Framåtbjudning hos Unghäst

snigelfarmor

Trådstartare
Har fått ett russ på halsen som ska tömköras innan visning. Men hon är så jäkla lat!

I vagn pinnar hon oftast på rätt bra, men vid tömkörning så får jag använda pisken hela tiden och jag blir alldeles hes om jag ska hålla på o smacka o hyssja så.

Hur får jag igång den egna motorn?
Russet är 2 år och en riktig rascal! Lägger sig gärna ner om hon råkar bli lite varm, attackerar en om man står nära för hon bara måste klia sig och knuffar man på henne i syfte att flytta framdelen så knuffar hon vilt tillbaka och ska leka :) Hon är en väldigt "härlig" ponny, men det blir inte mycket jobb gjort.

Har även testat att gå i skogen istället för banan men hon är så nöjd med att maka sig fram där oxå, gärna äta o rulla sig med :)

När vi kom hem till stallet så la hon sig o sov utanför!! Helt platt som ett föl, tog 20 minuter innan hon öppnade ögonen igen.
Himla söt, men...

Idéer? /jenny

Sv: Framåtbjudning hos Unghäst

kanske hon är i en växtperoid o därför slö o inte vill så mkt!? fast iof går det inte ihop med att hon är pigg i vagnen ...

men jag tror nog att den egna motorn kommer med tiden o orken. frosty var rätt seg som unghäst men det gick över när han började fatta vad det gick ut på o orkade mera.

ajdå .. vad är det för visning -premiering?

ja..tror det.

Hon kan ju ha problem med volten, eftersom syftet med tömkörningen är att mjuka upp henne för hon är stel som en pinne :) Men en öppna lyckades vi med och hon spårar bra :) det ser man på släpränderna i sanden !!

/jenny

Tömkör rakt fram i skogen. Gör massor av övergångar, lär henne att det är jobbigare att inte lyssna än att göra som man ber om. Hur pass tydlig man behöver vara är från häst till häst. Vill ju inte råda någon att slå hästen! Tänk på att ovilja till att gå framåt kan vara osäkerhet, den kanske inte förstår. Har märkt på många av inkörningshästarna att bjudningen blir klart bättre när de blir inramade i vagnen. Viktigt är oxså att du som kusk inte hindrar hästen att gå fram, lätta ordentligt i handen när du smackar på så det inte kan misstolkas.
Hästen måste ju vara tre år eller??? Man premierar inte tvååringar?!
Ta det varligt, ofta kommer bjudningen!
/M

Hej!

Låter nästan som ponnyn är helt slutkörd, men jag har en shettis som bara stannade när hon var tre så jag antar att det är bara lathet?
För jag körde en till två grr i veckan med min och hon ville absolut inte gå, när man väl kommit till vändplatsen pustade man ut för då trodde jag pålle skulle sätta fart hemmåt.
Nejdå! Inte alls! Hon gick när hon fick äta gräs, tvärstannade om jag tjoade på för mycket. Jag fick leda henne hem!
Efter hela dräktigheten+bete så är hon hur pigg som helst! Lite trav på första turen var inga problem!
Så jag vet inte vad det är men har hört att de kan vara trötta och vill ligga om de växer, så hon kanske gör det? Fast då måste man låta henne vila nån vecka eller nått har jag hört?

Mvh Lisa

Nej två :) Jag är inte så insatt i sånt, men hon har fått massa priser som föl och som åring, och nu är det dags igen.

Tack för tipsen!

/jenny

Vet inte hur det är med andra raser, men russ visar många på premiering som både ett, två och treåringer, och därefter oftast bara om man vill ha höjd avelsbokstav.

Dock brukar man inte visa dem ridna/framför vagn förrän de är tre..

Mvh//Tina

låter som att den som sagt behöver en vila och tänka över saker o ting en vila gör mer nytta än vad man tror inte bara fysiskt...ni har kanske tränat ganska så intensivt nu inför detta?

Nej, hon är bara travtränad, går premielopptider nu. Tror mera hon är rent lat. Eller smart.

/jenny

Vet du hur det gick för henne på premieringen?

Kan ju inte låta bli att undra, som den russfanatiker jag är!

//Tina

Hon sänkte sig till 42 så det gick inte som det brukar :) Brukar vinna. Men jag kan själv se att hon är lite väl utåtåad bak och har lite för kort skritt kanske. Sen är hon ju totalt ouppfostrad, det gör väl sitt till!

/j

jo, uppförandet har ju ett finger med i spelet, det är svårt att visa en häst från sin bästa sida när man får dra fram den i traven, och den vägrar stå still när den ska bedömas.

En annan fråga: Varför skulle den tömköras?

För att mjukna och få igång musklerna, men det blev inte så, för det var 30 grader och mygginvasion hela månaden.

Travrussen går ju bara rakt fram annars, och blir stela, som resten av travet mao. :)

Liknande trådar

M
Trav Hoppas att ni orkar med för jag har faktiskt sökt i forumet och inte hittat riktigt rätt svar på alla frågor jag har. Tyvärr kommer det...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 084
Senast: Montéryttare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon