Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall
Hos mig betalar man 600 kr i kallhyra per box, då ingår även paddocken. Sen har jag 2 system på hösilage, de ena är att man har en maxkvot per häst upp till 300, 400, 500 o över 500 kg, för dem som vill ha en fast månadskostnad. Sen har jag även systemet att man betalar per del, vi delar upp varje bal på antal hästar o delar, varje del är 6 kg, då blir allt i procent o svinn förlorar inte jag på. Jag lägger på ca 10 % på min inköpspris. PPå kraftfodret har jag räknat ut foderstater för hästar i alla storlekar, arbete o avelsinriktningar, så jag har vissa sorter som täcker allas behov. Dessa är i dagsläget, korn,. betfor, fibergi müsli koncentrat och fibergi Elit. Under sommaren har jag vanligt müsli för de som vill ge sina hästar efter motion eftersom alla hästarna går på bete. Strö går även de o köpa från mig, för 200 kr i månaden får man använda ½ stor bal halm, spån från gården sågeri. Eller så får man köpa torvmix balar. Anledningen till att jag lägger på 10% på kraftfodret är att jag inte vill betala för svinn, jag vet att ena dagen får hästen 800 gr andra dagen får den 1100 gr, tredje dagen... de är ju så. Räknar inte därför med att gå nåt plus på kraftfodret.
Alla andra sysslor delar vi upp, 4 pass om dagen, i 3 veckorsperiod, Dessa delar vi upp med antal hästar, antal ägare. Då får varje ägare ta de antalet som motsvarar dess antal hästar. Eftersom jag bor på gården tar jag de passen som "blir över". Vi kör med samma täcken inne som ute för de mesta, finns de särskilda själ till annat, som plötsligt väderomslag är vi alla så artiga o trevliga att vi springer o fixar så de blir bra. Tex om en häst står o fryser i hagen springer den som ser detta o sätter på ett täcke. De är ionte värre än så. Likaså med lindning o sådant.
Ibland mockar jag åt dem som har häst här, o ibland mockar de åt mig. Jag brukar åka bort ibalnd, en vecka eller två i stöten, då sköter de mina hästar. I gengälld fixar jag åt dem när de har ont om tid o håller lektioner för deras barn i alla disipliner.
Jag tycker vi har ett väl fungerande stall! Vi hjälps åt där de behövs. Tjänster o gentjänster