Sv: Frallefrågor
Min mamma föder upp Frallor, så jag har en hel del erfarenhet av rasen. En viktig sak att undersöka om ni ska ha en hane, är hur pass mycket hanhundsaggressivitet det finns hos uppfödaren. Hanarna är ofta mycket "på" mot andra hanhundar, och dom vaktar sina tikar väldigt väl, om dom har några sådana runt sig.
Kolla temperamentet mycket noga hos uppfödarens hundar, och få gärna numret till deras valpköpare och kolla deras temperament. Det finns en hel del tvivelaktiga hundar i rasen, som mer än gärna bråkar konstant med andra hundar. Det är en Bulldogg, och dom är mycket envisa när dom vill något.
Hittar man rätt uppfödare är det en ganska rolig ras, dom hänger gärna med på allt, och tycker inte så värst mycket om att bli lämnad hemma. Dom flesta uppfödare inom rasen säljer inte till folk som lämnar hunden ensam under dagarna, då Frallorna brukar bli olyckliga då. Det är okey om hunden lämnas någon dag i veckan kanske, men absolut inte under varje arbetsdag.
Tänk även lite på nosen hus hundarna hos uppfödaren. Många vill ha dom så platta som möjligt, men jag vet av egen erfarenhet att det alltid uppkommer andningsproblem då. Vår hane är något för platt, och han kan inte alls hantera värme som tikarna med lite mer nos. Han får helt enkelt inte in tillräckligt mycket luft, och börjar därför flåsa i princip av ingen värme alls.
Det finns även en del diskbråck inom rasen, det är dock inte SÅ vanligt. Men det kan vara bra att veta att det finns, vilket till viss del nedärvs har jag märkt.
Får jag vara nyfiken och fråga om vilka kennlar han ska ringa? Min mamma är nämligen uppfödare i Sthlm, så jag kan alla kennlar där. Och även lite mer runtom i Sverige.