• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Tore90
  • Startdatum Startdatum
T

Tore90

Jag håller inte på med trav så en del frågor är nog ganska självklara och ni har förmodligen svarat på dom X antal gånger, men om så är fallet länka gärna till en tråd där det står. Eller tipsa om sökord.

Jag var å tävlade körning (dressyr, konkörning, maraton) på en trav bana och där stog det lite sulkisar upradade, och jag la märke till att en del av dom hade järn stänger som gick nästan ända frame ifrån däckelfästet och ända back till sitsen dom var bara fästa längst fram men lösa där bak. Vad använder ni desa stänger till?:)

Sen la jag oxså märke till trä konstruktion som stog utomhus där det var som breda spiltor där man kunde sätta fast hästen i två grimmskaft. Är det så att ni spänner fast hästen selar och spännerför den sen släpper ni grimskaften och kör iväg? Om så är fallet gör alla det och varför? varför inte?:)

Sv: Frågor

stängerna kan kiusken korrigera hästen att springa rakare i kurvorna ( det går ju fort så hästarna kan "gena" )
spiltan vet jag inte vad det är...vilken travbana var du på

Undra om inte Tore90 har varit på Karlshamns travbana, stämmer det? :)

Om jag inte minns fel ifrån mina besök där så stod det sådana "bås".

OM det nu är Karlshamns travbana TS har varit på så ligger ju förklaringen i att banan endast kör en tävlingsdag per år och inte är speciellt representativ för landets övriga travbanor.

(Tex. så får publiken gå över banan in till mitten där man sedan ser nästan hela banan för en kulle och en uppförsbacke skymmer första sväng. En jättecharmig bana dock!:love:)

Sen la jag oxså märke till trä konstruktion som stog utomhus där det var som breda spiltor där man kunde sätta fast hästen i två grimmskaft. Är det så att ni spänner fast hästen selar och spännerför den sen släpper ni grimskaften och kör iväg? Om så är fallet gör alla det och varför? varför inte?:)

Du har helt rätt i att man brukar sela på och spänna för när hästen står fast inom travet. På stalllgången eller kanske i de bås du såg.

Väldigt praktiskt i synnerhet som det på tävlingsdagar rör sig mycket hästar, hundar, småbarn, och en hel massa vuxna människor också på tävlingsområdet och det skulle lätt kunna bli lite kaos om någon häst kom lös - så såvitt jag kan se är det en säkerhetsåtgärd. Travvagnarna (i synnerhet tävlingssulkies) är ju väldigt lätta så det är helt enkelt lättare att flytta vagnen till hästen än vice versa också.

De flesta har möjlighet att göra likadant hemma vid träning. Sela ut och spänna för inne på stallgången alltså. Väldigt många travtränare kör ju ensamma och då är det en viss fördel att hästen sitter fast under det lite kritiska momentet att spänna för vagnen. Även den mest väluppfostrade häst KAN ju sticka... även om det inte ska hända...

Jaha, har de byggt om?
Så innerplanen var helt stängd för publiken?

Innan har de haft läktare vid upploppet men för att få plats med ca 4000 besökare har de flesta hänvisats till innerplan där både serveringar och totokassor har funnits.
(Inget ovanligt på en del utländska banor)

Kikade på deras hemsida nu och då ligger de efter med uppdateringarna. Enligt kartan ser det precis ut så som jag minns det.

Tack så mycket för svaren:bow:

jag var på wagerryds (stavning?!) ligger typ runt jönköping.:p

Nej det är nog inte gäst spiltor hoppas jag iallafall för det var typ 4 stolpar och ett par brädor mellan stolparna så att det blev som fack fast öppet fram och bak. Och sen var det 2 hela rad med såna.

Hehe jag åker förbi karlshamns trav bana väldigt ofta. Jag trode att den heter asarums travbana då den ligger i asarum :S nej har aldrig varit ine på banan bara åkt förbi. vad jag vet så har de typ ett par boxar/spiltor och ett par telefonstolpar med ringar i (telefonstolparna ligger ner)

Okaj men vi som håller på med körning klara förspäningen alledes utmärkt utan att binda fast hästen:D. Även när vi är själva, kanske inte alla men de mesta iallfall och efter som vi ändå måste ha en medhjälpare med oss så kan man ju ställ h*n framför hästen bara.
Men å andra sidan så väger ju våra vagnar lite mer :grin:

Jag red lopp på Karlshamn förra sommaren och åt sillamacka på innerplan så nog var där öppet ;)
Mycket mysig bana måste jag säga.

kom på lite mer frågor hoppas på att dom oxså besvaras.

Hur mycket kostar en sån tävlingssulkies? jag menar det är ju inte så mycket metal till dom så min gissning blir på ca 5000kr vilket jag tycker är jädrans mycket för ett par meter rör och två hjul ;P

kom på lite mer frågor hoppas på att dom oxså besvaras.

Hur mycket kostar en sån tävlingssulkies? jag menar det är ju inte så mycket metal till dom så min gissning blir på ca 5000kr vilket jag tycker är jädrans mycket för ett par meter rör och två hjul ;P

Priserna varierar ganska mycket beroende på märke och modell. De vanligaste (t ex Custom, Royal, Grafströms) kostar nya runt 15-20 000 kr.
Det finns billigare vagnar och dyrare vagnar. Toppriset innehas nog av Custom FCS (kolfiber) som kostar dryga 60 000 kr plus moms.

Bara hjulen till en sulky får man betala nästan 2000 kr stycket för om man vill ha någolunda kvalite.

hehe ja jag trode ju nästan att det hamnade där omkring men företagen måste ju göra en rätt bra affär eller? är det jätte komplicerade hjul och någon spesial (stavning?!) metal till det övriga?

Jag vet inte vad det kostar att tillverka en sulky men som med allt annat så ska ju alla parter i kedjan ha betalt för sitt...

Ramen i en sulky består av metall. Skalmarna är oftast i trä men rostfritt stål och aluminium förekommer också. Sedan den här kolfibervagnen som är svindyr men väger knappt nånting alls.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·
Körning Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning? Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med...
Svar
15
· Visningar
3 396
Senast: Zarro
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·
Träning Såhär är det. I sommras skaffade jag och min lillasyster häst tillsammans , som vi har i stallet som vi äger tillsamman med våran granne...
2
Svar
24
· Visningar
2 434
Senast: LillaM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈