S

Spider84

Jag funderar på att vara med och starta i KM i dressyr nästa helg...säkert en sån grej jag lär ångra när jag väl gör den. Men klubben har bara ca 30 aktiva medlemmer och för att det ska bli KM av alls så får ju några vara med.

Jag har starta en gång förut, för många år sen. Någon av LC klasserna, men jag minns inte ett jota från den tiden då jag faktiskt hade lite koll på "dressyr" världen.

Så 120frågor:
* På spåret är hästen alltid ställd inåt?
* På rakt spår innanför spåret är hästen då alltid rak i kroppen? Även på diagonalen?
* Hur räknar man stegen i ryggningen korrekt? Är det ett steg när alla fyra benen flyttat sig en gång? (har aldrig ens tänkt på att räkna antalet steg)
* Någon som har en film på vad som är arbetstrav kontra mellantrav, samt mellan skritt kontra ökad skritt? Det sistnämnda existerar inte i den hästens register och jag har svårt för att tro att det kommer att göra det på många år till. :crazy:
* Arbetsgaloppen, hur samlad är den? Jag misstänker att den galoppen jag rider är alldeles för "långsam".
* Och till sist: skänkelvikning. Något jag normalt inte rider, men som tanten och jag ridit förr...också för flera år sedan. Hästen ska bara vara ställd, från rörelseriktningen och röra sig åt sidan parallellt med väggen (i La:1)?

Jag är absolut inte med för att försöka placera mig utan bara som en kul grej för att vara med i klubbens gemenskap (ganska ny här).
Jag vet inte ens om det blir i en engelsk sadel och med tränsbett eller om det blir i min vanliga, icke tillåtna, mundering.

Sv: Frågor?

Jag funderar på att vara med och starta i KM i dressyr nästa helg...säkert en sån grej jag lär ångra när jag väl gör den. Men klubben har bara ca 30 aktiva medlemmer och för att det ska bli KM av alls så får ju några vara med.

Jag har starta en gång förut, för många år sen. Någon av LC klasserna, men jag minns inte ett jota från den tiden då jag faktiskt hade lite koll på "dressyr" världen.

Så 120frågor:
* På spåret är hästen alltid ställd inåt?
* På rakt spår innanför spåret är hästen då alltid rak i kroppen? Även på diagonalen?
* Hur räknar man stegen i ryggningen korrekt? Är det ett steg när alla fyra benen flyttat sig en gång? (har aldrig ens tänkt på att räkna antalet steg)
* Någon som har en film på vad som är arbetstrav kontra mellantrav, samt mellan skritt kontra ökad skritt? Det sistnämnda existerar inte i den hästens register och jag har svårt för att tro att det kommer att göra det på många år till. :crazy:
* Arbetsgaloppen, hur samlad är den? Jag misstänker att den galoppen jag rider är alldeles för "långsam".
* Och till sist: skänkelvikning. Något jag normalt inte rider, men som tanten och jag ridit förr...också för flera år sedan. Hästen ska bara vara ställd, från rörelseriktningen och röra sig åt sidan parallellt med väggen (i La:1)?

Jag är absolut inte med för att försöka placera mig utan bara som en kul grej för att vara med i klubbens gemenskap (ganska ny här).
Jag vet inte ens om det blir i en engelsk sadel och med tränsbett eller om det blir i min vanliga, icke tillåtna, mundering.

På rakt spår ska hästen vara rak, på böjt spår ska hästen vara böjd.
Att räkna steg i ryggningen är inte svårare än att räkna steg framåt, 4 steg framåt=4 steg bakåt. Krångla inte till det!;) I LA:1 ska man rygga 6 steg, om det blir 5 BRA kliv bakåt så gör det inget, eller om du räknar fel åt andra hållet och får 7 steg. För få steg ger däremot avdrag (3 eller 4 t.ex. om man är "petig"), men som sagt kvaliteten vägs in också.
Beträffande mellantrav så ska den vara lite friskare och längre steg än arbetstrav, med bibehållen takt. Däremot ska det inte vara "häng" i steget, då blir det snarare ökad trav. Tänk på att förbered hästen genom hörnet så ni är beredda att skjuta på från bokstaven, t.ex. M. Och även om hästen inte har så stort register så visa att ni försöker och lägg vikt på att visa mjuka fina övergångar.
Samma sak med skritten, även om hästen inte har så stort register så visa skillnad i form (längre o lägre form med kontakt på tygeln i ökad skritt, INTE lång tygel utan kontakt), samt var NOGA med övergångarna.
Arbetsgaloppen är inte samlad. Hästen ska galoppera på framåt och inte ge intryck av att "fastna", vara tillräckligt lätt i framdelen (på väg mot samling) för att klara det som ingår i programmet. Det är t.ex. svårt att klara 10 m volter samt vändningarna vid A om hästen inte bär tillräckligt med vikt över bakdelen. Tempot är ju olika från häst till häst, vet inte riktigt vad du menar med "långsamt"? Varken arbetsgalopp eller samlad galopp är ju "långsamma" gångarter.
I skänkelvikningen så, ja, hästen ska vara ställd från rörelseriktningen och parallell med långsidan. Tänk även här på att förbereda genom hörnet så att ni börjar skänkelvikningen vid bokstaven och inte flera meter in på diagonalen.

Hoppas det går bra för er. Lycka till! :bump:

Oh fan ska hästen inte ens vara ställd på spåret. Så mycket koll har jag. :D

Hur tusan räknar man steg i skritten? Jag har liksom aldrig roat mig med det. Bara i galoppen och där är det ganska enkelt. ;)

Menade med "långsam" alltså att det är samlat = det går långsamt framåt pga samlingen (jag som är övertrött idag).
Då ska hon fram betydligt mer än vårt "normala" tempo iaf.
Vändningarna får nog motsatta problemet att hon sätter sig på rumpan och vänder runt istället för att svänga och sedan "fastnar" hon i den samlingen.
Hon är ett litet...harkel läs: stort, projekt.

vilse
Du är så välkommen så ;)
Detta är en värld jag inte kan för fem öre och jag behöver ju inte göra bort mig mer än nödvändigt. :p

Läs dressyrens TR, där står det en hel del om hur rörelserna ska utföras på ett korrekt rätt (dvs för att du ska få så bra resultat som möjligt). TR finns på förbundets hemsida.

hästen ska alltid vara rak på rakt spår och böjd på böjt spår, dvs volter, hörnpasseringar osv. ett tips är att du innan ökningarna samlar ihop hästen lite så att det blir större skillnad. det är nämligen skillnaden som är viktig, att man visar att man kan reglera steglängden. ang den ökade skritten kan man tänka att hästen ska "skrida" fram, med långa vägvinnande steg. läng ut tygeln en aning, dock inte helt lång tygel! hästten ska sträcka ut halsen, men huvudet ska inte vara nedanför bogarna. i skänkelvikningen är det viktigt att framdelen går först i rörelsen, tänk på att ha den sidförande skänkeln långt fram.

Lycka till! :D

Får helt enkelt be tanten försöka samla skritten lite...vilket inte är en lätt femma på henne och sedan länga ut henne det som går i den ökade skritten.

Testade iaf att rida henne på tränsbett igår. Något jag provar någon gång om året (har blivit totalt sönderriden på det och har skytt det som pesten innan).
Och det gick bra. Riktigt bra faktiskt så hon får gå på det ett tag.
Det innebär att jag har tillåtet bett och jag fick tag på en engelsk bomlös sadel som jag kan låna. Nu är det bara min klädsel som inte är tillåten. :D

Skänkelvikning har jag dock inte vågat mig på att prova ännu, men det tror jag inte ska ställa till några större bekymmer eftersom hon kan dom sedan innan...och jag också någonstans långt inne.

Värsta delen är den raka uppridningen.

Djurjouren
Akta så du inte får komma upp och vara mentalt stöd. :devil:

Nej det blir tanten.
Tänkte ta Kirran först, men sen kom jag på att jag kan ju rida Aminette igen (eller att jag redan gör det). En häst som inte bockar när man pressar henne lite i galoppen och redan kan skänkelvikningar. Kan vara en fördel :D
Och som varit med om tävlingar förr så hon lär inte bry sig nämnvärt som små vita staket...möjligtvis att hon får får sig att hoppa över det för jag tror aldrig hon tävlats med sånt förr.

:eek::eek: Ja där ser man:idea:

Vad kul! :banana: Då får man se dej på detta forum nu då?:D

Solis inlägg var bra.
arbetsgångarter är där den faktiskt tar i- inte joggar runt, utan rör på sig så mkt som den kan.
Kom ihåg att rida på framåt även i sk. vikn. det är lika viktigt som tvärningen. att den trampar på mer under sin tyngdpunkt:devil: o inte bara förbi den.

Kul att du får lite sporre att behöva träna på för dig lite udda saker.:bow:

lycka till:)

Du får be om en tidig start så jag hinner komma och fota!! Sådana här spektakel måste förevigas :devil:

:D

Ett tips att att kika på youtube efter LA:1 program.
Då får se programmet (och förhoppningsvis hur det funkar ;))

Lycka till!

flashlight
Jag är här inne och tjuvläser lite titt som tätt. Har bara inte skrivit något större alls någonstans på sistone p.g.a tidsbrist.
Men börja tävla dressyr på något "större" plan tror jag nog att jag skippar ett tag till.

axel
Eftersom jag blandar in en hel del från SRS i min träning så går det nog lite mer framåt i alla gångarter än vad folk misstänker.
Bara skritten på den hästen som är fruktansvärt oaktiv p.g.a att hon bara inte orkar. I traven och galoppen kan man få det att se ut som att hon orkar iaf. :angel:
Sattes igång för två veckor sedan lite försiktigt och får bara ridas korta stunder.
Största bonusen med detta var att upptäcka att hon äntligen går bra på tränsbett.

Vimsan
Tack, det var ett riktigt bra tips för jag har fortfarande problem att urskilja vilket tempo som är vad i gångarterna. Ska jag kika på direkt.

Djurjouren
Det får du hemskt gärna göra även om jag lär bli totalt trakasserad. :angel:
Känns som att vi inte har koll på något just nu eftersom hon nyss är igångsatt och jag bara vågar rida henne ca 20minuter åt gången.

vilse
Får reda på när det är ikväll.

Jag klantade mig. Titta inte på min youtubelänk... Glömde att de ändrat om programmet. Det där är gamla LA:1 Fel vägar med andra ord... Men ioförsig så kan du iallafall se skillnaden mellan arbets och mellangångarterna och sånt om du vill.

Öhm...på något sätt blev jag övertalad att starta med bägge hästarna i varsin klass. :eek:
Den lilla unghästen (d-ponny) i en LC:2 och Aminette i LA:1.
LC:2 tyckte jag väl inte att det var speciellt mycket att fråga om mer än att programmet är lite lätt skumt.
Men fri skritt och sedan: ta tyglarna, utgår jag från att jag ska släppa ut tyglarna helt och sedan "ta" dom = ha kontakt igen.
Med andra ord att hästen ska föras utan tyglar en bit?

Liknande trådar

Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 979
Senast: kryddelydd
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 565
Senast: Kirie
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 548
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka