Sv: Fram med era kreativa hjärnor!
Du har fått många bra förslag!
Kanske några till?
Gör en evighetsbana! Lite slalom, lägg ut bommar i en liten "labyrint" som de ska rida igenom, volter och ridvägar på en särskild plats.
Till exempel (fast det kan ju varieras i all evighet..) Långsida vänster varv i skritt, lite labyrint strax innanför spåret.
Vänd snett igenom i trav med en eller två halter på förutbestämda platser, t ex mellan två koner.
Vänd rätt upp, slalom mellan koner. Vänster varv.
Långsida igen, galopp (kanske tom över en bom?)
Sedan kan ni börja om igen.
Självklart kan man anpassa farten och det man ska göra efter vad ryttaren kan! Man kan testa att göra detta i båda varven; när det går bra i ena varvet så byter man (och då är det svårt för hjärnan att se vad man ska göra då iom att man tar allt åt det andra hållet...)
Tömkör
Kan de longera?
Lägg ut två bommar som ett L fast med lite mellanrum mellan bommarna och så ska de rida så nära bommarna som de kan
Utan att förklara hur eller varför, utan bara för att de ska tänka lite själva, försök att de ur en halt ska flytta hästen sidvärts och vara rak. Allt är rätt så länge hästen rör sig. Man bhöver inte säga att det ska vara skänkelvikning utan bara säg typ " försök håll hästen så rak som möjligt men låt den gå åt sidan".
Jag sa till min lillasyster (som dock var något år äldre än den älsta du har) att gå på en mindre volt (10 meter ca) och när jag sa Nu så skulle böjningen vara kvar men hästen skulle gå rakt fram på spåret. Försök med olika böjningar och förflyttningar! Så länge man inte krånglar till det med att man ska göra exakt så eller så och det och det ska hända så kan det inte bli fel (eller kan kan det men jag hoppas du förstår vad jag menar) och ryttaren lär sig kontroll och att tänka och känna vad som händer med hästen. När de sedan har blivit lite äldre så kan man förklara varför och vad olika hjälper gör.
Ha det så bra, lycka till!