Fraktur i bakknä

tiger_lily

Trådstartare
Min häst fick en fraktur i sitt högra bakknä efter en spark i somras. Den upptäcktes aldrig då utan han blev beh för knäledsinflammation och sedan friskförklarad. Reds igång långsamt och var förvånansvärt fin.

I oktober lämnades han ute själv av min dåvarande stallägare i ca 1 timme. Han sprang som en idiot och var helt hysterisk.

Efter det kom hältan tillbaka, sprutades igen och blev bra.

Halkade i början av dec igen, hältan kom tillbaka och jag ville ha honom utredd. På klinik upptäcktes en fraktur och en cysta. Han blev utdömd direkt.

Han står i sjukhage just nu och ser helt okej ut när han rör sig. Han utreds av försäkringsbolaget om utdömningen och livförsäkringen.

Tänkte höra om det finns någon som har erfarenheter av liknande skada. Försökt googla men hittar inget där man vet hur det slutade. Har pratat med vet men får inga klara svar och ingen förstår hur han kunnat vara ridbar.

Griper lite efter halmstrån för att se om det går att rädda min fina häst. :(

Tyvärr ja. Min blev ridbar var dock "stel och oriden" enligt de som hade honom på prov för köp. Fick hem honom och åkte till klinik. Patella i två delar. Utdömd direkt och avlivades ett par dagar senare. Veterinären sa typ 20% chans att han skulle kunna bli fungerande promenadhäst utan smärta. Han såg i stort sett ohalt ut när han sprang i hagen.

Okej, påminner mycket om min. Han kan se superfin ut i hagen och verkligen showa loss. :(

Tack för svaret!

Fraktur på patella fick min tjej i somras efter att hon gått omkull i somras. 3 månader på sjukhage efter operationen och sedan skritt i 2 månader uppsuttet då ett ligament blev skadat. Nu är hon under igångsättning och veterinären tror att hon blir helt återställd. Min hade slagit bort en del benfragment så patella var fortfarande hel i övrigt.

Till mig sa veterinären som opererade att det var god prognos för den typen av fraktur om man upptäckte den och opererade direkt. Om man däremot lät hästen gå med frakturen längre tid eller valde att inte operera så var det enligt honom rätt dålig prognos. Så det är väl troligen fallet med din häst... Tycker att du ska kontakta en annan veterinär för en second opinion om du vill se om det finns något att göra för din häst.

Jag vet en häst med fraktur i kotorna bak som reds lätt hobbyridning utan att man kunde se nåt fel, svullnade plötsligt i benen och utreddes på klinik, fraktur båda bak, utdömd och avlivad direkt. Jag hade nog aldrig trott på det om jag inte sett det själv.

Min ponny sparkades på hasen som ung, så hårt att en bit av benet (skelettet) gick helt av. Han blev bra, stod på Helsingborg djursjukhus i flera veckor.

Tack för alla svar. Har varit i kontakt med två kliniker, min hemma veterinär och mitt försäkringsbolag. Alla har nu dömt ut honom.

Fick höra om en op för att kontrollera ledband och menisk och spruta cystan. Han skulle ev hålla som skogsmulle men inte få gå i större hage än en större sjukhage.

Det är inget liv för honom att behöva stå i en miniliten ruta resten av livet för att jag vill ha honom kvar. han är en väldigt energisk häst och kan knappt ha en vilodag utan att få spader och då inte få tillåtelse att få röra sig ordentligt mer känns bara grymt.

Jätteglad att jag fått höra några solskenshistorier iaf!

Tråkigt att höra att alla kommit fram till samma sak, men då kan man inte säga annat än att du försökt.

Jag tycker att du tänker klokt och du är beredd på att göra det minst själviska man kan göra i det läge du hamnat i.

Styrkekramar till dig <3

Tack så mycket.

Hade förhoppningar tills igår men då dömde försäkringsbolaget också ut honom. Då hade de ändå pratat om rehab istället innan.

Tid är bokad och jag får glädjas åt den fina tid jag fick med min vackra häst.

Tack så jättemycket för alla svar, hade så gärna velat rädda Solen :cry:

Så tråkigt med din häst! Beklagar!
Jag var tvungen att ta bort min jättefina 6-åring idag på grund av bland annat en fraktur i bakknäet.
I hans fall var även menisk och leden väldigt skadad. Så fruktansvärt sorgligt :(

Om hästen inte är initialt halt skulle jag ge den tid beroende av ålder.

Min som op. Birkelandsfragment i båda bakkotorna med lokalt grav ledinfl. 2001, som ådrog sig en chipfraktur i spattregionen ena bak. 2005 ej operabel. Sparkat av griffelbenet ena fram har läkt ut självt.

Jag fick en ganska dålig prognos efter op. Men tävlade o tränades. Träffade op. Vet. Många år senare o berättade. Då svarar denne att hästar har så bra läkförmåga...

Jag är nöjd med att kunna hobbyrida eller t o m promenadrida.
Jag har fått frågan vad Jag vill med min häst o tävling har ingen prioritet
Jag skulle triangel märka den o ge den tid så länge den mår bra,

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 081
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 198
Senast: skuggi
·
J
Hästvård hej, är så gott som bruten i två delar när det gäller poan, skadan samt försäkringstvist. jag drar hela historien från början. LÅNGT...
Svar
16
· Visningar
6 401
Senast: juliag
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 018
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross