Frågor om tävling.

I

Ishest

Jag ska anmäla mig till Ungdomsklassen i T1, men det går bara att välja T1/T3, är det ändå samma sak?:crazy:
På anmälan ska man välja om man vill tävla A,B eller C-klass? Vad är det för skillnad mellan dem?:angel:
Vore bra om någon eller några svarade så snabbt som möjligt, för anmälningstiden till tävlingen går ut om fem dagar och jag måste skicka anmälan via post!:eek:

Gud vad jag är nervös inför tävlingen, ska kanske skriva att det är min första tävling också!:crazy::angel::)

Sv: Frågor om tävling.

Jag ska anmäla mig till Ungdomsklassen i T1, men det går bara att välja T1/T3, är det ändå samma sak?:crazy:
På anmälan ska man välja om man vill tävla A,B eller C-klass? Vad är det för skillnad mellan dem?:angel:
Vore bra om någon eller några svarade så snabbt som möjligt, för anmälningstiden till tävlingen går ut om fem dagar och jag måste skicka anmälan via post!:eek:

Gud vad jag är nervös inför tävlingen, ska kanske skriva att det är min första tävling också!:crazy::angel::)

T3 är ungdomsklass och T1 är vuxenklass. Ifall du rider en regionaltävling ska du fylla i i vilken klass du är kvalad. Rider du en vanlig lokaltävling behöver du inte fylla i något där. Mer om kvalgränser och inklassningar kan du läsa om i FIPO eller på SIF:s hemsida! Lycka till!

Tack för ditt svar:)
Det är en regionaltävling:eek: så vad vad ska jag välja? Jag har ju inte kvalat till A,B eller C-klass då det är min första tävling...

Har du aldrig tävlat förut så ligger du automatiskt i C-klass. Sen efter tävlingen får du väl ta och kolla upp ifall du kvalat up dig :smirk:

OK. Så då kryssar jag i C-klass:)?

Förresten, visst går det att kvala till SM fast det är första tävlingen man rider?

Senast ändrad av en moderator:

Nej, inte ifrån fem- och fyrgång iallafall. Där måste man kvala ifrån A-klass. Det beror på att man där rider själv på banan och har ett eget program. De andra klasserna kommer jag faktiskt inte ihåg hur det är med.

Okej. Jag har för mig att man kan det från T3, om man får en poäng på 5.70 eller över.

Jo, det stämmer säkert. Gå in och kolla kvalgränsen för just dig, det är ju olika beroende på hur gammal du är. Men kolla det så du vet till tävlingen :smirk:

Nej, inte ifrån fem- och fyrgång iallafall. Där måste man kvala ifrån A-klass. Det beror på att man där rider själv på banan och har ett eget program. De andra klasserna kommer jag faktiskt inte ihåg hur det är med.

Gäller det även fyrgång i år alltså? jag trodde att den regeln endast gällde femgången och det på grund av att passläggningarna ser helt annorlunda ut i A-klassen.

Så har jag fattat det. Inget hindrar från SM- kval i alla grenar utom
F1, där man måste SM- kvala från A-klass.

Undrar bara lite; varför inte börja med lätt klass om du aldrig tävlat? Visst är det fritt fram för alla att tävla C-klass, men jag tyckte det var skönt att börja med lätt klass och mindre krav. Du har ju många tävlingar på dig om du siktar på SM 2008.

Jag har inte riktigt fattat det där. Jag har ett litet upplägg som jag tänkte försöka med nästa vår.

Om jag (som är ungdom) rider T1 (alltså inte separat ungdomsklass som är T3) på lokal tävling med poäng på 5,90 eller mer och V1 (inte heller separat ungdomsklass) med poäng på 5,80 eller mer så är jag inkvalad till A-klass? Och det är uttagningspoängen som räknas då va?
Och om jag då rider regional tävling i A-klass, vilka poäng behöver jag då för att kvala in till SM? Jag blir fjorton år nästa år om det är bra att veta.

Jag vet inte om det kommer gå så himla bra nästa säsong, men idag red jag tölten på 6,25 så jag är på bra humör, haha!

Väldigt tacksam för svar! :)

Ja det är uttagningspoängen man kvalar på. Stämmer bra att du på lokal tävling kan kvala in i A-klass i den gren du tävlar. Men eftersom du är ungdom så rider du ju ungdomsgrenen som alltså är T3 i tölten då.
Vid regional tävling kan du således kvala in till SM, kvalpoängen för SM brukar dock ändras relativt ofta så detta får man hålla koll på vad som gäller. (I år tror jag att det var 5.70 som var kvalgränsen i tölten ungdom)

Så om jag rider T3 med poäng över 5,90 så kan jag rida A-klass på regional tävling. Och i A-klassen är det T1 som gäller, eller?
Tack för ditt svar :)

Tror att de kallar ungdomsklassen för T3 även på regional tävling.
Lycka till! :)

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 116
Senast: fio
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 548
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 336
Senast: Alexandra_W
·
Dressyr Lägger den här på dressyr eftersom det är en dressyrtävling det handlar om, och dressyrtävlingar är ju lite speciellt eftersom det är...
Svar
0
· Visningar
783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar