlägg här på buke om folk som rider in sina hästar, utan att peka ut någon så har jag tänkt på att många skrittar enbart på sina hästar i början utav inridningen. När jag rider in hästar så brukar jag lära dem "on-read-stop" (eller hur det stavas/heter?) och sen börjar jag trava/galoppera redan under dem första dagarna. Först måste man lära hästen att gå fram innan man kan börja lära den att bromsa. -man behöver inte alltid ha full kontroll på hästen i början.. är man instängd i en paddock el. rundkorall så behöver man inte kunna stanna korrekt? samma när man rider ut, räcker med att gå efter en annan häst och kunna "nöd-stop" .. -Så börja om lite ifrån början och lär hästen att gå fram.

Oki ska testa det då hon inte e känslig för fem ören. Måste rida med sporrar för att få henne att reagera.

En sak du kan testa som har funkat på flera hästar i min närhet är att öka lydigheten som någon skrev ovan: skritt - halt - skritt osv. men att du ökar svårigheten ett snäpp. Hästen skall ta ett (1!) steg, sedan halt. Upprepa det några gånger och du kommer att få en häst som är mer lyhörd vilket ger en bättre framåtbjudning. Tänk bara på att använda små hjälper, annars hinner du inte med.

Även något som en av min tränare kallar "exercisen" är bra. Bestäm dig för ett antal steg (max 8) som hästen skall ta innan något nytt händer. Det behöver inte vara något stort, en halt, sväng, tempoväxling, gångartsbyte, övergång till skola osv.

Lycka till!

Tycker att du har fått jättebra tips! Rent generellt ska man tänka på (enligt min tränare då, och det verkar ju funka :) ) att på lata hästar, när man kör halt-skritt-halt tekniken, ska man skritta väldigt väldigt korta sträckor. Ju latare häst desto kortare. På heta hästar kör man längre innan man stannar igen.

Ja jag har fått många bra tips.

Tack till er alla! Ska bli kul och se hur hon reagerar nästa gång jag rider.

En fråga till bara. Kan tömkörning hjälpa?

Om hästen trivs med det och tycker det är kul så är det alltid ett bra komplement. Dock så har du ju inte samma drivande hjälp i ridningen (skänkeln) som i tömkörningen (röst och ev. pisk). Så har hon svårt att ta skänkeln, förstå vad du vill när du skänklar, så hjälper nog inte tömkörning. Dock kan man göra som man gör med unghästar och börja med att befästa röstkommandona och sedan när hon svarar fint på dem överföra de på skänkelhjälperna, dvs man lär om skänkelns betydelse.

Jag vet inte vad hon tycker om tömkörning då jag inte har gjort det på henne. Men jag får nog testa min fram och se vad som hjälper på henne.

När jag köpte mitt kallblodssto var hon skänkeldöv och hade noll framåtbjudning och hon hatade att gå på ridbanan.

Jag löste det genom att göra det hon tyckte var roligast.
Skritta långa turer i skogen, hoppa över diken, rejsa med andra hästar osv.
Att rida ut med en annan häst hjälpte otroligt mycket ! :)

Om jag var du så skulle jag försöka göra det din häst tycker är roligast, är det att gå i skogen så far ut i skogen osv.

Det hjälper inte på henne. Ovs om jag skulle göra det varje dag två månader. Så fort hon måste skritta e det samma sak igen:(

Kl
När jag tömkörde henne gick hon på lite mera än vanligt. Det var roligt att se att hon kan gå på i skritten.

jag har samma problem med min medryttarhäst.
Dålig frammåtbjudning och "fryster" fast när ha inte känner för att gå.
Då får man sitta och smacka och sparka tills han tar ett par steg för att sen frysa fast igen.

Vad ska jag göra. Han reagerar inte!

jag har samma problem med min medryttarhäst.
Dålig frammåtbjudning och "fryster" fast när ha inte känner för att gå.
Då får man sitta och smacka och sparka tills han tar ett par steg för att sen frysa fast igen.

Vad ska jag göra. Han reagerar inte!

Att sitta och "sparka" och smacka hjälper nog till att göra honom ännu mer skänkeldöv och okänslig. När hästen stannar så ge honom en chans: smacka en gång och nudda endast med skänkeln, går han inte fram då så ta pisken.

Jag har haft precis samma problem med min connemara. Men jag har kört med den tekniken som många här föreslagit. Det som har funkt bäst för oss har varit halt-trav-halt-trav och sen ibland har jag lagt in lite skritt bara för att kontrollera att han fortfarande är uppmärksam. När jag ska gå från halt till trav så tar jag först lite mjukt i tyglarna för att förbereda honom, sen ett lätt tryck med skänklarna, reagerar han inte på en gång blir det en snärt med spöt. Och jag tycker att han börjar att komma i gång riktigt bra nu, är väldigt sällan jag behöver använda spöt nu.:laugh: Sen gäller det att man varierar sig, inte rida för mycket på bana.:laugh:

Tack. Jag ska prova det ni föreslagit. För jag känner ju själv att det inte hjälper att "hacka" på honom.
Vi har försökt att variera oss vad det gäller miljö. Bana och uteritter, tyvärr spelar det ingen roll. Har han bestämt sig för att inte gå, då får man jobba.:bump:

Dock följer han oftast med när jag hoppar av och leder honom en bit. Men jag vill ju kunna rida honom hela biten. Känns som han "vinner" om jag hoppar av för ofta.

Det lär ju inte bli bättre av att du hoppar av. Ibland behövs ditt tålamod och då är det bra att använda det. Jag har också problem med hingsten ibland, men vi kan stå stilla i en kvart tills han börjar gå igen. Att han ska vinna är inte ett alternativ för mig. Prova att backa några steg för att sedan driva framåt direkt från ryggningen sedan, brukar funka för våran del och även ge en del energi.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
290
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 827
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar