Frallefrågor

Jozze

Trådstartare
Pojken ska köpa en fralla :love: - fransk bulldogg - och jag har hjälpt honom leta efter lite kennlar. Han ska ringa till två av dem imorgon, och eftersom de hundar han har haft inte köpts in av honom själv misstänker jag att han inte riktigt vet vad man ska fråga om...
Jag hittade de här frågorna på FBK's hemsida: FBK Köpfrågor men undrar vilka fler bra frågor det finns att ställa, både specifikt för frallor men även allmänt vid hundköp. Surfade lite på SKK men hittade inget matnyttigt...

Tack för hjälpen! :bow:

Sv: Frallefrågor

Min mamma föder upp Frallor, så jag har en hel del erfarenhet av rasen. En viktig sak att undersöka om ni ska ha en hane, är hur pass mycket hanhundsaggressivitet det finns hos uppfödaren. Hanarna är ofta mycket "på" mot andra hanhundar, och dom vaktar sina tikar väldigt väl, om dom har några sådana runt sig.

Kolla temperamentet mycket noga hos uppfödarens hundar, och få gärna numret till deras valpköpare och kolla deras temperament. Det finns en hel del tvivelaktiga hundar i rasen, som mer än gärna bråkar konstant med andra hundar. Det är en Bulldogg, och dom är mycket envisa när dom vill något.

Hittar man rätt uppfödare är det en ganska rolig ras, dom hänger gärna med på allt, och tycker inte så värst mycket om att bli lämnad hemma. Dom flesta uppfödare inom rasen säljer inte till folk som lämnar hunden ensam under dagarna, då Frallorna brukar bli olyckliga då. Det är okey om hunden lämnas någon dag i veckan kanske, men absolut inte under varje arbetsdag.

Tänk även lite på nosen hus hundarna hos uppfödaren. Många vill ha dom så platta som möjligt, men jag vet av egen erfarenhet att det alltid uppkommer andningsproblem då. Vår hane är något för platt, och han kan inte alls hantera värme som tikarna med lite mer nos. Han får helt enkelt inte in tillräckligt mycket luft, och börjar därför flåsa i princip av ingen värme alls.

Det finns även en del diskbråck inom rasen, det är dock inte SÅ vanligt. Men det kan vara bra att veta att det finns, vilket till viss del nedärvs har jag märkt.

Får jag vara nyfiken och fråga om vilka kennlar han ska ringa? Min mamma är nämligen uppfödare i Sthlm, så jag kan alla kennlar där. Och även lite mer runtom i Sverige.

Tack så mycket för svaret! :bow: Ska skriva ut det här och visa för min pojkvän.

Det var två kennlar i Småland; den ena hade en kull och den andra väntade en kull i juni. Jag har enbart letat på vovve.net och FBK's hemsida och det har varit riktigt tunt med fralleuppfödare. Jag bor i Sthlm och pojken bor utanför Malmköping i Södermanland, så om du känner till uppfödare häromkring så vore det väldigt trevligt om du ville skicka ett PM med en lista på några, med telefonnnummer och gärna eventuell hemsida. Jag kan PM:a namnen på kennlarna han skulle ringa!

Han är inne på att skaffa en hanhund, och den kommer då att bo hos honom och hans bror där det redan finns en östsibirisk lajkahane. I stora huset (de bor på en gård) bor två tikar; en new foundland och en tysk jaktterrier. Jaktterriern är inte intresserad av andra hundar (är lite aggressiv) så henne kommer han nog inte träffa speciellt mycket, och den andra tiken får vi se om hon lever när frallan kommer.
Är det risk då, trots att antagligen ingen av hanarna kommer att direkt träffa tiken, att de bråkar om henne?

Generellt sett går en Frallahane inte ihop med andra hanar efter könsmognaden. Jag vet tyvärr flera exempel på rak arm, där hanarna kommit jättebra överens med en annan hane, och bott ihop med dom, men resultatet har aldrig blivit bra. En är numera enögd, jag vet flera som är avlivade pga dom blivit väldigt heta på att slåss efter att ha fått prova på det med en annan hane i hemmet.
Så dom kanske inte kommer att bråka om tiken, men dom kommer att bråka med varandra, för en Fralla ger sig inte, han SKA vara högst i rang bland andra hundar.

Så tyvärr, skulle jag inte rekommendera en hane. Jag vet heller inte många uppfödare som säljer hane, till någon som redan har en hane. Tikarna däremot fungerar ypperligt med andra tikar och hanar, så fort som rangordningen är bestämd. Hittills har ALLTID Frallan bestämt, oavsett storlek.

Så även om frallan visat den andre hanhunden att han är högre i rang (lajkan är lägst i rang i "flocken" redan nu), är det risk för att de fortsätter bråka?

Tråkigt att höra :( Pojkvännen vill helst inte ha en tik pga lajkan som nu ylar som en tok halva nätterna när tikarna löper, trots att de befinner sig ca 50 m därifrån...

Tack för infon om kenneln!

Det är stor risk för det ja. Det behöver inte bli så, men risken är så pass överhängande så att dom flesta inte vågar chansa, speciellt inte uppfödarna.

Frallor kan inte yla direkt, och inte skälla som normala hundar heller. När våra tikar löper är det enda ljuden som kommer från hanen flåsande. Han är på, på, på och stänger man mellan dom kan han gnälla och pipa, men inte värre än så. Och han är ganska extremt överkåt :crazy:

Jag menade att lajkan skulle sitta och yla om han skaffade en fralletik ;)

Hur blir det om man kastrerar då..?

Kastration har inte spelat någon roll i dom fall där jag varit inblandad i, tyvärr. Både kemisk och riktig kastration är provade.

Vår hane accepterade andra hanar till strax efter 1 års ålder, om dom var ranghöga. Efter den åldern var han beredd på att ge alla hanhundar i närheten stryk, tills han själv stupade. Idag, 7 år gammal, är han fortfarande lika beredd, oavsett om tikarna är med eller ej.

Lajkan verkar ju yla redan. Ylningen kan man tyvärr inte låta välja kön åt en, slagsmålen är viktigare tycker jag allt. Frallorna är en väldigt, väldigt speciell ras.

Nej självklart går ju slagsmål före ylandet i val av kön :crazy: Även om det är ruskigt jobbigt med en kärlekskrank hund som börjar yla kl 4 på morgnarna när hans husse åker till jobbet ;)
Men det gäller ju bara några veckor om året, så jag tycker absolut att det bara är en petitess jämfört med att ha en sådan hanhund som du beskriver... som hela tiden skulle hetsa mot lajkan även om de var åtskilda inomhus. Låter inte roligt alls...

Nej, det får väl bli en tik eller en hane av en annan ras då helt enkelt.

Ja, det är inte alls kul att ha sådana hanar ihop. Det brukar oftast bli ännu värre när man stänger mellan dom då också, för då kan dom stå där och hetsa upp sig så mycket som dom bara orkar.

Hade det inte funnits en hane där, hade jag absolut rekommenderat en hanvalp, tycker att dom är mycket roligare att umgås med än tikarna. Tikarna är lite vekare och mesigare, vilket inte passar mig, men det finns ju många andra som gillar det!

Nu får jag det att låta som en fruktansvärd ras känns det som, och visst - Jag HAR sett några enstaka fall där vuxna hanar kommit relativt bra överens - Men det känns inte som om det är värt att riskera det, när jag sett 10 gånger så många fall där det gått dåligt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej börjar med att säga att det INTE är jag som letar hund. 2 får räcka. Har en väninna som söker efter en specifik ras och har svårt...
Svar
5
· Visningar
1 277
Senast: Tajger
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 517
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 318
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 739
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka