Frågor om utrustning

parellikusken

Trådstartare
I höst ska jag för första gången tävla i körning på annat än klubbtävlingar.

Eftersom jag inte tävlat innan så sitter jag och försöker ta reda på vad det är för utrustning jag behöver ha enligt TR.
Är ett par saker som jag inte lyckats reda ut..

Det där med bett.. Vilka bett får man använda? Får jag använda ett rakt tränsbett i dressyr och maraton? Är det okej med half cheek-bett?

En annan sak jag är fundersam över är det där med huvudlag... Står att det ska vara ett huvudlag med nosgrimma, men måste det vara ett körhuvudlag med fast nosgrimma eller kan man ha en träns med lös nosgrimma?

Jag kör alltid med ett vanligt träns utan nosgrimma då jag till vardags kör med en speciallösning med repgrimma, men till tävling behöver jag alltså en nosgrimma. Är lite skillnad i pris mellan att köpa en lös nosgrimma till tränset jämfört med ett nytt huvudlag.

Hoppas att nån kan lite mer om detta eller vet vart man kan vända sig med frågor om TR.
 
Sv: Frågor om utrustning

Det står väldigt otydligt i TR! Men mig veterligen så ska en lös nosgrimma vara okej!
Bett är ju ganska fritt inom körning, men det står ju inget alls i TR om det. Bara att hackamore och tungband inte är okej...
Rakt tränsbett är okej, halfcheek borde ju också vara det men det är jag inte helt säker på.
 
Sv: Frågor om utrustning

Så roligt att du ska börja tävla :bump:

Alla bett är tillåtna, men man måste ha bett.

Träns med lös nosgrimma är tillåtet.

Se till att det finns reflexer på vagnen - röd bakåt, vit framåt och orange åt sidorna.

Huvudbonad (hjälm eller hatt), långärmat/långbent och handskar på både kusk och groom samt förkläde på kusk är krav i dressyr och precision.

I maraton ska både kusk och groom ha hjälm, säkerhetsväst och handskar. Kortärmad tröja är tillåtet där och förkläde behövs inte.

Pisk som når fram till däckeln.

I maraton bör du ha (gärna flera) tidtagarur.

Du ska ha grönt kort och licens. Hästen ska ha vaccinationsintyg. Ponny ska ha mätintyg. Du ska ha med dig en egen nummerlapp att fästa på huvudlag eller sele.
 
Sv: Frågor om utrustning

Så roligt att du ska börja tävla :bump:

Alla bett är tillåtna, men man måste ha bett.

Träns med lös nosgrimma är tillåtet.

Se till att det finns reflexer på vagnen - röd bakåt, vit framåt och orange åt sidorna.

Huvudbonad (hjälm eller hatt), långärmat/långbent och handskar på både kusk och groom samt förkläde på kusk är krav i dressyr och precision.

I maraton ska både kusk och groom ha hjälm, säkerhetsväst och handskar. Kortärmad tröja är tillåtet där och förkläde behövs inte.

Pisk som når fram till däckeln.

I maraton bör du ha (gärna flera) tidtagarur.

Du ska ha grönt kort och licens. Hästen ska ha vaccinationsintyg. Ponny ska ha mätintyg. Du ska ha med dig en egen nummerlapp att fästa på huvudlag eller sele.

Hanskar är valfritt att ha i maraton, precis som förkläde, men det är ju självklart bra...:)
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor om utrustning

Om du är den jag tror så kan du säkert låna utrustning av mig om det är något som saknas :laugh:
 
Sv: Frågor om utrustning

Japp, det är jag. :)

Tror att jag kan fixa fram allt. Enda problemet just nu är hur vi ska få upp både vagn och häst, men lyckas vi inte reda ut det så tänkte jag försöka kolla om nån kan hyra ut sin där.

Stod i TR att man kan ha antingen säkerhetsväst eller ryggplatta i maraton, jag har en säkerhetsväst men min pappa (groomen) har ingen. Kanske lättare att fixa en ryggplatta åt honom, men tänkte hör om det är en såndär som motorcyklister har?
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 665
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 745
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 123
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 255
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp