Sv: Framåtbjudning?
Jag tränade en häst under en period som var seg och allmänt okänslig. Det jag gjorde var att träna mycket, mycket på grundläggande hjälper. Så enkelt som: halv-spring-halt-spring. När han skulle springa var det valfri gångart, så länge han gick fram i friskt tempo och var känslig för hjälpen.
När jag bad honom att gå fram så nuddade jag bara med skänkeln, lyssnade han inte så var det pisken på en gång. Han hade en halv sekund på sig att reagera på den lilla, lilla hjälpen han fick. Efter ca 1-2 veckors träning så var han mycket känsligare! och hade mycket mer framåtbjudning. Faktiskt så kändes hela hästen gladare också, han visste precis vad som gällde och vart han hade mig.
Sen red jag ut ganska mycket på honom också, det ända vi fokuserade på då var att springa i friskt tempo. Utan krav på form eller något sånt, det ända viktiga var att han lyssnade på framåt och bromsande.
Så det jag tycker att du ska göra är att backa tillbaka ifrån början och börja om där det "fejlar". Kan hästen inte vara känslig för de allra grundläggande hjälperna så är det väldigt svårt att få fram någon form av vilja.
Har tänkt på en sak när jag läst många inlägg här på buke om folk som rider in sina hästar, utan att peka ut någon så har jag tänkt på att många skrittar enbart på sina hästar i början utav inridningen. När jag rider in hästar så brukar jag lära dem "on-read-stop" (eller hur det stavas/heter?) och sen börjar jag trava/galoppera redan under dem första dagarna. Först måste man lära hästen att gå fram innan man kan börja lära den att bromsa. -man behöver inte alltid ha full kontroll på hästen i början.. är man instängd i en paddock el. rundkorall så behöver man inte kunna stanna korrekt? samma när man rider ut, räcker med att gå efter en annan häst och kunna "nöd-stop" .. -Så börja om lite ifrån början och lär hästen att gå fram.