Fram med era kreativa hjärnor!

Sv: Fram med era kreativa hjärnor!

ok,kan jag göra det imorgon?morsan dampar och jag är för trött att komma på något

visst, de är lungt de... de ska inte rida igen förren på onsdag... så några dagar har vi på oss att få fram fler bra övningar! :banana:

visst, de är lungt de... de ska inte rida igen förren på onsdag... så några dagar har vi på oss att få fram fler bra övningar! :banana:

*Slalom har ni tränat eller hur?
*Ni kan träna vem soom hinner hoppa en hopp bana snabbast:bump:
*Du kan lära dom vänd rätt upp,om du inte redan gjort det
*Har du lärt dom snett i genom?
*Du har lärt dom volt va?
*Ni kan rida ut i skogen och hoppa
*Om ni bor nära ett sand uttag kan ni rida på sanden,det gjorde jag när jag var 10:rofl:Det är superkul.:banana:

Ni kan göra så att du longerar och så sitter en av tjejerna på hästen och håller upp armarna,och så kan 10 åringen rida utan sadel kanske om hon vill men det tror jag inte att 8åringen vill göra det utan sadel.då tränar ni balansen:)

Du har fått många bra förslag!

Kanske några till?
Gör en evighetsbana! Lite slalom, lägg ut bommar i en liten "labyrint" som de ska rida igenom, volter och ridvägar på en särskild plats.
Till exempel (fast det kan ju varieras i all evighet..) Långsida vänster varv i skritt, lite labyrint strax innanför spåret.
Vänd snett igenom i trav med en eller två halter på förutbestämda platser, t ex mellan två koner.
Vänd rätt upp, slalom mellan koner. Vänster varv.
Långsida igen, galopp (kanske tom över en bom?)
Sedan kan ni börja om igen.
Självklart kan man anpassa farten och det man ska göra efter vad ryttaren kan! Man kan testa att göra detta i båda varven; när det går bra i ena varvet så byter man (och då är det svårt för hjärnan att se vad man ska göra då iom att man tar allt åt det andra hållet...)

Tömkör

Kan de longera?

Lägg ut två bommar som ett L fast med lite mellanrum mellan bommarna och så ska de rida så nära bommarna som de kan

Utan att förklara hur eller varför, utan bara för att de ska tänka lite själva, försök att de ur en halt ska flytta hästen sidvärts och vara rak. Allt är rätt så länge hästen rör sig. Man bhöver inte säga att det ska vara skänkelvikning utan bara säg typ " försök håll hästen så rak som möjligt men låt den gå åt sidan".
Jag sa till min lillasyster (som dock var något år äldre än den älsta du har) att gå på en mindre volt (10 meter ca) och när jag sa Nu så skulle böjningen vara kvar men hästen skulle gå rakt fram på spåret. Försök med olika böjningar och förflyttningar! Så länge man inte krånglar till det med att man ska göra exakt så eller så och det och det ska hända så kan det inte bli fel (eller kan kan det men jag hoppas du förstår vad jag menar) och ryttaren lär sig kontroll och att tänka och känna vad som händer med hästen. När de sedan har blivit lite äldre så kan man förklara varför och vad olika hjälper gör.

Ha det så bra, lycka till!

TACKAR! Nu börjar min hjärna jobba på helvarv! :rofl: kommer på MYCKET nu man kan göra! Banor är alltid lika skoj! :banana:

Longera har den äldre fått prova, men har inte gjort de än med den yngre (hon har ju ändå bara ridit 5 ggr) Men de ska vi träna mer på!

Böjövningar och förflyttningar ska vi också se till att prova med på! Och så ska jag tänka på de du sa om att inte krångla till det för mycket.. :D

Japp, Barbacka ska vi köra mer på! 8-åringen har otrolig bra balans, så jag tror hon också ska kunna klara av det! :banana:

Mer IDÈER!!! Du verkar ha många sånna... ;)

Du kan ju alltid köra lite voltige med dem:)
Alltså att du longerar och de rider utan sadel och gör olika rörelser. Det gjorde vi ofta på min ridskola när ja va liten och snacka om bra balansövning:) Man kan t.ex. sitta på knä, rida bak o fram, damsadel, leka fågel med händerna ute och sen kan man ju sätta ett barn på hästen och ställa den andra bakom så den kan hålla i den andras axlar:) superkul!
lycka till!

ja, voltiga är också jättebra att kunna göra! :banana:

*Puttar upp*

några fler tips på övningar?

Klassiskt inom western är ju att lägga upp ett L med hjälp av fyra bommar. Hästen börjar vid x (rumpan skall peka mot L-et) och sedan skall man backa ur. Det är en bra övning att lära sig svänga samtidigt som man ryggar.

|x|
| |__
|____

//Phillippa, full med bra idéer men dålig på att plocka fram dem...

Senast ändrad av en moderator:

Klassiskt inom western är ju att lägga upp ett L med hjälp av fyra bommar. Hästen börjar vid x (rumpan skall peka mot L-et) och sedan skall man backa ur. Det är en bra övning att lära sig svänga samtidigt som man ryggar.

|x|
| |__
|____

//Phillippa, full med bra idéer men dålig på att plocka fram dem...

Backa L har vi redan börjat träna på, så de har jag koll på!

Men några fler bra idéer som du kan lyckas skrapa fram! ;)

Lägg upp en serie med skrittavstånd, gärna lite längre avstånd så ungarna får lära sig att rida fram ponnyerna så det länger lite på steget över bommarna. De ska alltså inte ha svårt att räcka över, bara så ryttarna får känna ordentligt när ponnyerna kliver på med hela kroppen istället för bara med fötterna. Var noga med att öva upp en fin lätt sits med skänklarna bra placerade. Gör om övningen med travavstånd, tillräckligt långa avstånd för att ponnyerna ska länga på steget aningens över serien så ryttarna får öva ytterligare på sin lätta sits och få in rytmen i steget över serien. Man kan sedan variera avstånden lite lite så de får känna skillnad i steget, men förstås ha samma avstånd genom hela serien så de håller rytmen.

När det börjar se bra ut och de rider rakt på serierna i båda gångarterna kan man sätta upp en bana med skrittbommar respektive travbommar med koner utsatta för att markera vart övergångarna mellan gångarterna ska ske. Du kan lägga in en massa övningar i banan och kombinera det hela med tex sicksack mellan koner osv för att få upp precisionen i hjälperna och göra övergångarna på rätt plats och planera ridningen flera steg framåt.

Senare kan man ju tex höja upp sista bommen aningens från marken och flytta ut den så ryttarna får fatta galopp över sista bommen. Då blir övergången till att så smått lära sig hoppa inte så dramatisk.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 504
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 205
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama