Frågor om tänder

Youmeoh

Trådstartare
Ungefär hur mycket kostar det att kolla tänderna?

Har hittat en väldigt vass och spetsig tand i överkäken på min kille, men det verkar varken vara en vargtand eller skarpbett. Den sitter mittimellan framtänderna och kindtänderna (hingsttanden??). Det finns en på sama ställe på andra sidan, men den är inte spetsig.

Jag har inte sett några sår nånstans i munnen (än) och han verkar inte ha några direkta problem av den :crazy: Det enda jag har märkt är att han har lite svårt att trampa under sig och arbeta med ryggen när jag rider, men det har han aldrig riktigt kunnat, sen är han ganska orolig i munnen, men aldrig svår att tränsa eller så. Han har inte heller några som helst problem med att tugga med huvudet nere (eller tugga över huvudtaget) eller några andra ryggproblem och är jättemjuk och fin i munnen vid ridning och verkar inte ha några problem med att ha bettet i munnen.

Nån som har varit med om liknande?
Har ingen som helst erfarenhet av tandproblem, så jag skulle behöva lite tips och råd av er.
Har tänkt att ta hit en hästtandläkare i vår, men måste jag kanske ta hit en redan nu??

:bow:

Sv: Frågor om tänder

jag rekomenderar att du tar hem en hästtandläkare redan nu, jag fick min ponny kollad av en och det var jättebra, hon hittade många småsaker och gav tips om olika bett osv...

det låter som du menar "canintänder". dom saknas oftast hos ston. dom är inget att oroa sig för ;)

vi tar dom hästar som har någon form av "problem" med tänderna till kliniken (använder mig enbart av veterinär) 2 ggr/år för "koll" övriga 1 gång/år. va inne med min gamling i dag (shettisdam på 36 år :love: )

"vår" vet. använder en maskin som ser ut som en borrmaskin med en förlängning på där det sitter "trissor". det tar väldigt exakt där det behövs och han får sedera. hästen står dessutom i tvångsspilta med en särskild grimma med en ring på nosryggen där det fästs ett rep som håller upp/fixerar huvudet.

vad det kostar är ju väldigt olika beroende på vad som behöver göras, men mellan 800-1500 kr brukar det vara för oss.

ett bra tips för att kolla om det är hakar är att trycka ihop käkarna på pållen och "dra" sidledes, går det inte lätt och "tar imot" är det hög tid för kontroll

Senast ändrad av en moderator:

ett bra tips för att kolla om det är hakar är att trycka ihop käkarna på pållen och "dra" sidledes, går det inte lätt och "tar imot" är det hög tid för kontroll

Ungefär som att stretcha nacken menar du? Brukar göra något liknande, utan problem. HAr inte hittat något annorlunda i munnen mer än den tanden, men man ser ju inte så bra utan "verktyg" heller :(

nej nej, inte stretching. utan dra överkäken mot underkäken sidleds åt båda hållen (åt varsitt håll). är det hakar så glider inte käkarna/tänderna lätt mot varandra.

Jahaaa :p Trodde att du menade att man skulle böja nacken på hästen :confused: Började undra om det verkligen skulle märkas

hmm, ja det är väl tveksamt om hakar märks i nacken :rofl: :rofl:
jag är väl inte den bästa på att utrycka mig :crazy: ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
476
Senast: Jeps
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
770
Senast: Sassy
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 009
Senast: LenaH
·
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
2 001
Senast: Líf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp