Frågor om salt och lucern mm.

I

Ina79

Har inte tillgång till mina papper och lider av dåligt minne så däför gör jag det lätt för mig och frågar er allvetande bukefalister.
Hur många gram salt är det i en fysiologisk koksaltlösning för häst? Är det 9gram per liter vatten eller??
Vad väger en tsk, msk och ett kaffemått salt? (var för sig alltså)
Innehåller alla märken av lucern melass? Om inte, villken sort är utan?
Villket ställe är billigast att skicka hö för analys?(skriv gärna priser inkl. moms om ni svarar)
 
Sv: Frågor om salt och lucern mm.

Ingen som kan hjälpa mig med dessa frågor?????
 
Sv: Frågor om salt och lucern mm.

Ina79 skrev:
Hur många gram salt är det i en fysiologisk koksaltlösning för häst? Är det 9gram per liter vatten eller??

Finns ju lite skrivet om detta. Bla har Stilling skrivit som riktpunkt att man fyller en svart filmrulleburk med NaCl och KCl. I vilka proportioner har jag inte i huvet just nu men har det i nån pärm. Sen tömmer man denna burk i 10 liter vatten. A. Jansson har också skrivit ett recept på detta vill jag minnas :crazy:
 
Sv: Frågor om salt och lucern mm.

Gammeln skrev:
...Bla har Stilling skrivit som riktpunkt att man fyller en svart filmrulleburk med NaCl och KCl.... Sen tömmer man denna burk i 10 liter vatten...


*hehe* Och detta är vetenskapligt testat med signifikans-nivå och varians-analys antar jag?!? :D

mvh Jessica
 
Sv: Frågor om salt och lucern mm.

Jo,det var 9g NaCl/l vatten. Stilling säger att man i den här svarta filmburken fyller 3/4 delar med NaCl och 1/4 del med KCl och häller detta i en hink vatten typ 10-12 liter. Den här filmburken är ju en sån som det ligger en filmrulle i då man köper film till kameran, typ 135 film papperskopia
 
Sv: Frågor om salt och lucern mm.

Självfallet. Det finns nämligen en vits med att blanda 9g NaCl/l vatten och den är, om jag nu inte minns fel, att man då erhåller samma saltkoncentration som blodet :cool:
 
Sv: Frågor om salt och lucern mm.

Jag syftar på att använda just en filmburk. ;)

Att en fysiologisk koksaltlösning innehåller samma salthalt som blodet visste jag.

Mvh Jessica
 
Sv: Frågor om salt och lucern mm.

Ja, Jessica. I en filmrulle får man plats med 90 g salt som man häller i en 10 l spann med vatten.
Hästar har "saltare" svett än vi människor. Det bästa sättet att ersätta det salt som förloras genom svetten är fysiologisk koksaltlösning som är 9g salt/liter vatten. Testat på distanshästar och jämfört med att ge salt i fodret/munnen och att ge en saltpasta direkt i munnen.
// Linda
 
Sv: Frågor om salt och lucern mm.

Jag vet att koksaltlösning är bra, jag tyckte bara själva filmburken var rolig.

mvh Jessica
 
Sv: Frågor om salt och lucern mm.

Tack för ditt svar Gammeln, ligger du kanske på svaret till någon av de andra frågorna oxå?? Eller finns det någon annan som vet?
Så till nästa fråga, hur får man hästen att dricka koksaltlösningen?? Kan det vara bra att börja med en svagare lösning kanske?
 
Sv: Frågor om salt och lucern mm.

Ja, du får börja med en svagare lösning tex 1/4 dos. Man måste lära hästarna att dricka den. Sista frågan får vi inte svara på, reklam :angel:
 
Sv: Frågor om salt och lucern mm.

Jo visst är den lite rolig men det är ju så man får jobba i stallarna. Forskningen reder ut något som sedan ska omsättas i praktiken. I stallarna finns ju ingen våg där man kan väga på grammet när. Man får vara glad om det överhuvudtaget FINNS en våg till att väga foder med. Då får man ju hitta på nåt som är lätt att hantera och som stämmer bra överrens med vad forskningen kommit fram till. Då har det visa sig att en full filmrulleburk med salt är gott nog att hantera i praktiken och som stämmer väl överrens med vad som rekomenderas utan att man behöver en dyrbar våg. :D
 
Sv: Frågor om salt och lucern mm.

Ett problem är ju att folk snart bara har digitalkameror :angel:
Kalium kan var bra till folk men hästar täcker sitt kaliumbehov utom i riktigt extrema situationer, det är klor o natrium som är bristvaran för gräsätare.
PL
 
Sv: Frågor om salt och lucern mm.

jo det är sant, var bara det att Stilling "pratade" om tävlingshästen. Han menade på att det är onödigt att köpa dyra elektrolyter när man på ett billigt sätt kan förse hästen dess saltbehov. Men för den mer normala hästen räcker det ju med NaCl men jag tyckte det var värt att nämna KCl för det är sällan man nämner detta, bra att ha detta i bakhuvudet
 
Sv: Frågor om salt och lucern mm.

Vad menar du med extrema situationer??
 
Sv: Frågor om salt och lucern mm.

Trav o galopphästen som går i hård träning/tävling, fälttävlanshästen, distansritthästen. Men det kan även gälla "normala" hästar om de arbetar under fuktiga och varma dagar
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor om salt och lucern mm.

Hästar i hård träning i varma klimat el värmeböljor i Sverige. Normalt sett inte hästar i hård träning i Sverige.
PL
 
Sv: Frågor om salt och lucern mm.

Lusernhack innehåller inte melass. Lite melass är nog nödvändigt för att pelleteringen skall fungera men det är inga stora mängder.
PL
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp