Fram med era kreativa hjärnor!

R

real_cowgirl

Har STOR idétorka, så nu behöver jag verkligen eran hjälp.
Så här ser det ut: Har två tjejer (8 och 10 år) som rider min shettis... brukar rida 1-2 ggr/veckan.

10-åringen kan (Har ridit i 8 månader en gång i veckan):
styra utan problem i både skritt och trav.
Galoppera på volt (jag longerar)
ridvägar (volt, volt tillbaka, rätt över ridbanan, snett igenom, på stora mittvolten, på volterna)
rida slalom i skritt och trav
skritta och trava över bommar
backa
rida lätt
kan sitta ner stundvis i traven
stanna
övergångar (skritt-trav, skritt-stopp, trav-skritt, trav-stopp, stopp-trav, stopp-skritt)
gå över bro (förutom när shettisen är tjurig):p
Flytta fram och bakdel (var för sig)

8:åringen kan (har ridit 5 ggr än så länge):
Styra utan problem i skritt
styra ganska bra i trav
ridvägar (volt, volt tillbaka, snett igenom)
rida slalom i skritt
skritta över bomar
backa
sitta ner (utan problem) i traven
stanna (någorlunda)
övergångar (skritt-trav, trav-skritt, skritt-stopp, stopp-skritt)
Flytta framdel

Tränar även mycket balansövningar med båda i både skritt och trav (galopp med 10-åringen)
Då tränar vi på rida utan stigbyglar, utan händer (ha händerna på huvudet, "flyga flygplan", "plocka äplen i luften", "huvud-axlar-knä-tå", ta i hästens öron, svans)
göra "jorden runt"

Så vad är det mer för någon man kan göra? Hästen kan både hoppning, dressyr, western och körning.

Har tänkt att de ska få rida barbacka någon gång och så ska vi ut och köra när vagnen är lagad.
Men vad mer kan man hitta på att lära barn att göra!
De rider oftast tillsammans!
Jag har egen liten sandridbana (25x22meter) 6 hinderstöd, flerna koner/dunkar, flera bommar, bro, grind.

Kom med en MASSA förslag, inget förslag är för dumt att nämna :banana::bump::banana::bump:

Sv: Fram med era kreativa hjärnor!

men kom igen nu! Alla kan inte ha lika mycket idétorka som jag har.... ;)

Nästa steg känns som att i alla fall den storas nästa steg är att lära sig manövrera hästen i galopp. Till det krävs ju mer balansträning. Har h*n galopperat något själv?

Hur är det med uteritter i naturen? Glöm inte att det ska vara roligt att rida :D

"följa john" är ofta också populärt. Gärna i en "hinderbana" med koner, bommar osv.

Jo, de är ju klart... har inte galopperat något själv... men ska nog få ta och prova de nu nånting! :)

Uteritter kan vara lite svårt... de kan inte rida själv på honom ute (utan att någon leder) men nån gång när bara den ena kommer själv så ska jag nog ta och traska ut i skogen med dom! :banana:

Följa john har vi faktigt gjort, glömde bort att skriva de...:crazy: men de är uppskattande... och så får de tänka lite själv var de ska gå också! :bump:

MER FÖRSLAG! :banana::bump:

Har STOR idétorka, så nu behöver jag verkligen eran hjälp.
Så här ser det ut: Har två tjejer (8 och 10 år) som rider min shettis... brukar rida 1-2 ggr/veckan.

10-åringen kan (Har ridit i 8 månader en gång i veckan):
styra utan problem i både skritt och trav.
Galoppera på volt (jag longerar)
ridvägar (volt, volt tillbaka, rätt över ridbanan, snett igenom, på stora mittvolten, på volterna)
rida slalom i skritt och trav
skritta och trava över bommar
backa
rida lätt
kan sitta ner stundvis i traven
stanna
övergångar (skritt-trav, skritt-stopp, trav-skritt, trav-stopp, stopp-trav, stopp-skritt)
Flytta fram och bakdel (var för sig)

8:åringen kan (har ridit 5 ggr än så länge):
Styra utan problem i skritt
styra ganska bra i trav
ridvägar (volt, volt tillbaka, snett igenom)
rida slalom i skritt
skritta över bomar
backa
sitta ner (utan problem) i traven
stanna (någorlunda)
övergångar (skritt-trav, trav-skritt, skritt-stopp, stopp-skritt)
Flytta framdel

Tränar även mycket balansövningar med båda i både skritt och trav (galopp med 10-åringen)
Då tränar vi på rida utan stigbyglar, utan händer (ha händerna på huvudet, "flyga flygplan", "plocka äplen i luften", "huvud-axlar-knä-tå", ta i hästens öron, svans)
göra "jorden runt"

Så vad är det mer för någon man kan göra? Hästen kan både hoppning, dressyr, western och körning.

Har tänkt att de ska få rida barbacka någon gång och så ska vi ut och köra när vagnen är lagad.
Men vad mer kan man hitta på att lära barn att göra!
De rider oftast tillsammans!
Jag har egen liten sandridbana (25x22meter) 6 hinderstöd, flerna koner/dunkar, flera bommar, bro, grind.

Kom med en MASSA förslag, inget förslag är för dumt att nämna :banana::bump::banana::bump:

Bor du nära en sjö?:idea:

Det låter som barnen är mogna för lite uteritt under ordnade former. Det måste vara kul för ungarna!! (och för hästen) Ta hojjen å följ me på en runda runt i närområdet. :banana:
Skit roligt för ungarna å kul för hästen, å kul för mamma som får se nåt annat än ridbanan. :idea:

Maria
(Som har sex ungar hemma i helgen)

Det låter som barnen är mogna för lite uteritt under ordnade former. Det måste vara kul för ungarna!! (och för hästen) Ta hojjen å följ me på en runda runt i närområdet. :banana:
Skit roligt för ungarna å kul för hästen, å kul för mamma som får se nåt annat än ridbanan. :idea:

Maria
(Som har sex ungar hemma i helgen)

japp, uteritter är jätteskoj, problemet är bara att det är en häst och två ungar... :p +att vagnen till hästen har punktering för tillfället...

har ni tränat balansen?
annars skulle man ju kunna hoppa stuts och när man är över hindrena skulle man kunna släppa tyglarna.fast det kanske är lite svårt för dom:(

visst har vi tränat balans... men det där kanske får bli lite senare... men jag ska absolut lägga det på minnet tills tiden är inne för dom! :banana:

visst har vi tränat balans... men det där kanske får bli lite senare... men jag ska absolut lägga det på minnet tills tiden är inne för dom! :banana:

du kan ju lära dom nya saker som cerpentin om du inte lärt dom det eller nåt sånt där som dom inte vet hur man gör och så:bump::banana::bump:

Två ungar å en häst löser man med en unge på pakethållaren, alternativt så tar man en unge på hästen å en är kvar hemma.:D

Maria

jaa! de har jag glömt bort att lära dom! Tackar! (även enkla saker kommer man inte alltid ihåg... :p)

japp, de ska jag ta och satsa på! :D

visst gjorde jag de! Kan du komma på fler enkla saker som jag har glömt bort?! :idea::rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 504
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 205
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama