fraktur på griffelbenet

Z

zuzzen

Min häst har ev detta. Fått en spark förra veckan och ett litet sår med en liten svullnad var det när jag kom till stallet. Gjorde rent såret och hon var inte halt, så jag red en kort sväng. Tre dagar senare var benet som en telefonstolpe och såret hade blivit infekterat i värmen. Veterinären kom..en grads hälta visade hon när vi sprang. Fått antiobiotika mot infektionen (ges med injektion intramuskulärt). Veterinären misstänker även fraktur på griffelbenet, men sa att hon ska gå ute i hagen som vanligt. Försvinner inte svullnad och hälta efter helgen ska jag åka och röntga henne nästa vecka. Ska de verkligen springa och busa som vanligt i hagen med en fraktur på griffelbenet? Hur lång är konvalecensen?

Sv: fraktur på griffelbenet

Tror inte det är så bra att hon springer omkring :smirk: Men griffelbenenet läker av sig själv(oftast), tror dock det tar runt 8 veckor om inte mer.

Vet en ponny som tävla hoppning (La/msv) och åkte till veterinär för att hon skulle friskförklaras(varit halt för 6 månader sen) och då visade sig att hon hade brutit griffelben :crazy: Alla tyckte det var konstigt att hon kunde hoppa(ja visa ju ingen hälta heller) Så det är inte alltid dom har ont av brutet griffelben

Min häst är precis friskförklarad ifrån sin fraktur på griffelbenet. Det var en lite fraktur och de första 7 dagarna gick hon i sjukhage, sen gick hon tolv veckor i vanlig hage med kompisar, men utan att ridas, så det tar lite tid.

Springa och busa är ju inte nödvändigt, men rörelse är bra.

Min bekants häst har haft av griffelbenet 3 ggr, och de opererades inte, efter konvalesenten var han helt återställd. Tävlas i Msv dressyr.
Det är inte ovanligt med frakturer på griffelbenet och en del märks knappast.

griffelbensbrott är inte så allvarliga som det låter, då griffelbenet i sig inte fäster någonstans.

I vissa fall opererar man, i andra får det självläka.

vet en travhäst som bröt griffelbenet hösten 2003, nu går han lopp för fullt på tider som 1.15-1.16... så han har inga större problem med det.

Tja, min häst gick i full träning med sin fraktur i två månader innan hon visade svag hälta. Vid det laget var frakturen i ganska god läkningsstatus ändå, trots den massiva aktiviteten. Efter upptäckten fick hon fyra veckors skritt som konvalecens. Det är tydligen inte ovanligt att hästar är ganska pigga och glada trots griffelbensfraktur.

Min pålle fick en griffelbensfraktur på hb sept-03 på sommarbetet. :confused:
Eftersom han var gammal, ville MK ej operera honom.
Så det blev 7½ månad i sjukhage, dubbelt zincabandage under 3 månader, stallbandage annars, mediciner i omgångar och sjukpromenader med vild konvalecent. ;)
Nu är han frisk, men har artroser lite här och var, så han är nu deltidspensinär.

Jag tycker mer det låter som lymfangit iom såret och den kraftiga svullnaden? Hoppas på det.

Men röntga griffelbenet för säkerthetsskull så får du ju veta.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: Fazeem
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 101
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 541
Senast: Fiorano
·
Hästvård Häst fick ett ordentligt balltramp för 1.5 vecka sen. Stort sår, men fint, ohalt häst som jobbat på. Varit inne på klinik för annat så...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama