Framåt eller bakåt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Timsetim

Trådstartare
Det börjar bli dax att köpa barnvagn, eller åtminstone börja titta. Den vagnen jag fastnat för, men ej bestämt att vi ska köpa, kan även bli sittvagn. Det jag tycker är negativt med den är att barnen då sitter vända framåt. Dvs den som kör har inte ögonkontakt med barnen, vilket jag helst skulle vilja ha. Jag vill gärna kunna se vad de gör och framförallt småprata med dom, vilket blir svårare när de sitter med ryggen emot.

Vad är era erfarenheter? Hur stor betydelse har det?

/Timsetim
 
Sv: Framåt eller bakåt?

Läste någonstans att det var viktigt för barnet (eller i ditt fall barnen) att ha ögonkontakt med mamman/pappan/den som kör vagnen, av den anledningen att det blev för mycket intryck för ett litet barn att sitta frammåt utan att ha ngt att fokusera på, tror det var AB eller EX. Men sen läser man ju en hel del som kanske inte är så viktigt iaf, det är nog olika från fall till fall.
 
Sv: Framåt eller bakåt?

Jag tycker det är helt vansinnigt att vända barnen framåt innan de blir så stora så de har glädje av det, det är ju olika på olika barn, från kanske 8 månader och upp till 2 år eller så. Välj en annan vagn. På min tid kunde man vända sitsen så man själv kunde avgöra åt vilket håll barnen skulle titta. Det kan ju bero på dagsformen också!
 
Sv: Framåt eller bakåt?

Jag hade liggvagn till dem först. Eftersom de var så små i storleken kunde de bo i den bra länge, de var nog närmare runt året innan jag behövde byta och då var det dags för sittvagn - framåttittande.

Nu var det ju ett tag sen - så utbudet var rätt litet då. Men jag tyckte det var en utmärkt lösning.
 
Sv: Framåt eller bakåt?

Du ska ju ha tvillingar så jag föreslår emmaljunga twin cerox med vändbart handtag... fast den kanske är jättetung och klumpig? hmmm
 
Sv: Framåt eller bakåt?

filiduttan skrev:
Du ska ju ha tvillingar så jag föreslår emmaljunga twin cerox med vändbart handtag... fast den kanske är jättetung och klumpig? hmmm

Jag har hört att Emmaljunga ska var klumpig. Men vi utesluter inget märke när vi ska ut och titta! Det får ta tid helt enkelt. Men eftersom vi bor på tredje våningen utan hiss så är klumpig och tung inte något alternativ! Även om jag betraktar mig själv som stark! ;)

/Timsetim
 
Sv: Framåt eller bakåt?

cirkus skrev:
Jag hade liggvagn till dem först. Eftersom de var så små i storleken kunde de bo i den bra länge, de var nog närmare runt året innan jag behövde byta och då var det dags för sittvagn - framåttittande.

Nu var det ju ett tag sen - så utbudet var rätt litet då. Men jag tyckte det var en utmärkt lösning.

Valde du framåtsittande för att de var lite äldre eller för att utbudet var litet? *nyfiken*

/Timsetim
 
Sv: Framåt eller bakåt?

Små barn ska absolut sitta/ligga bakåtvända för att ha ögonkontakt med föräldrarna. Det är jätteviktigt, speciellt under 6 mån ålder. Även när de är äldre kan de vara "klängigare" i perioder o behöver då tryggheten av att kunna se föräldrarna. Det bästa du kan köpa är en vagn som är vändbar, så behöver du inte köpa ny vagn när barnen blir lite äldre. Jag vet tyvärr ingenting om utbudet av tvillingvagnar.
 
Sv: Framåt eller bakåt?

Jag har nu när Eskil var 10-11 mån köpt en supervagn som inte är vändbar utan bara framåtvänd. I den åldern går det inte att få dem nöjda med att titta bakåt ändå, då ska de slingra sig ur selen för att nå runt hörnet och se framåt :p

Vände Vidar när han var ca 8 månader och växt ur liggvagnen. Det sista satt han framvänd i den, inte så stabilt :cool:

Problemet som jag kan se med den bästa tvillingvagnen för barn över 7 mån (Urban Jungle, svänger på en femöring och är mycket lättare på alla sätt än andra vagnar) är att liggdelarna till dem är ganska små så de kanske inte räcker till 7-8 mån utan man måste vända barnen tidigare.

Kanske kan du köpa en billig beg liggvagn med gott om plats och så byta när du behöver en sittvagn?

Jag har en vändbar superstabil syskonvagn av traditionell typ också (ORA) den är bra just för att man kan vända den åt vilket håll som helst oavsett sitt- eller liggläge. Men myyyyyyyycket tyngre att köra än UJ:n :eek:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 184
Senast: Svartkatt
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 854
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 829
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 972
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp