frågor till dig som driver inackorderingsstall

Sv: frågor till dig som driver inackorderingsstall

Ta referenser på personer som ska flytta in.Både kreditupplysning och från tidigare stallägare.Är det en person som senaste åren har flyttat omkring 5 gånger,kan man fundera på varför.Det kanske finns en bra förklaring,men det kan ju vara av intresse att få höra den.En person, om det är fel person kan förstöra stämningen i ett helt stall.

Eller ett helt företag...

Jag håller med! Kolla först upp personen på skatteverket/kronofogden för att se så att denne inte har en massa skulder. Då får du garanterat inga hyrespengar och särskilt inte innan förfallodatumet...
Koll hos myndigheterna är "anonym" så inga papper skickas hem till personen som det gör vid sedvanlig kreditprövning. Men alla personnummer går ju inte att kolla om det exempelvis är skyddat (trots att vissa har lyckats ändå...) :crazy:

En viktig sak iom detta är att dra öronen åt sig om en person vill börja "samarbeta" med dig som stallföreståndare. Den vanligaste anledningen är att personen egentligen inte har råd att betala stallhyran och nu försöker "betala" den med motprestationer... Detta kan vara allt från att "hjälpa till med morgonfodringen" till att "motionera dina hästar" eller erbjuda "billig skoning/verkning". :eek:
Gå inte med på detta! Det slutar med att du betalar för dennes hästar och personen ifråga påstår att den mer eller mindre har hand om all drift av stallet, att du inte kan sköta hästar och ska bli anmäld, att personen ifråga ringer runt till personer som står i stallet eller har stått i stallet och talar om vilken hemsk och elak människa du är vilket är baserat på en hel uppsjö av lögner samtidigt som personen ifråga smider planer om att själv ta över stallet av de som äger fastigheten genom att hitta på lögner om dig till dem.

Hämtat ur en verklig händelse...där jag blev uppsagd från ett stall som jag arrenderade och byggt upp mitt företag runt pga en sjuk människa som spred och förmodligen fortfarande sprider lögner om mig för att hon fick betala vad det kostade att ha två hästar inackorderade. Personen försökte även komma undan sista hyran vilket gick till kronofogden och tingsrätten där denne satt och försökte vinna en rättegång genom att tala om hur otrevlig jag var och att denne känt sig hotad och allt möjligt trams. Tingsrätten trodde inte på personen men vi förlikade oss med en summa som inte alls motsvarade det denne skulle ha fått betala. Att tro att man som företagare kan få hjälp med hyresgäster som inte vill eller kan betala är bara ett önsketänkande. Det är plättlätt att komma ifrån betalningsansvar om det inte är skatt eller p-böter som ska betalas...
Vi kan säga att jag fortfarande inte hämtat mig från detta trots att det är ett tag sedan...varken fysiskt eller psykiskt.
Men det kanske känns bättre nu efter att vårt gårdsköp går igenom, 50 hektar som man kan göra som man vill med! :D

Ska jag ha inackorderingar i fortsättningen så är det kreditkoll och referenser som gäller samt en deposition motsvarande uppsägningstiden för hyreskontraktet.

Eller ett helt företag...

Jag håller med! Kolla först upp personen på skatteverket/kronofogden för att se så att denne inte har en massa skulder. Då får du garanterat inga hyrespengar och särskilt inte innan förfallodatumet...
Koll hos myndigheterna är "anonym" så inga papper skickas hem till personen som det gör vid sedvanlig kreditprövning. Men alla personnummer går ju inte att kolla om det exempelvis är skyddat (trots att vissa har lyckats ändå...) :crazy:

En viktig sak iom detta är att dra öronen åt sig om en person vill börja "samarbeta" med dig som stallföreståndare. Den vanligaste anledningen är att personen egentligen inte har råd att betala stallhyran och nu försöker "betala" den med motprestationer... Detta kan vara allt från att "hjälpa till med morgonfodringen" till att "motionera dina hästar" eller erbjuda "billig skoning/verkning". :eek:
Gå inte med på detta! Det slutar med att du betalar för dennes hästar och personen ifråga påstår att den mer eller mindre har hand om all drift av stallet, att du inte kan sköta hästar och ska bli anmäld, att personen ifråga ringer runt till personer som står i stallet eller har stått i stallet och talar om vilken hemsk och elak människa du är vilket är baserat på en hel uppsjö av lögner samtidigt som personen ifråga smider planer om att själv ta över stallet av de som äger fastigheten genom att hitta på lögner om dig till dem.

Hämtat ur en verklig händelse...där jag blev uppsagd från ett stall som jag arrenderade och byggt upp mitt företag runt pga en sjuk människa som spred och förmodligen fortfarande sprider lögner om mig för att hon fick betala vad det kostade att ha två hästar inackorderade. Personen försökte även komma undan sista hyran vilket gick till kronofogden och tingsrätten där denne satt och försökte vinna en rättegång genom att tala om hur otrevlig jag var och att denne känt sig hotad och allt möjligt trams. Tingsrätten trodde inte på personen men vi förlikade oss med en summa som inte alls motsvarade det denne skulle ha fått betala. Att tro att man som företagare kan få hjälp med hyresgäster som inte vill eller kan betala är bara ett önsketänkande. Det är plättlätt att komma ifrån betalningsansvar om det inte är skatt eller p-böter som ska betalas...
Vi kan säga att jag fortfarande inte hämtat mig från detta trots att det är ett tag sedan...varken fysiskt eller psykiskt.
Men det kanske känns bättre nu efter att vårt gårdsköp går igenom, 50 hektar som man kan göra som man vill med! :D

Ska jag ha inackorderingar i fortsättningen så är det kreditkoll och referenser som gäller samt en deposition motsvarande uppsägningstiden för hyreskontraktet.

;-) jag är utbildad hovslagare och har jobbat heltid med det i snart 7 år så billig skoning är inte intressant. tänkte däremot erbjuda mina inackorderingar skoning på hyran. 550:- i månaden för att få hästen garanterat skodd var 7 vecka och garanterad förtur vid ev. tappsko, hovböld eller annat akut. hästägaren behöver bara betala + på hyran och jag sköter resten, låter det rimligt?
(ingen helsida med svar så som: VA DYRT!!! är nödvändig, jag bryr mig inte om vad du betalar för en skoning där du bor. här kostar en utbildad hovslagare 1000:- och uppåt)

hjälp med mina hästar behöver jag inte heller, jag har inga. men det kanske kan vara skönt att ha någon i stallet som "inte har råd" som kan hoppa in och hjälpa när det behövs? eller är det alltid att skjuta sig i foten om man börjar tulla på reglerna och låta en enda få fördelar? bättre om alla som vill får dela på dom jobben?

jag har aldrig blivit blåst på en skuld hittills i mitt liv och har inga planer på att bli det heller. det finns så mycket effektivare vägar än att ta än fogdevägen ;-)

Jag föreslår att ge timlön till någon de gånger du behöver hjälp, istället för att låta någon stå billigare "utifall att". Eller gå igenom noga i förväg när/hur mycket/vad som är dennes arbetsuppgifter och sätta en hyra anpassad för det. Annars är det stor risk att det blir snett åt ena eller andra hållet...

Ha ha!

Ja, jag tror du har en viss fördel av att vara man i den här branschen. Det är lättare att få tyst på "kärringarna" då...

Kvinnor är dåliga på att gå rakt på sak och går på snyfthistorierna om än det ena än det andra...
Men man gör det bara en gång, tyvärr gick det väldigt illa denna gången. Men man ger sig ju inte i första taget.

Lycka till med inackstallet! :)

Jag tycker faktiskt att 3900 sek utan ridhus är dyrt. Jag betalar 3975 sek vitt för box, fodringar, in o utsläpp, ett täcka på/av, fri tillgång på analyserat hösilage på en anläggning med Stort ridhus, utebana, gräsbana samt terrängbana. 1 kollektiv fordring ca varannan vecka tar 10 minuter och är tidig kväll

Jag håller på med sammasak.
sitter och försöker få det att gå ihop ekonomiskt att driva inackorderings stall.

jag ska hyra en anläggning (gammal ridskola) 20min från storstad med bussförbindelse. för 12000+moms (15000) i månaden

jag hade tänkt att hyra ut 7boxar.

min tanke är att erbjuda följande... är det möjligt tror ni?

NIVÅ INACKORDERING 3900kr/månaden
box + Anläggningen
in / ut släpp
1 täcke på, 1 täcke av
Hösilage (15kg/dag)
Halm (7kg/dag)

utfodring x 4

+ att man får välja 10st utfodringar/månaden var.

vill man ha inackordering med tillägg..

benlindor av/på 15kr/dag
Mockning 30kr/dag
Motionering 150kr/dag
salt + mineraler 60kr/månaden
Betfor strimlad 100kr/månaden
Krafft Grund 6kr/kg
Krafft Groov 125 9kr/kg

NIVÅ UTBILDNING! 250kr/dag (7750kr/mån)

Full service!! foder, strö och utbildning efter träningsdagbok!

LÅTER DETTA RIMMLIGT?!

jag är diplomerad hästskötare, och ridledare (ridlärare på ridksola)

skulle du kunna tänka dig att betala detta för att ha din häst inackorderad?

De rödmarkerade är för billiga.
Sen 3900 kr /mån är säkert regionsanpassat. i sthlm hade du kunnat lägga på många tusen till.

Det är bättre att ha spillmarginal på kraft o hö osv.
Sen får du nog tänka igenom 30 kr för en mockning... hur snabbt mockar du?
Ok om du har månadsmockning mån-fred för 1000 kr men engångsmockningar bör ligga på ca 100kr

Jag tycker att benlindor av/på var billigt med 15 kr. Eller menar du per gång ?
Engångsmockning däremot tycker jag låter mycket med 100 kr. Där tycker jag 50-60 kr ?
Men inte att hyresgästen ringer samma dag och vill ha mockat.(Man kan klart vara snäll vid akuta situationer)Utan det får bokas 2 dagar i förväg eller något i den stilen.Och bokas på tavla i stallet,helst inte en massa ringande hem. En sak till kom jag på till TS. Jag hade försökt ha vissa tider när man kan komma och diskutera saker som att byta hage och allt vad det kan vara.
Så man slipper folk i hängande i dörren i 20 min, när man just hällt upp ett glas vin fredagkväll,och ska sätta sig och äta...

Det kostar ju också att ligga med lager på kraftfoder, därför ska man bara erbjuda ett kraftfoder för att få enklare lagerhållning.

Företrädesvis erbjuder man då hel havre eftersom det är i särklass lättast att lagra, hel havre håller i åratal vid normal förvaring vilket även gör det möjligt att köpa på sig större kvantiteter när man kan hitta det billigt så att man inte blir lika känslig för prisvariationer.

Har man inte pelleterade mineraler så kan man med fördel köpa mineraler ur "ko-sortimentet" vilka då är både billigare och det finns fler sorter att välja på så att man kan hitta ett mineralfoder som passar till grovfodret.

Ett annat knep som jag har lärt mig efter många års stalljobbande... stäng av telefonen när det är morgonfodring/utsläpp, annars är det stor risk för att det ringer hästägare och stör mitt i arbetet, när man har dom i luren så kan det kännas svårt att neka dom saker och ting men utan telefon så är det bara att jobba på i lugn och ro :angel:

Om det var en snickare som mockade så skulle det kosta sådär 400-500 + moms per påbörjad timme :grin:

ja? det är ju ingen orimlig peng.
Och eftersom det tar ca 5-15 min att mocka så är 100 kr/gång en rimligt styckpris!
Och självklart moms. Är man företagare tar man moms!!

För typ 10 år sedan tog jag 75kr/gång i styckpris...

Att erbjuda enbart havre kräver att man kan erbjuda riktigt bra hö/silage.
Att erbjuda enbart en kraftfoderstort är mkt omodernt tänk.

Att inte kunna få tag på personal på morgonen just särskillt vid utsläpp är ju katastrof!!

Och varför tacka nej till mer jobb, det är ju underbart att kunna fakturera folk för jobbet!!

JOBBA iNTE GRATIS!!!

hjälp med mina hästar behöver jag inte heller, jag har inga. men det kanske kan vara skönt att ha någon i stallet som "inte har råd" som kan hoppa in och hjälpa när det behövs? eller är det alltid att skjuta sig i foten om man börjar tulla på reglerna och låta en enda få fördelar? bättre om alla som vill får dela på dom jobben?

jag har aldrig blivit blåst på en skuld hittills i mitt liv och har inga planer på att bli det heller. det finns så mycket effektivare vägar än att ta än fogdevägen ;-)

Är det en bra person som är accepterad av de andra i stallet kan det vara guld värt för en stallägare att få hjälp med jobbet. Men det kan också innebära ett utnyttjande från stallägarens sida om personen hjälper till så mycket att denne egentligen skulle gå plus om den fick samma betalning som stallägaren får för de timmarna men i själva verket bara får en mindre reducering av sin egen hyra.
Det man får se till är att man inte anlitar en "mini-hitler" utan att det är en sund person och att du själv är ytterst ansvarig för stallets skötsel.

För mig som hyresgäst skulle det vara helt ointressant att bli erbjuden en sorts kraftfoder (såvida man inte skulle ha sådan dyngtur att det är just det kraftfodret som passar ihop med hösilaget vilket aldrig någonsin hänt mig).
Däremot vill jag ha gott om plats till mitt eget kraftfoder och långt hellre få billigare hyra än att prackas på att betala för ett kraftfoder jag inte gillar.

Jag hade inte heller varit intresserad av opelleterade mineraler utan köper min egen sort som passar till analys och övrigt foder. Det låter snålt att som hyresvärd erbjuda någon billig variant av mineraler som man glatt får betala fullpris på trots att man inte är intresserad av mineralerna i fråga.

På vilket sätt skulle det vara modernt att antingen behöva ligga på mera olika kraftfoder i lager alternativt slösa bort tid och pengar på att åka och köpa flera olika sorter. Det är ju ingen slump att andra företag försöker att minska ner och förenkla sin lagerhållning eftersom det kostar att ligga på en massa i onödan - det ska väl snarare ses som omodernt att ha massa olika sorters kraftoder :D

Det finns egentligen inget självklart behov av kraftfoder, kraftfoder är (eller borde vara :grin:) till för att kompensera brister i grovfodret och ska inte ses som ett eget foder i sig.

Har man då brister i grovfodret så kan det finnas behov av max 3 st olika kraftfoder - ett för vuxna hästar, ett för dräktiga och digivande ston och ett för unghästar. Man skulle tom kunna minska ner dessa 3 sorter till 2...
Utan avel i stallet så finns det då bara behov av ett kraftfoder.

Men självklart ska man försöka att se till att ha ett så bra grovfoder att det inte behövs något kraftfoder överhuvudtaget - den undersökning som gjordes på travhästar som bara åt grovfoder av hög kvalitet visade att inte bara klarade sig dessa högpresterande hästar utan kraftfoder utan dom mådde i flera avseenden bättre av dieten utan kraftfoder, bla ledde den dieten till snabbare återhämtning.

Idag finns det då en sån uppsjö av kraftfoder med rent magiska egenskaper så att hästen hoppar högre, gör snyggare ökningar och inte tappar muskler som den inte använder (mao borde muskelförtvining hos astronauter inte vara ett problem för NASA då detta kan lösas med maten... not :grin:) så att inackorderingar vill erbjudas massor av olika kraftfoder vilket inte är möjligt om man har ett tids- och kostnadsoptimerat stall.

Lösningen på detta är många gånger att inte erbjuda något kraftfoder alls utan dom får köpa sitt eget kraftfoder - men detta leder till att dom håller på med en massa byttor med djävulska lock så att tidsåtgången i stallet ökar.

Kostnaden för den ökade tidsåtgången hamnar dock på ca 100 kr per häst och månad.

Hos ger var och en sitt eget kraftfoder på en tid som passar denne (oftast efter ridning). Mkt skönt att slippa kraftfoderhysterin på ett visst klockslag där alla hästarna är oroliga.

Du har till 100% ABSOLUT RÄTT I DETTA.
Man är liksom inte van att tänka marknadsmässigt när det kommer till hästhållning.Du har rätt -jag har fel.Naturligtvis bör det ligga högre än jag skrev.

Kl

Jag analyserar mitt hösilage och räknar ut foderstat till varje häst baserat på det billigaste fodret som passar till mina värden (havre, krossat korn, betfor, mineral). Allt annat får hästägaren köpa själv.

Kl

Jag analyserar mitt hösilage och räknar ut foderstat till varje häst baserat på det billigaste fodret som passar till mina värden (havre, krossat korn, betfor, mineral). Allt annat får hästägaren köpa själv.

ööö sitter du och räknar foderstater ÅT dina kunder?

pratade just med en kund (eller en som förmodligen inte blir en kund..)

jag sa vad som ingår i hyran: grovfoder,kraft,betfor,havre,strö. kunden ville inte ha kraft eller havre och bad då om lägre hyra jag svarade: i hyran på mitt hus ingår dyr snöröjning och jag kör 4-hjulsdrivet så jag behöver ingen snöröjning MEN det ingår på den FASTA hyran, betala eller leta annat stall... jag prutar inte på pizzerian när jag ber att få min mexikana utan paprika.

är jag orimligt hård och oresonlig?
hyran baseras på vad jag anser vara lägsta nivå för att det skall vara värt att driva stallet.

(hehe ska jag erbjuda "kunden" kraften hon inte vill ha till sin häst i obruten säck så hon kan sälja av den till någon som är villig att betala?)

ööö sitter du och räknar foderstater ÅT dina kunder?

Javisst, ett utmärkt sätt att motivera högre priser och slippa de här tråkiga diskusionerna många verkar ha. Vem tackar nej till det billigaste, bästa, enklaste??? Inte många är min erfarenhet....

det beror ju på va man räknat att man har för kostnader och hur kostnaderna ska täckas.

Jag själv har en kraftfoderkostnad på 600kr... det skulle kännas konstigt om antingen jag betalade 600 kr för ngt jag inte använder, dvs. den dagen värdena är bättre i höt, eller om du skulle bjuda mig på 600kr i månaden.

Tacitus
Du är oresonerlig och tänker mer ekonomi än hästhållning och god kund relation.
Jag skulle aldrig kunna avar akund hos ngn som du.
Jag vill kunna få allt jag pekar på och själklart då betala för det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka