Frågor om snösulor...

Ämelie

Trådstartare
Har ni fått mer tappskor av snösulor?

Har ni fått någon hovböld på hästen när ni använd snösulor?

Måste ni sko hästen oftare för att ni använder snösulor?

Har din häst bra/dåliga hovar?

Tycker ni snösulor fungerar bra?

Tacksam för svar :bow:

Sv: Frågor om snösulor...

1. Nej.
2. Nej.
3. Nej.
4. Bra hovar.
5. Ja, verkligen!
Otroligt skönt att slippa snöstyltor.

Har ni fått mer tappskor av snösulor? Nej det tycker jag inte.

Har ni fått någon hovböld på hästen när ni använd snösulor? Nej (inte ännu, peppar, peppar... :angel:)

Har din häst bra/dåliga hovar? Ganska bra, kunde vara bättre.

Tycker ni snösulor fungerar bra? Ja, vill inte ha tillbaka tiden med "styltor"!!! (men det får gärna komma lite snö nu, ;))

Tacksam för svar :bow:

Svaren baserar sig på 2 olika hästar, både med snösulor hela vintern i flera år.

Har aldrig haft hovböld, varken med eller utan sulor.

Samma skoningsintervall på båda hästarna vinter som sommar.

Den första hade dåliga hovar, den andra bra.

Jag tycker snösulor fungerar toppen. Svidar om till brodd och snösulor samtidigt som det är dags för vinterdäck på bilen. Sitter sedan till våren. Tar av brodden först och snösulorna senare (lättare att skruva i brodden igen om det ändrar sig).

Har ni fått mer tappskor av snösulor? Ja på båda hästarna

Har ni fått någon hovböld på hästen när ni använd snösulor?nej

Måste ni sko hästen oftare för att ni använder snösulor?nej, bara slå på fler tapp skor...

Har din häst bra/dåliga hovar? en med väldigt bra och en med dåliga

Tycker ni snösulor fungerar bra?bra på den ena och sådär på den andra.

Har ni fått mer tappskor av snösulor? Nej

Har ni fått någon hovböld på hästen när ni använd snösulor? Ja, tyvärr...

Måste ni sko hästen oftare för att ni använder snösulor? Nej.

Har din häst bra/dåliga hovar? Bra.

Tycker ni snösulor fungerar bra? Ja, men pga av hovbölden har jag inte vågat mig på det igen.

Första gången jag provade snösulor så blev det tappsko, bärrandsröta och hovböld.... Sedan dess har jag inte provat igen, och heller inte haft problem med bärrandsröta eller hovböld sedan dess. Tappsko händer ju då och då oavsett vilket.

Snösulor gör ju onekligen sitt jobb, men jag tycker att det så pass sällan är snö av den typen att de behövs, så jag tycker inte det är värt besväret....

Snösulor gör ju onekligen sitt jobb, men jag tycker att det så pass sällan är snö av den typen att de behövs, så jag tycker inte det är värt besväret....

Kan ju bero på vart man bor och vilka ridförutsättningar man har :idea:

Vi använder öppna snösulor, det är för att vi inte vill få styltor/vrickningar. Hovbölder kan man ju få för en massa andra anledningar, men skaffa en hovkrats med en liten borste på så att du kan borsta "under" snösulan så att du får ordentligt rent...
Om man bor i ett område där det bara kommer snö ibland kan man "fetta" in hoven med ex. matolja så att snön inte får fäste.

ja det blir större risk för tappskor. men inte så att det är ett jätteproblem. hovböld har han inte fått, däremot får han väldigt tunna sulor och blir öm eftersom det kommer grus och sand inunder snösulorna och ligger och skaver mot hoven.... så jag väntar tills det verkligen är snö innan jag skor med sulor!!
skor redan var 5:e vecka och det räcker på vintern också..

hästen har väl medelbra hovar eller hur man ska säga, inga stenhårda ponnyhovar men inte dåliga heller...

tycker snösulor är ett måse när det är snö, är ju livsfarligt att rida annars!

Inte haft mer tappskor, dock sulömhet pga nötning samt en ordentlig hovböld. Detta dock på extremt plattfotad häst. I övrigt har jag under alla år inte haft minsta problem.

Måste inte sko oftare (varf skulle man det? Hovarna växer ju med samma fart med sulor?)

Bra hovar på alla hästarna nu i modern tid, men hade en med ruskigt dåliga hovar som hade snösulor vintertid förr.

Jag tycker att rätt sorts/rätt märke på snösulor fungerar bra. Utan dem skulle man inte kunna rida, och vrickningsrisken skulle vara skyhög.

Nej

Nej men bärrandsröta

Nej

Dåliga

Mycket bra!

Har ni fått mer tappskor av snösulor? nej

Har ni fått någon hovböld på hästen när ni använd snösulor? nej

Måste ni sko hästen oftare för att ni använder snösulor? nej, hovarna växer ju lika fort oberoende av sulorna

Har din häst bra/dåliga hovar? hyfsat bra

Tycker ni snösulor fungerar bra? Ja! Här i skåne är det ofta slask eller blötsnö och snösulor är superbra om man vill slippa behöva knacka bort styltor var 5:e meter.

Har ni fått mer tappskor av snösulor? Har aldrig haft en tappsko pgr. av snösulor... men det kommer säkert någongång :crazy:

Har ni fått någon hovböld på hästen när ni använd snösulor? Aldrig. Den risken tror jag inte är så stor även fast den självklart finns...Större risk är det nog om det är sånthär skitväder, då de bara blir geggigt i hagarna.. tyvärr har jag redan satt på snösulorna...

Måste ni sko hästen oftare för att ni använder snösulor? Nej, jag har iaf aldrig behövt det.

Har din häst bra/dåliga hovar? Ganska så dåliga, speciellt på sommaren när det är torrt, på vintern är de bättre

Tycker ni snösulor fungerar bra? Oerhört bra! Har aldrig haft problem med styltor på vintern med snösulorna!

* jag får oftare tappskor, hovslagaren har sagt att det beror på att gummisulan nöter av sömmen. Det rör ju sig något mellan sko, sula hov. Alldra hellst om man har leriga hagar / mkt snö som "suger" fast i hoven.
* Nej har inte haft någon hovböld av skoning med sulor
* Nån vecka tidigare kanske men det är mest för att jag inte vill riskera att tappa skon i onödan.
* han har ganska bra hovar
*Tycker det fungerar jätte bra med snösulor, det blir säkrare ridning & hästen blir mer avslappnad när han kan gå normalt;) Det uppväger absolut den lilla risken ´med att tappa en sko.

- Nej

- Nej, aldrig annars heller..

- Nej, de behöver skos oftare på sommaren istället..

- Den ena har jättebra, den andra har med åldern fått lite skörare hovar och äter numera bitotin.

- Otroligt bra.

- Nej, aldrig.
- Nej.
- Nej.
- Bra.
- Ja, absolut! De är nödvändiga.

1.Ja. som ngn skrev nöter den på sömmen 5 v. brukar vara smärtgränsen.
2. Nej Aldrig.
3. Nej ganska normalt intervall.
4. dåligt i skritt- kramsnö. Ska prova polarsulan nästa gång- om det blir ngn snö:crazy:

Har ni fått mer tappskor av snösulor? Ja. Min häst kan inte ha snösulor, det är inte värt besväret.

Har ni fått någon hovböld på hästen när ni använd snösulor? Nix

Måste ni sko hästen oftare för att ni använder snösulor? Om man räknar att slå på tappskor så

Har din häst bra/dåliga hovar? Inte särskilt bra

Tycker ni snösulor fungerar bra? På en del hästar så funkar dom bra.

Har ni fått mer tappskor av snösulor?Nej!

Har ni fått någon hovböld på hästen när ni använd snösulor?Nej!

Måste ni sko hästen oftare för att ni använder snösulor?Nej!

Har din häst bra/dåliga hovar?Just nu är dom jättefina.

Tycker ni snösulor fungerar bra?Ja det tycker jag.Har alltid använt snösulor vintertid.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
569
Senast: Grazing
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 732
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka