Fraktur sesamben

Aningsfull

Trådstartare
Jag har tyvärr fått den tråkiga diagnosen att min agilityhund har två frakturerade sesamben i ena framtassen.
Veterinären gav inga direkta svar och vågar inte säga hur vida hon kommer att komma tillbaka på tävlingsbanorna igen, det verkar bara vara att avvakta och se.

Är det någon här inne som har erfarenhet av såna frakturer? Hur gick det för eran hund? Kunde den komma tillbaka till ett fullt aktivt liv igen?

Min hund hade en fraktur i sesambenet förra sommaren (2013) och det tog ca tre månader innan jag kunde börja träna med honom igen/gå mer än 5min promenader. Min veterinär förklarade att det kan bli större chans för artros i den tassen i framtiden men det är inget som är säkert heller. Jag tycker att hans klor på fraktur tassen spretar mer än den andra, men det verkar inte vara något han bryr sig om. Han är en väldigt aktiv hund och jag ser inga begränsningar på honom i dagsläget men han är också ganska ung 2år men vi ska ha kul så länge hans kropp inte säger nej.

En kompis jämte bröt sesambenet i en framtass för ett par år sedan och tål inte mer än något släpp innan det går upp och han blir halt igen.
Hunden är bara 5, men har fått gå delvis i pension. De ska testa att ha honom som bandhund till nästa säsong, men eftersom han enbart jagar gris är det inte särskilt optimalt tyvärr.

Jag har tyvärr fått den tråkiga diagnosen att min agilityhund har två frakturerade sesamben i ena framtassen.
Veterinären gav inga direkta svar och vågar inte säga hur vida hon kommer att komma tillbaka på tävlingsbanorna igen, det verkar bara vara att avvakta och se.

Är det någon här inne som har erfarenhet av såna frakturer? Hur gick det för eran hund? Kunde den komma tillbaka till ett fullt aktivt liv igen?

Är det den som haft den mystiska hältan?
Hör det ihop eller kom ni aldrig fram till vad det var?
Bara nyfiken och intresserad :)

Det är samma hund. Däremot har skadan uppkommit i samband med ett slagsmål så hon är även sydd i tassen.
Sen finns förstås möjligheten att frakturerna funnits där sen tidigare, men då hon är rätt illa biten rakt över tassen så är det ändå största sannolikheten att skadan uppstått i slagsmålet.

Den mystiska hältan som dom aldrig hittade hos veterinären dök sen heller aldrig upp igen. Haha. Det kan man ge sig fasen på när man väl gått till veterinären. haha

Min förra hund fick en fraktur på ett sesamben. Han fick vila, med en "trång" sko vid kortare promenader (för att tassen inte skulle kunna vidga sig som den normalt gör vid nedtramp), i någon månad och sedan satte jag igång honom och han var ganska snabbt igång och kunde vara lika aktiv som innan igen.

Tack, det lät hoppfullt. Just när man har hund för att vara aktiv, träna och tävla känns det som rena mardrömmen med skador där ingen vill uttala sig hurvida det blir bra eller ej. Det verkar som att det är en sån där skada som kan bli lite hur som helst. Vissa repar sig aldrig och andra märker knappt av det.

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 646
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 436
Senast: Viva
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 545
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 182
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar