Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall
Usch jag blir nästan arg när jag läser denna tråd! Folk är inte ett dugg medvetna om vad det kostar att vara stallägare utan tar för givet att man ska tjäna dem gratis.
Varför ska hästägaren betala mig för att ta in och ut deras häst, fodra och eventuellt mocka när jag ändå är i stallet för att fodra mina egna hästar? Det tar ju inte många minuter extra för mig, stackars hästägaren däremot tar det ju tid för att ta sig dit för att utföra dessa saker. Ändå är folk inte beredd att betala för det. Bara att mocka en box inkl tömma skottkärran, fixa vatten och fylla på strö tar ca 20 min minst/dag, det blir en hel del tid varje månad!
Varför ska hästägaren betala dyra pengar för hösilage när jag har egna åkrar och på så vis får "gratis" foder? Att det kostar mig som stallägare både inköp av areal, maskiner, TID, plast osv tar folk inte hänsyn till.
Varför ska hästägaren betala pengar för kallhyra när jag ändå har tomma boxar jag inte utnyttjar i mitt stall som är "gratis" för mig. Att lån, räntor och amortering, snöröjning, el, försäkringar, underhåll, stängsel osv ingår i kallhyran verkar inte gå in hos vissa.
Att betala kallhyra även på sommaren blånekas av många, hästen är ju inte där. Varför ska jag som stallägare hålla en box åt någon som kanske inte kommer tillbaka efter sommaren när jag kan hyra ut åt någn annan? Hästägaren har ju dessutom hela uppsättningen utrustning hängande i mina byggnader!
Varför ska hästägaren betala för att få rida på min ridbana och i mitt ridhus när jag ändå bara utnyttjar dessa någon timmer per dag? När det är tomt kan dom väl rida gratis? Att det kostar underhåll och arbete för att faktiskt ha dessa förmåner vill ingen betala för. Det skapar mer arbete för mig att hyra ut till höger och vänster än vad jag tjänar på det speciellt när det inte ens mockas efteråt!
Att vara stallägare med inackorderingsverksamhet är som att vara ett fattigt barn i ett U-land jobbandes på fabrik många gånger. Otacksamt och dåligt betalt!